Riktigtkaffe besöker Bergstrands Kafferosteri 14/10

theseal

Kaffeterroristen


UPDATE 20091015, igår besökte 28 "kaffe-töntar" Bergstrands Kafferosteri, vi kom, vi såg, vi luktade och vi smakade. Stort tack till Bergstrands för en fantastisk kväll.

Onsdagen den 14/10 besöker vi anrika Bergstrands Kafferosteri i Göteborg, grundat 1891 som grossist/importör och som eget kafferosteri sedan 1934.

För ungefär ett år sedan brann produktionsanläggningen ner och ödelade produktionen. Arbetet att bygga upp en modern anläggningen från scratch togs som en utmaning och ger möjlighet att skapa spännande högkvalitativt kaffe. Nu, ett drygt år senare, är man uppe och rostar kaffe i en produktionsläggning baserat på två Portugisiska 250kg Joper rostar.
Jag kom över några smakprover på deras 4 olika bönblandningar som överraskade mig på ett mycket positivt sätt, vilket fick min nyfikenhet att arrangera denna träffen tillsammans med Bergstrands.


Vi kommer bla att träffa bröderna Claes och Thomas Myrén som är fjärde generationen som driver företaget.

Häng med oss till Bergstrands Kafferosteri och kika, lukta, smaka och diskutera kaffe.

Onsdag 14/10 kl 17:00
Bergstrands Kafferosteri AB
Bessermergatan 4


Anmälan i tråden.
 

theseal

Kaffeterroristen
Molarin, du var mitt emellan hopp och förtvivlan där ett tag....

Kul att ni gillar det!! skall vi får nog köra ett maxtak på 25 pers, så först come, först serve som man säger nu är vi: 11 + kanske Weesaft....

/säl, som faktiskt sett Wesaft IRL, innan det trodde jag på riktigt att han var en boot.
 

PF013

Well-known member
Jag är på, men det vore kul om nån ville åka med från Linköping, så man inte somnar i bilen på vägen hem. Och, nej, koffein verkar inte funka på mig. Om jag bara tar en dubbel för mycket en dag så får jag svårt att hålla mig vaken. Skitskumt! :)

Jag lobbar för att få med mig hrbrun, men oavsett så finns det minst två platser kvar i bilen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp