2 Kaffen 4 Bryggmetoder - Kaffeprovning Drop Coffee 17/9 Kl 1730

alexanderruas

Well-known member
Yo All!

Drop Coffee har bett mig hjälpa till vid denna veckas öppna kaffeprovning. Vi kommer denna vecka att freestyla lite!!
Vi ska testa 2 kaffen på 4 olika bryggsätt!
'Spro, Melittafilter, Aeropress och Frans Presskanna!

Det kommer stå mellan Lagoa från Brasilien och Hama från Etiopien denna vecka.

Battle of the Coffee!

17.30 på torsdag denna vecka den 17/9 på Drop Coffee!

 

Jay

Well-known member
Så blomkrukan är något som medföljer alltså. Skulle en riktig blomkruka utgöra fullgott substitut? Och vad anser du vara skillnaden i smakresultat att inte hälla vattnet direkt från annan källa?
 

alexanderruas

Well-known member
Så blomkrukan är något som medföljer alltså. Skulle en riktig blomkruka utgöra fullgott substitut? Och vad anser du vara skillnaden i smakresultat att inte hälla vattnet direkt från annan källa?

botten på "krukan" har en massa småhål för en mjuk dusch-effekt. smakeffekten tycker inte jag är märkbar men man får ett mer pålitligt resultat varje gång. när man häller med vanlig kanna är risken för kanalisering större. det är också lättare att för-blöta kaffet med bara några jämna droppar med denna dusch effekt medan när man häller med vanlig kanna riskerar man att det kommer mer vatten på kaffet än vad man önskat.
men om detta är en bra idé på en busy kaffebar är en annan fråga. ngt kanske man hellre experimenterar i lugn och ro med i sitt kök.
men som sagt var Alex Sjödin från www.espressoskolan.se är ju perfektionist ut i fingertopparna....

;-)
 

Englund

Well-known member
Så blomkrukan är något som medföljer alltså. Skulle en riktig blomkruka utgöra fullgott substitut? Och vad anser du vara skillnaden i smakresultat att inte hälla vattnet direkt från annan källa?

Även om man hittade en "blomkruka" med lagom små hål så skull inte jag vilja använda plast som inte är livsmedelsgodkänd.
 

Jay

Well-known member
Ok, tack för det... häller man vattnet rätt ner i kannan som låter det rinna ner i filtret, alltså bara som en mellanstation, eller har man som en botten på kannan/blomkrukan som man tar bort när man hällt upp vattnet i den?
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp