Malningsgrad Compak K3-Touch

Agathorn

Well-known member
Jag använder numera min K3 kvarn till presskaffe och inte enbart espresso längre. Så jag växlar däremellan rätt frekvent.

Imorse när jag skulle dra upp malningsgraden till "55" som jag brukar så tog det tvärstopp innan dess, vid runt 53 kanske. Vad tusan kan ha hänt? Något inbyggt stopp som fått knas och flyttat på sig? Observera att jag utan problem kan dra ner kvarnen till att mala mycket finare, det är alltså grövre malningsgrad som strular. Det malda resultatet blir också för fint, inte så grovt som jag vill ha det i presskannan.
 

martink78

Well-known member
Det har inte fastnat en böna nåstans? Jag hade kört kvarnen ett par varv och sedan försökt igen, men det kanske du redan har gjort?
 

Agathorn

Well-known member
Jepp jag har kört kvarnen tom utan bönor ett bra tag. Stoppet jag upplever är inte heller att det gradvis tar i utan det är direkt tvärstopp. Precis som jag kan tänka mig att en stoppskruv eller vad det heter, är problemet. Undra om hela kalibreringen kan ha ändrats av någon anledning. Jag vet inte hur det brukar fungera med kvarnar så jag kan inte ge mig på några större kvalificerade gissningar tyvärr.
 

eimermusic

Well-known member
K3an ska om jag läst rätt är spärren för övre gräns justerbar... eller så har Compak översatt knasigt till engelska. Så det är vöäl fullt möjligt att den vibrerar loss lite och flyttat sig.

Testa att skruva isär den (insex-skruvarna på övre malskivans "lock") lite och se vad du finner där inne. Jag har inte haft anledning att öppna min ännu så jag kan inte säga hur mycket du behöver lossa på för att hitta och komma åt vad som krånglar för dig.
 

Agathorn

Well-known member
Ja jag får kolla lite på det. Jag drar mig för att skruva och mekka med kvarnen då jag verkligen har tummen mitt i handen och jag har gjort en egen gradering som jag dokumenterat med olika bönor osv. Vill inte rubba den graderingen på något sätt. OM det nu påverkas när jag öppnas kvarnen dvs.
 

Alfredo

Well-known member
Det enda som borde stoppa är väl stoppskruven under alu hatten!? Som man för övrigt inte skall tappa ner i kvarnen! Jag har då aldrig stött på några andra stopp oavsett om jag gått till finare eller grövre. Men den måste ju upp även vid rengöring.
 

HeMo

Well-known member
Det verkar mycket mysko. Håller med Alfredo, det enda som ska kunna stoppa är stoppskruven under aluminiumknoppen.

När jag maler till press ligger jag precis i området där stoppskruven tar emot (kommer inte ihåg var på skalan det är men har för mig att det är någonstans runt 55, kan kolla ikväll), så det är inte orimligt att det är det som är problemet.

Om det är det som är problemet och om du vill mala grövre är det väldigt enkelt att lösa problemet. Du behöver en liten flat skruvmejsel eller liknande för att "ploppa upp" aluminiumknoppen och en stjärnmejsel för att skruva upp stoppskruven.

Jag kan inte se någon risk för att du skulle kunna förstöra eller rubba din skala, det är bara att skruva tillbaka till finare läge igen när du har malt för press.

För att ta bort hela övre malskivan, vid t ex rengörning, måste du skruva hela "paketet" som graderingen sitter på minst 10 varv (kanske 15, jag har inte räknat) och inte ens då riskerar du som jag ser det att rubba din skala eftersom det finns spår som gör att skivan kommer på exakt samma ställe när du skruvar på den igen.

F ö vore det intressant att få se en bild på din skala, kanske är något som vi övriga K3-ägare skulle kunna kopiera?
 

Agathorn

Well-known member
Det verkar mycket mysko. Håller med Alfredo, det enda som ska kunna stoppa är stoppskruven under aluminiumknoppen.

När jag maler till press ligger jag precis i området där stoppskruven tar emot (kommer inte ihåg var på skalan det är men har för mig att det är någonstans runt 55, kan kolla ikväll), så det är inte orimligt att det är det som är problemet.

Om det är det som är problemet och om du vill mala grövre är det väldigt enkelt att lösa problemet. Du behöver en liten flat skruvmejsel eller liknande för att "ploppa upp" aluminiumknoppen och en stjärnmejsel för att skruva upp stoppskruven.

Jag kan inte se någon risk för att du skulle kunna förstöra eller rubba din skala, det är bara att skruva tillbaka till finare läge igen när du har malt för press.

För att ta bort hela övre malskivan, vid t ex rengörning, måste du skruva hela "paketet" som graderingen sitter på minst 10 varv (kanske 15, jag har inte räknat) och inte ens då riskerar du som jag ser det att rubba din skala eftersom det finns spår som gör att skivan kommer på exakt samma ställe när du skruvar på den igen.

F ö vore det intressant att få se en bild på din skala, kanske är något som vi övriga K3-ägare skulle kunna kopiera?

Humm ja jag maxar på 55 nu när jag kör press, men det känns som att det var grövre innan. Svårt att veta vad som är grovt nog när jag inte kört med press innan. Är det vanligt t.ex. att det är korn i kaffet? Speciellt emot slutet av kannan så att säga? Då är det så mycket partiklar i kaffet att det är väldigt odrickbart. Därför jag kände att jag nog ska försöka mala grövre.

Ja jag kan skicka över skalan, jag drog bara lite streck i ett word-dokument egentligen. Sedan tejpade jag på den typ mitt i där min normala espressomalningsgrad ligger. Rätt fult påtejpat egentligen men det fungerar i alla fall :) Och det är bara cirka 6 cm långt kanske, så det täcker ju inte hela kvarnens omfång så att säga.

Hojta till med e-mail adress så mailar jag över den! Sedan är det bara att tejpa på den på kvarnen och sedan tejpa på en liten pil över där kaffet kommer ut så man vet inställningen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,694
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp