Kaffets kvalitet - Objektivt eller subjektivt?

martink78

Well-known member
Såg just något intressant, costas har ett paket erbjudande på följande paket:

Koppa och avgör själv!!

Trevligt inititativ! Fast frågan är väl hur relevant det är för vår diskussion, det är väl få som dricker koppnings-kaffe.. Men iden är trevlig och får gärna återkomma med andra och fler kaffesorter. T.ex 3-4 olika tvättade kaffen i 50g påsar.

På Haugaards blogg skriver han följande, som jag antar handlar om vår diskussion...: "Flera märkliga diskussioner som uppstått efter förra posten. Vad det handlar om, vet inte jag. Jag fattar inte vad de pratar om."
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...inte kan förstå varför inte de små barnen också ska ha rätt till ett så fantastiskt pris,...

Du kanske missförstod... Det var alltså inte tänkt att barnen skulle få något nobelpris, utan Astrid Lindgren (författarinnan).

Nobelpriset delas ut till människor som utgör en skillnad inom litteraturen, som präglar sin samtid! Inte till sagotanter som tryckts på rekordmånga språk.

Så du tycker inte att Astrid Lindgrens alla böcker (och filmer baserade på hennes böcker) har präglat sin samtid mer än Kenzaburo Oe från Japan?

Ok. Han fick Nobelpriset 1994 med motiveringen att han "Med poetisk kraft skapar en imaginär värld, där liv och myt förtätas till en skakande bild av människans belägenhet i nutiden".

En sökning på Adlibris ger mig 31 träffar om jag söker på Japanen, och mer än 500 träffar om jag söker på Astrid Lindgren. Och jag tror nog att det är en överväldigande majoritet av världsbefolkningen som känner till mer om Astrid Lindgrens böcker än om Kanzaburo Oe. Och ändå så är det han som har "präglat sin samtid" mer? :huh:
 

Jay

Well-known member
Så du tycker inte att Astrid Lindgrens alla böcker (och filmer baserade på hennes böcker) har präglat sin samtid mer än Kenzaburo Oe från Japan?
Nej det tycker jag verkligen inte. Det är ett missförstånd att man måste prägla sin samtid, det handlar om sin samtids litteratur. Astrid Lindgren kanske har fått barn att läsa böcker, men det är en helt annan kvalitetsparameter.

Och återigen så är antalet träffar på Adlibris en kvantitativ måttstock, inte kvalitativ.
 

Jay

Well-known member
Jag förstår fortfarande inte hur individens frihet att själv välja vilket kaffe man tycker om hamnar i detta fack. I min värld är detta själva definitionen av liberalism.
Men det är ju ingen frihet om man vill tvinga folk som tycker annorlunda tillbaka in i fållan eller göra dem till paria.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är ett missförstånd att man måste prägla sin samtid, det handlar om sin samtids litteratur.

Haha, whatever. Det var du som skrev att man skulle prägla sin samtid ett par inlägg bakåt...:D

Nåja, det hela var mest tänkt som en metafor för hur svårt (omöjligt?) det är att ha en skala för "kvalitet" när hela utfallet står och faller på en subjektiv bedömning.

Lika lite som jag tycker att ett kaffe som smakar skit ska kallas högkvalitativt bara för att det har stora, hela och fina bönor... Lika lite tycker jag att man ska ge nobelpriset i litteratur till någon vimsen poet som ingen normal människa har läst.

Jag lägger ner hela diskussionen, den är dödfödd från början till slut.
 

Buffeln

Well-known member
Men det är ju ingen frihet om man vill tvinga folk som tycker annorlunda tillbaka in i fållan eller göra dem till paria.

Nej, men nu var det ju du som använde "the S-word" mot de som inte ville in i fållan. Eller har mitt ryggskott förflyttat sig till någon vital del av hjärnan, eftersom jag inte kan få ditt resonemang att gå ihop? :unsure:
 

svartvest

Well-known member
Till ordet kvalitet så kan man tänka mycket.
Att vi i Sverige har en ganska homogen kaffe kultur men som nu börjar dela på sig. Vi tycker olika.

Kvalitet det tycker jag är ett begrepp som vi skall vara rädda om speciellt när vi snackar om special kaffe. Många paket så står det 100 arabica vilket jag tvivlar på när man smakar det.

Jag tycker det mer och mer bubblar upp specialkaffe med en tveksam kvalitet men säljs som utvalda och bra bönor. Jag har skrivit om det i ett tidigare inlägg

Det som jag har nu är en påse som smakade bra, specialkafferosteriet Guatemala SHB chokladecompagniet.dk fråga mig inte om vem som rostat det.... men hyfast kaffe

Men det som gör mig reagerar på det är texten på paketet:
Specialkafferosteriets landskaffe eller "single origin coffee" består uteslutande av 100% arabica kaffe från ett och samma land.

Vad är det? snacka om att åter vränga uttryck och på det sättet urholka begreppet god kvalitet.
 

martink78

Well-known member
Men det är ju ingen frihet om man vill tvinga folk som tycker annorlunda tillbaka in i fållan eller göra dem till paria.

Men det är ju just vad du gör genom din definition av kvalitet. Det enda du har gjort är att byta ut den klassiska italienska fållan där allt skulle ha robusta mot en ny DNSS fålla där robusta inte alls får finnas med... Lite tillspetsat.
 

Jay

Well-known member
Men det som gör mig reagerar på det är texten på paketet:
Specialkafferosteriets landskaffe eller "single origin coffee" består uteslutande av 100% arabica kaffe från ett och samma land.

Vad är det? snacka om att åter vränga uttryck och på det sättet urholka begreppet god kvalitet.
Även Nestlé har lanserat Single Origin kaffe som instant coffee, även det 100% arabica. Som, jag tror det var, David Makin sa: folk har kanske inte förstått att det finns robusta bönor som är högre kvalitetsgraderade än vissa arabica bönor, så det behöver inte betyda särskilt mycket när det gäller de stora aktörerna...
 

Jay

Well-known member
Nej, men nu var det ju du som använde "the S-word" mot de som inte ville in i fållan. Eller har mitt ryggskott förflyttat sig till någon vital del av hjärnan, eftersom jag inte kan få ditt resonemang att gå ihop? :unsure:
Antagligen... de som vill bryta formationen är de som inte längre tycker att espresso är detsamma som vykortsromantik vid valfri piazza utan vill undersöka smaken i koppen. Och uppleva variation.
 

Jay

Well-known member
Haha, whatever. Det var du som skrev att man skulle prägla sin samtid ett par inlägg bakåt...:D
Jag ber om ursäkt, det är en gammal yrkesskada att om man diskuterar litteratur så är det naturligtvis samtidens litteratur, och inte samtiden i sig. Det är ganska svårt att få till något som präglat sin samtid i litteratur. Snarare är det ju så att litteraturen präglas av sin samtid. Så även med s k generationsromaner, som även kan vara tidlösa till sin uppskattning hos nya läsare, men som garanterat säger mer om hur människan uppfattades i sin samtid.

Nåja, det hela var mest tänkt som en metafor för hur svårt (omöjligt?) det är att ha en skala för "kvalitet" när hela utfallet står och faller på en subjektiv bedömning.
Ja, det är svårt, och jag är ganska övertygad om att kunskap och utforskning leder till att folk lämnar gamla föreställningar och utvidgar sitt synfält.

Lika lite som jag tycker att ett kaffe som smakar skit ska kallas högkvalitativt bara för att det har stora, hela och fina bönor... Lika lite tycker jag att man ska ge nobelpriset i litteratur till någon vimsen poet som ingen normal människa har läst.
Och det är just såna här påståenden som gör att man undrar vad du avser med "normal" person? Det känns som att om man säger att människor borde lämna robustan bakom sig och bli lite mer öppna för nya intryck så förnärmar man folk, men om någon säger att folk som hittar krusbär i kaffe och uppskattar Harold Pinters författarskap är trångsynta och pretentiösa så är det allmängiltigt gods...

Jag lägger ner hela diskussionen, den är dödfödd från början till slut.
Adios amigo... life´s a beach and then you fly!
 

snabbkaffe

Well-known member
...

Det känns som att om man säger att människor borde lämna robustan bakom sig och bli lite mer öppna för nya intryck så förnärmar man folk, men om någon säger att folk som hittar krusbär i kaffe och uppskattar Harold Pinters författarskap är trångsynta och pretentiösa så är det allmängiltigt gods...

...

Så du påstår att de som gillar en del robusta i sin espresso inte är öppna för nya intryck, och aldrig har testat andra kaffen? Eller påstår du att de testat dessa kaffen och inte gillat dem i ren princip?

Normalt sett när jag testar något nytt så ger jag det en ordendlig chans. Anledningen att jag testar något nytt är ju trots allt förhoppningen att hitta något bättre än det jag redan upplever. Annars hade det inte varit någon mening att testa nya kaffen, eller hur?

Nu kan jag visst tänka mig en skvätt syrligt ibland, men för det mesta så är det en robustablandning som går hem. Dålig kvalité är riktigt gott ;)
 

Buffeln

Well-known member
Antagligen... de som vill bryta formationen är de som inte längre tycker att espresso är detsamma som vykortsromantik vid valfri piazza utan vill undersöka smaken i koppen. Och uppleva variation.

:huh: Shit, jag orkar inte mer... Okej, sista försöket.

Jag tycker att både arabica och robusta har sin plats på kaffekartan och har testat mig igenom allt från riviga 100% robustakaffen till allsköns finstämda arabicor med frukttoner. Jag uppskattar dem alla, men jag skulle inte vilja dricka något av dem varje dag, precis som jag inte dricker samma vin eller äter samma mat varje dag.

På vilket sätt upplever jag mindre variation än du, som uteslutit robusta ur kaffedieten?
 

robbowan

Well-known member
:huh: Shit, jag orkar inte mer... Okej, sista försöket.

Jag tycker att både arabica och robusta har sin plats på kaffekartan och har testat mig igenom allt från riviga 100% robustakaffen till allsköns finstämda arabicor med frukttoner. Jag uppskattar dem alla, men jag skulle inte vilja dricka något av dem varje dag, precis som jag inte dricker samma vin eller äter samma mat varje dag.

På vilket sätt upplever jag mindre variation än du, som uteslutit robusta ur kaffedieten?

Buffeln, jag håller med dig. Det finns en härlig konservatism som läggs fram som att man bryter ramar. :lol:

De som förkastar robusta kategoriskt är ju inte mindre konservativa i sin "nymodighet" än de som föredrar blandningar.
 

robbowan

Well-known member
Ang. robusta i blandning betyder inte att smaken är önskvärd, bara tillräckligt lite dålig för att man kan blanda ut kaffet med 10% robusta av rena kostnads skäl för det finns som sagt arabica som har samma funktion (ge kaffet mer kropp och fyllighet) fast utan att dåliga bismaker som bäska och bränt gummi....

Eller att Arabican är så pass mesig att lite backbone via Robusta behövs för att ge kaffet stuns.
 

Jay

Well-known member
Är kvalitetsfrågan helt utredd, eller är det bara ingen som orkar dra diskussionen tillbaka "on topic"?
Men vad är on topic?

Den här tråden är död i och med att det råder en konsesus om vad som är vedertagen kvalitet, d v s robusta är lägre kvalitet eftersom det är att anses vara ogräs i jämförelse med arabicans växtlighet (d v s den växer betydligt mer lättillgängligt och är enklare att odla på det viset, samtidigt som den behöver mer besprutning eftersom mer insekter och ohyra finns på de lägre nivåerna), och därmed uppbringar arabican ett högre pris och förhoppningsvis samt en trevligare smak. Men eftersom det nu handlar om hur varan smakar helt plötsligt, så kan man inte längre tala om kvalitet, eftersom den rådande konsesus som finns på området endast är en rådande trend som s k "kaffegurus" har satt upp som anser sig lite finare än alla andra, eftersom i ett parallellt universum skulle robusta inbringa ett högt pris och alla här inne skulle ha rätt i att det inte bara handlar om smak utan att robustan objektivt skulle ha samma värde som arabican.

Alltså: priset i sig är ingen korrekt kvalitetsangivelse eftersom det är den rådande marknadskonspirationen mot robustan som styr, växtligheten och bondens ansträngningar är heller ingen kvalitetsangivelse eftersom robusta minsann är lika gott som arabica, att robusta till störst del används som blandböna medan arabica ofta har båda kvaliteterna som blandning eller som ensamstående är heller ingen kvalitetsangivelse eftersom robustan utgör en så otroligt viktig beståndsdel i vad som är en äkta god espresso för våra robustavänner, o s v... vad blir kvar?

Tja, att kaffet levereras färskrostat och i hela bönor i en slags rostning som gör att bönans egenskaper kommer fram till fullo? Återigen smak. Rostarens förmåga att göra en väl smakande mellanmörk rost för espresso är ingen kvalitetskomponent eftersom smak inte är en kvalitet i sig, inte heller färskhet eller ens färskmalet kaffe är nödvändiga kvalitetsbeskrivningar, eftersom en del inte ens lägger märke till skillnaden och därmed är det bara subjektiva upplevelser som inte är kvalitativa överhuvudtaget.

Så vad anser ni är kvalitetskaffe då? Kaffe som är gott? Perfekt! En hel tråd kunde sammanfattas i en mening - kaffe som är gott är kvalitetskaffe! Tjoflöjt.
 

martink78

Well-known member
Man kanske skall börja i andra änden och fråga sig vad man vill att kvalitetsbegreppet skall innehålla egentligen. Hur skall begreppet användas.

För min del så såg jag gärna att ett kvalitetskaffe innebar att det:
1. Produceras på ett miljövänligt sätt.
2. Genererar schyssta löner till de som jobbar med det (inte bara bönder utan även övriga inblandade)

Sedan skulle jag också kunna tänka mig att det inbegrep att:
3. Inte innehåller gifter i några större mängder. (apropå skriverierna för ett tag sedan att billigt kaffe innehåller mer giftiga ämnen).
4. Är spårbart, både vad gäller ursprung och saker som t.ex. rostdatum (för rostat kaffe)
5. Har en tydligt beskriven smakprofil
6. Inte är skadat, dvs mögligt, insektangripet etc. (om det inte är meningen att det skall vara det :)

Smaken i sig däremot tycker inte jag hör hemma under kvalitetsbegreppet, den är subjektiv och kvalitetsbgreppet tappar sin användbarhet om jag inte kan köpa kvalitetskaffe bara för att jag inte gillar syra.. t.ex.
 

Jay

Well-known member
För min del så såg jag gärna att ett kvalitetskaffe innebar att det:
1. Produceras på ett miljövänligt sätt.
många arabica kaffen behöver inte besprutas särskilt mycket på grund av sin höjd, många farmare har inte ens råd med besprutningsmedel. De som ägs av de stora företagen har naturligtvis råd att besprutas. Kom ihåg att Vietnam är världens tredje största producent av kaffe (robusta)
2. Genererar schyssta löner till de som jobbar med det (inte bara bönder utan även övriga inblandade)
Fairtrade begreppet har ju mer eller mindre urvattnats av de stora drakarna, och de erbjuder inte producenterna mer än fairtradepriset heller... Något som man inom de små mikrorosterierna, typ Tim Wendelboe, tar fasta på och betalar vad man själv tycker är skäligt långt över marknadspriser. Inom specialkaffe håller man på att utbilda bönderna i hur de ska veta vad deras egna kaffe är värt (liknar ungefär när konsthandlare från NY åker till PNG och köper ursprungsbefolkningskonst och ger dem mer pengar än vad befolkningen vill ha eftersom de inte känner till eller har möjlighet att erbjuda marknadsvärde), se t ex The Cupping Manifesto.
Sedan skulle jag också kunna tänka mig att det inbegrep att:
3. Inte innehåller gifter i några större mängder. (apropå skriverierna för ett tag sedan att billigt kaffe innehåller mer giftiga ämnen).
Vilket på sätt och vis har med fråga ett att göra. Robusta är en stapelvara för de stora drakarna, och det är billigare att bespruta och betala en spottstyver för robusta än att sitta och buda på COE-kaffe eller ens för bättre arabica.
4. Är spårbart, både vad gäller ursprung och saker som t.ex. rostdatum (för rostat kaffe)
Återigen något som t ex Nestlé försöker profitera på. Man lanserar Single Origin Coffee från Brasilien som instant t ex. För någon ny för begreppet låter det ju som att de faktiskt bryr sig om vart kaffet kommer ifrån.

5. Har en tydligt beskriven smakprofil
Bränt gummi och rökig jord? Det är väl en beskrivning tydlig som någon?

6. Inte är skadat, dvs mögligt, insektangripet etc. (om det inte är meningen att det skall vara det :)
Man gör väl inte ädelrötekaffe som man gör ädelrötevin vad jag vet? Eller hur menar du här?

Återigen blir den här typen av definition fullständigt meningslöst eftersom McDonalds kan skaka fram ett organic certified coffee för att det ska se bra ut i marknadsföringssyfte, medan en farmare som framställer ett fantastiskt gott kaffe och odlar det på samma sätt inte har råd att skaffa sig etiketten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp