Ny maskin: Duetto, Vivi PID eller Oscar?

Mille

Member
Efter nästan 10 år med Gaggia Classic är det dags att gå vidare.
Har kollat in tre maskiner i olika prisnivåer men kan inte riktigt bestämma mig. Hoppas på input från er.

NS Oscar ligger bra i pris, verkar lättskött och har fått ganska bra recensioner. Men flushandet och vattendanser avskräcker, likaså att maskinen behöver assistans vid start (öppna ångröret) och sålunda inte kan bli startklar med timer.

Den nya versionen av Izzo Vivi, dvs den med PID, är snyggare, dyrare och kanske bättre än Oscar - slipper man flusha den pga PID?

Duetton, slutligen, verkar ha allt och kostar därefter. Känns nästan overkill med mina volymer: på vardagar handlar det om 2-3 cappu på morgonen och 2-3 espresso på kvällen. Helgerna drar lite mer, speciellt då man har gäster.

Nu till mina frågor:

Hur omständligt är det att flusha Oscar?
Stämmer det att den inte går att värma upp utan handpåläggning?

Är Vivi med PID enklare att använda än den utan PID? Slipper man flushandet?

Ska man låta Duetton vara på (med ångkokaren avslagen) när man går till jobbet, eller ska man kallstarta den två gånger om dagen?

Kan man kalka av alla tre själv?

Vilken ska jag välja?

/M
 

Mille

Member
Budgeten är stretchad upp till Duetton, men då måste jag köra med MDR-kvarnen nån månad innan uppgradering. Med Vivi blir det en bra kvarn på en gång...
 

svartvest

Well-known member
Du dricker mer än mig...

Har inte ångrat mitt köp av Duetton, dyrt men jag ser det som en investering under en lååååååång tid. Sedan är det ständigt nya saker att prova med den.
 

JKolmo

Well-known member
Saken är biff. Du måste ha en Duetto! Den är absolut inte overkill och avkalkas som vilken maskin som helst (fördelen vid avkalkning är att den ju har vattentank också). Det finns IMO ingen anledning att låta maskinen stå på hela dagen. Första uppvärmningen bör ta ca 45 min för att ge riktigt bra kaffe. Andra uppvärmningen samma dag brukar gå snabbare. Ångkokaren tar bara några minuter på sig för att komma upp i temp.
 

Mille

Member
Tack för era synpunkter!
Så här långt är det 0-0-3 till Duetton, ingen som tror att en Vivi med PID kan vara något?
 

Marv

Well-known member
Om du har bugdet för det så gå för Duetton. PID på en HX (som Vivi) gör att kokaretrmperaturen hålls stabilare, men den stora osäkerhten är fortfarande dina fluschar. Med en Duetto blir det mkt enklare då denna osäkerhet elimineras. Duetton har rotationspump och kan både köras från tank och direktanslutas.
 

Agathorn

Well-known member
Jag går också i uppgraderingtankar och har väl kommit fram till att det bästa valet för min del är nog också en Duetto. Om inte Rocket Cellini hade varit så förbaskat vacker hade valet varit ännu enklare :)
 

Mille

Member
Ni är verkligen övertygande!

Själv har jag nu avskrivit Oscar, eftersom den måste byggas om för start med timer.
Vivi med PID är också struken från listan, tack vare Marvs klargörande.

Återstår nu Duetton - men har den verkligen inga nackdelar? Någon som kör den med timer?
 

Large

Well-known member
Maskinen går alldeles utmärkt att köra med timer.
I mitt tycke så finns det inget övrigt att önska från en maskin för hemmabruk.
 

Agathorn

Well-known member
Nackdelarna JAG ser med Duetton är att ångröret inte är isolerat (går ju dock att byta ut) och att den inte är så fin. Stora spillbrickan gör hela maskinen obalanserad rent estetiskt i mina ögon.

Men om man kollar vad man får (rotopump, fast vattenanslutning eller via tank, PID) så är det rätt svårslaget, ja.
 

svartvest

Well-known member
Tycker att det aldrig varit ett problem man vet att röret är varmt. Nog har jag mer brännt mig på vattenkranen.

Spillbrickan är stor, för stor nej det är skönt för nog får man torka bänken ändå.
 

JKolmo

Well-known member
Precis, det är sas dubbla rör. Personligen tycker jag att isolerat ångrör + enhålspip var en förskräckligt bra, och dessutom enkel/billig, upgrade som jag ång(!)rar att jag inte gjorde på en gång.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp