funderingar

mthier

Active member
Hej,

Mina espressoresultat är trots mångårig övning och hyfsatt utrustning rätt så variabla. Tyvärr har jag ett husmärke som inte är tillgängligt i Sverige som jag brukar köpa när jag är hemma i Tyskland. Jag provar mig alltså genom en uppsjö av olika espresso och har inte riktigt hittat det rätta för mig.
Självkritisk som man är, kontrollerar man av och till att man gör allting rätt och att temp., bryggtrycket osv stämmer.
Min Rancilio S24 håller ett tryck mellan 1-1,3 bar och vattentemp. blir då inte mer än 90 grader. Vatten går genom ett kalkfilter. Jag använder enbart dubbelfilter och stänger av pumpen när jag har ung. 45ml, alltså rel. korta doppios. min fråga är nu: Borde extraktionstiden bli dubbelt så lång som för en enkel, alltså typ 2x25sec? Det kommer jag nämligen aldrig upp i utan det hamnar på ca 30-35 sek.
Jag vet inte hur ni upplever era resultat men jag får ett kanonshot kanske 10 gånger om året, annars smakar det ok med crema efter kaffets färskhet och robustaandel - jag vet att det inte motsvarar den skandinaviska stilen men det där med syra är inte riktigt min grej. Får ni mer konstanta resultat? Är ni nöjda med flertalet av era shots?

Bästa kaffehälsningar från Lund,

Mark

Mark
 

Coffeehead

Well-known member
Oavsett om du gör en enkel eller dubbel så ska (enligt italiensk tradition) det rinna ca 25 sek, ej över 30 sek ej heller under 20 sek. Sen kan man säkert hitta sina egna tider som stmmer med maskin, bönor och egen smak etc. Enligt ovan ska en enkel vara 3cl och därmed bör en dubbel ligga runt 6cl.
 

Musikarfelix

Well-known member
"Oavsett om du gör en enkel eller dubbel så ska (enligt italiensk tradition) det rinna ca 25 sek, ej över 30 sek ej heller under 20 sek. Sen kan man säkert hitta sina egna tider som stmmer med maskin, bönor och egen smak etc. Enligt ovan ska en enkel vara 3cl och därmed bör en dubbel ligga runt 6cl."

Ha då i åtanke att Italienska rostare gör väldigt mörkrostade blandningar, helst med robusta. Det är kaffe med låg densitet och klarar sällan att dras över 30 sekunder.

Kör du kaffe med hög densitet, klarar det generellt att dras över 30 sekunder.
 

Jay

Well-known member
Frågan om temperatur är förstås väldigt relevant, särskilt beroende på vilken typ av bönor du använder. Om din maskin inte går att ställa in temperaturen på får du själv försöka hitta parametrarna för hur färskt kaffet är när det ser som bäst ut. Jag förutsätter att du köper färskt kaffe med datumstämpel. Om kaffet är mindre än en vecka gammalt brukar det vara svårt att få till en bra kaffe i bättre maskiner utan att ändra om dosering och temperaturer. Runt 2-3 veckor på hemmamaskiner brukar vara en bra vilotid för kaffet. Därefter börjar de gå utför vad gäller stabilitet etc.
 

mthier

Active member
...det blev lite svar ändå!
Alltså: Jag försöker att ha så färskt kaffe som möjligt med datumstämpel, gärna ngt litet rosteri men som sagt, det mesta här nere i skåne verkar vara 100% arabica och då tycker jag inte att jag får till det som jag vill.
Jag har ändrat bryggtrycket för ett tag sedan från en övre gräns på 1,1 bar till 1,3 bar. Den nedre gränsen ligger på 0,9 alltid. Tempen varierar som sagt mellan 87-91 grad och då mäter jag vattnet som rinner ur brygghuvudet utan portafiltret. Riktigt tempsurfat har jag väl inte men det får jag göra när jag har tillräckligt med kaffe av samma sort hemma. Tack för upplysningen om extraktionstiden, hade redan mina tvivel...
Det är kanske så för fler än mig att man alltid tycker att det smakar bättre hos ngn. annan - sedan undrar man genast om man skall byta upp sig maskinellt istället för att perfektionera sin teknink. Ska hem snart och börja surfa iaf.
Jag har börjat använda naket pf igen efter en längre paus just för att se lite mer av extraktionens kvalitet.

Mark
 

Marv

Well-known member
Jag har ändrat bryggtrycket för ett tag sedan från en övre gräns på 1,1 bar till 1,3 bar. Den nedre gränsen ligger på 0,9 alltid.
Det du ställt in är inte bryggtrycket utan kokartrycket. Bryggtrycket bör ligga runt 9 bar.

Tempen varierar som sagt mellan 87-91 grad och då mäter jag vattnet som rinner ur brygghuvudet utan portafiltret. Riktigt tempsurfat har jag väl inte men det får jag göra när jag har tillräckligt med kaffe av samma sort hemma.

Hur mäter du det ? Det är inte helt enkelt att mäta temp på sakta rinnande vatten i små mängder utan att påverka mätobjektet. Hur länge hade du flushat innan ?
 

Jay

Well-known member
...det blev lite svar ändå!
Alltså: Jag försöker att ha så färskt kaffe som möjligt med datumstämpel, gärna ngt litet rosteri men som sagt, det mesta här nere i skåne verkar vara 100% arabica och då tycker jag inte att jag får till det som jag vill.
Är det creman du tänker på? Annars måste det väl finnas ett arabicakaffe från ett mikrorosteri som har tillräcklig punch för att göra även dig tillfredsställd!?
 

mthier

Active member
Hej igen,

ursäkta ordförväxlingen, menade förstås kokartrycket. jag har köpt en digital termometer för matlagning på kj&co (förmodligen inte världens mest avancerade instrument men iaf rätt mätintervall, upp till 150 grader) och mäter vid olika tryck utan flushning och ser sedan hur tempen förändras medan det rinner.
Det blir lite ånga först när jag aktiverar pumpen och sedan tar det tid att mäta också men det blir varmare än jag trodde: 91 och 97 grader beroende hur länge jag mätte och hur länge maskinen stod innan. Jag sänkte trycket till max 1,2 bar nu och får testa hur espresson blir.
Jag hade daMatteo`s Majorna i kvarnen och det kändes nästan som kaffe med apelsinjuice-inte allts min grej. Tycker det blir rätt så bra med risteriets duo (10% arabica) och då vill jag ha stabil crema och sirapsaktig konsistens i koppen med smak som påminner mer om kola, mörk choklad osv än grape eller andra frukter. J&N`s Labomba och Isola fungerar o.k.
Jag har jobbat i helsingborg dem senaste åren och varit en del hos Charles/Koppi. Gillar att ta en latte hos honom men hans bönor hemma blir inte riktigt som jag hade önskat mig.
Tar gärna emot förslag på bönor.

Mark
 

Marv

Well-known member
OK, då har du fattat poängen med kokartrycket, läs gärna den andra länken jag nämnde oven för att förstå hur flushningen påverkar.
Jag tror att det är svårt att mäta temperaturen vettigt med en sån termometer.

Hur mycket brukar du flusha innan bryggning ?
 

Large

Well-known member
Att ändra kokartrycket påverkar inte espressons smak utan det ändrar bara tiden det tar att flusha ned bryggvattnet till rätt temperatur på en HX-maskin som ju din Rancilio är. Vattnet är alltid som varmast i början av en flush och svalnar sedan i takt med att kallt vatten pumpas in i HX-slingan. Därför är det viktigt att flusha lagom mycket så att bryggvattnet inte blir för varmt eller för kallt.
 

mthier

Active member
...förutsatt att du alltid flushar och fyller portafiltret snabbt så att vattnet inte överhettar igen.
Jag får erkänna villigt att jag inte har lagt mycket tid på att flusha utan när det slutar ryka så var jag nöjd men igår märkte jag att maskinen regenerar rätt fort med det inställda trycket och kanske smakade espresson aningen brännt ibland, skall testa ikväll hur detblir med mindre tryck och flushning.

Mark
 

Marv

Well-known member
Jag tror att nyckel ligger i flushninen. Jag upplevde mycket stabilare shots när jag PIDade min Classic vilket ledde till mer repeterbar temperatur.
 

mthier

Active member
Då kommer alltså med ett första facit efter gårdagens kväll. Antalet shots var ngt begränsad då man måste sova om nätterna också...
Tempen upplevde jag på ung samma nivå trots reducerat tryck i kokaren. Tempen ligger på 89-96 grader men termometern är väl inte den bästa för den sorten av mätningar. Jag har flushat och drog ett antal välreproducerbara shots som inte smakade lika "stränga" - vilket jag kan tänka mig beror på att jag brännde mite av den första portionen när jag hoppade flushningen. En Cappu med en sådan shot smakade väldigt lent och gott, helt ny upplevelse faktiskt. Ska fördjupa mig mer i detta ikväll, men en fundering til slut. Ni flushar när ni tar ut PF och sedan malar ni, eller? Varför inte flusha direkt innan man ska brygga?

Mark
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Ni flushar när ni tar ut PF och sedan malar ni, eller? Varför inte flusha direkt innan man ska brygga?

Mark

När jag hade en HX flushade jag samtidigt som kvarnen malde kaffet. Det är ju ändå "död-tid" över när kvarnen maler, så då kan man ju flusha samtidigt. Flushar man efter att man malt och tampat så blir det ett extra steg som försdröjer hela proceduren.
 

mthier

Active member
Ja, jag tycker också att konsekvent flushning har lett till ett reproducerbart, bättre resultat- Att sedan ett och samma kaffee kan variera mellan olika påsar...det får man väl ta, kanske det som är charmen med det hela? Det där emd tempsurfa, verka ju svårt utan pid då mätningen inte verkar särskild exakt. Nu har jag risteriets due i kvarnen och gillar kaffet som espresso/latte men som sagt, en nyrostad cremabomb med lite robusta i efteryses - tips?

Mark
 

Almapeso

Well-known member
Ja, jag tycker också att konsekvent flushning har lett till ett reproducerbart, bättre resultat- Att sedan ett och samma kaffee kan variera mellan olika påsar...det får man väl ta, kanske det som är charmen med det hela? Det där emd tempsurfa, verka ju svårt utan pid då mätningen inte verkar särskild exakt. Nu har jag risteriets due i kvarnen och gillar kaffet som espresso/latte men som sagt, en nyrostad cremabomb med lite robusta i efteryses - tips?

Mark

Om du tar dig in till Malmö så har du Passalacquan nära till hands.
http://teochkaffehuset.noxshop.se/index.php?category_id=5
Har ca 500 gram kvar av den liggandes i små påsar. Mycket god både som espresso och cappucino.

Tehuset Java har Johan och Nyströms La Bomba till exempel. På lördagar gör de sina beställningar och ägarinnan tar glatt emot förslag.
Tehuset Java har ju även många andra italienska blandningar med robusta ståendes på hyllorna. Datummärkningen på dessa vet jag inte, men Passalcquan i Malmö är alltid färsk.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp