Robusta. Ja / Nej eller ibland.

Robusta eller inte?

  • Aldrig robusta i mitt kaffe.

    Röster: 32 17.3%
  • Ibland kan det finnas robusta i mitt kaffe.

    Röster: 100 54.1%
  • Alltid robusta i mitt kaffe.

    Röster: 53 28.6%

  • Totala väljare
    185

Gholam

Well-known member
Märkligt vad människan eller snarare smaken är föränderlig. Från att ha varit en stor robusta-fan har jag på ganska kort tid gått till att nästan aldrig ha robusta i kvarnen. Och det är inte för att jag ogillar robusta nämnvärt utan att jag gillar allt det andra mycket mer. Visst är jag kanske lite less på det där bittra i robustan men det finns så få bra robusta-bönsorter att välja på. Arabica däremot har man ju jättemånga att välja bland.
Så just nu är det inte längre arabica eller robusta som valet står mellan utan snarare fruktiga/klara arabica bönor, chockladiga/krämiga arabica bönor och förstås robusta bönor. Vinnaren just nu är chockladiga bönor som oftast är av underarten Bourbon.
Med andra ord, ingen robusta för mig tack! Inte nu längre!
:)
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Jag mår verkligen pecka av mycket robusta i kaffet. Yr och illamående och lite vimsig, men attans vad gott det är, både som espresso och i cappun. Vill verkligen åt den där chokladsmaken och den får jag inte fram med 100% arabica.

Hade jag svarat för ett år sedan hade det varit aldrig robusta. Då körde jag endast med 100% arabica, för då ville jag ha syrliga cappus. Men nu röstade jag alltid robusa (och gärna mycket, 30-50% typ)
 

Jay

Well-known member
Jag mår verkligen pecka av mycket robusta i kaffet. Yr och illamående och lite vimsig, men attans vad gott det är, både som espresso och i cappun. Vill verkligen åt den där chokladsmaken och den får jag inte fram med 100% arabica.
Choklad? Finns ju massor av arabica kaffen som ger bra chokladsmak. Förra årets skörd av Centralamerikaner har ju gett en hel del åt det hållet, särskilt från Guatemala! Robusta smakar ju inte choklad. Det smakar bränt bildäck!

Vi koppade robusta från Laos när jag var på Mountain Top, som ensam robusta bland kaffe från Sumatra, Brasilien, Australien och Etiopien. När det var varmt smakade det som en espresso/mörkrostad Etiopier, ganska skarp och förvrängd/förorenad bärsmak. När det började svalna av smakade det rent bränt gummi. Herre. Gud.
 

TheWhip

Well-known member
25% robusta ger fin crema. Något som arabica inte alltid klarar av eftersom det innehåller mera oljor.

Men personligen tror jag det handlar mer om vem som håller i spakarna än 100% arabica eller 75-25...

Absolut, här är en 100% arabica (50% Sidamo 50 % Hama) med ~1 cm crema på och maskinen är min Isomac hemma. Så maskin har inte heller betydelse.
 

Bilagor

  • P1120030.jpg
    P1120030.jpg
    52.5 KB · Visningar: 35

Ciclista

Well-known member
Crema är överreklamerad, tillför egentligen ingenting till smaken. Choklad finns mycket i centralamerikaner som ovan påpekar, testa bara da Matteos Guatemala.
 

Jay

Well-known member
Crema är överreklamerad, tillför egentligen ingenting till smaken
Word! Den har betydelse för utvärderingen av extraktionen, men inte för smaken.

Sen vet jag inte om det är så att skedandet av creman vid WBC har att göra med att röra om espresson, eller endast för att se att creman är jämn och tillräckligt tjock?

Heather Perrys trick att skeda direkt från spouten som någon nämnde här ovan är ju förstås ett bra trick, men tävling skulle jag också rekommendera att göra det på en "perfekt" shot, en tight och en lös för att förstå hur kaffet reagerar vid olika extraktioner.
Edit: skedningen var i en annan tråd... zzzzzz....
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Choklad? Finns ju massor av arabica kaffen som ger bra chokladsmak. Förra årets skörd av Centralamerikaner har ju gett en hel del åt det hållet, särskilt från Guatemala! Robusta smakar ju inte choklad. Det smakar bränt bildäck!

Vi koppade robusta från Laos när jag var på Mountain Top, som ensam robusta bland kaffe från Sumatra, Brasilien, Australien och Etiopien. När det var varmt smakade det som en espresso/mörkrostad Etiopier, ganska skarp och förvrängd/förorenad bärsmak. När det började svalna av smakade det rent bränt gummi. Herre. Gud.

Tack för tipsen, får väl ge mig ut i 100% arabicasvängen igen då. Men som sagt, jag har hittills inte träffat på ren arabica som ger lika härlig chokladton som typ J&N Isola, LaBomba, Ionia Special Bar, Passalacqua Cremador (fast det är kanse ingen robusta i?), etc? Vet inte om chokladen kommer från robustan eller inte, men blandningarna ger i alla fall skjuts i kakaotonerna. Bildäck smakar det då rakt inte :cool:

En outsider i 100% arabica som är chokladig är Monteriva ekologica.
Men jag ska prova dina tips. Hoppas det finns ngt så jag kan slippa bli så koffeinknarkad.
 

Ciclista

Well-known member
Testa Musseti Blå, finns på Willys. 100% Arabica och väldigt bra för att kosta ungefär 100kr/kg. Smakar mjölkchoklad tycker jag.
 

Jay

Well-known member
Tack för tipsen, får väl ge mig ut i 100% arabicasvängen igen då. Men som sagt, jag har hittills inte träffat på ren arabica som ger lika härlig chokladton som typ J&N Isola, LaBomba, Ionia Special Bar, Passalacqua Cremador (fast det är kanse ingen robusta i?), etc? Vet inte om chokladen kommer från robustan eller inte, men blandningarna ger i alla fall skjuts i kakaotonerna. Bildäck smakar det då rakt inte :cool:

En outsider i 100% arabica som är chokladig är Monteriva ekologica.
Men jag ska prova dina tips. Hoppas det finns ngt så jag kan slippa bli så koffeinknarkad.
Jag köper sällan eller aldrig blandningar från annat än kaféer. Om du blandar till SO själv så kan du skapa profiler som ger olika varianter av choklad och nötighet tillsammans med frukt och bär.

Vad jag minns så smakar Lavazza och liknande arabicor mest jordigt, och chokladtonerna kommer nästan bara fram med mjölk.
 

Hwitlock

Member
De flesta i det här landet är uppväxta på sunkigt bryggkaffe. Färdigmalt, dåligt rostat och utspätt med stora mängder av dom billigaste bönorna som går att få tag på, som i 100% av fallen råkar vara robusta. Många valde att fylla halva koppen med mjölk och andra halvan med socker och så lite kaffe på toppen! När det var färdigt så njöt man och sa, mmmm vilket gott "kaffe". Frågan är hur man kan inbilla sig att kaffet är gott när det är mjölken och sockret man tycker om? Nåja. Men så finns det de som jag själv, som drack svart kaffe tills jag helt enkelt hade lärt mig att tycka om det! När jag senare började undersöka espressons land, så hade jag lärt mig att tycka om bitterheten och beskan. Det är så kaffe smakar för mig. Den italienska espresson tycker jag är det perfekta kaffet, för det smakar kaffe för mig. Många av mina vänner som hade mjölk och socker i kaffet när de var yngre älskar det "skandinaviska kaffet" helst i form av en latte eller liknande. För det är inte så starkt och bittert. Bönblandningen gör att kaffet blir väldigt "snällt" och så massa mjölk på det, så finns det inte mycket kvar i glaset som smakar kaffe, men det smakar kaffe för dom och många andra. Jag kan uppskatta en espresso gjord på det moderna bäriga, syrliga och snälla sättet men jag tycker att det oljiga, tjäriga, träiga kaffet känns mer äkta på något sett. Jag älskar blandningar med 50% robusta eller liknande, för jag njuter av det elaka i kaffet. Därimot är inte magen så förtjust i så feta blandningar och många tål det inte. Om man är en mjölkdrickare så tycker jag att man ska prova blandningar med mycket robusta t.ex någon av moccambos lite brutalare varianter. Man kan iaf ge det en chans tycker jag. Försök att uppskatta robustan! Den har smutsat ner vårt land i evigheter genom sunkigt bryggkaffe, men ge den en chans till, á la italia! Jag förstår och respekterar alla som inte tycker om det och jag respekterar den moderna espresson, but its not my cup of coffee :-D
 

Salvenius

Active member
Jag föredrar definitivt blandningar med en hel del robusta, omkring 20-40 %, tycker det ger mer stuns och fyllighet i smaken. Någon smak av bränt gummi har jag då aldrig upplevt, men det kanske det i och för sig kan smaka om man dricker kaffe bryggt på 100 % robusta, viket jag dock aldrig gjort.

Rena arabicablandingar eller för all del singelsorter är gott i presskannan emellanåt men samma fyllighet och chokladsmak som återfinns i blandingar med robusta har då jag aldrig påträffat i kaffe bryggt på enbart arabica.
 

Gholam

Well-known member
Kan ni som gillar robusta och tycker att det smakar chocklad rekommendera en sort som faktiskt smakar chocklad? För jag har föreställningen att chockladsmaken i blandningar kommer från arabicabönorna i blandningen och inte robustabönorna.
 

cango

Well-known member
" Nåja. Men så finns det de som jag själv, som drack svart kaffe tills jag helt enkelt hade lärt mig att tycka om det! När jag senare började undersöka espressons land, så hade jag lärt mig att tycka om bitterheten och beskan. Det är så kaffe smakar för mig. Den italienska espresson tycker jag är det perfekta kaffet, för det smakar kaffe för mig. Många av mina vänner som hade mjölk och socker i kaffet när de var yngre älskar det "skandinaviska kaffet" helst i form av en latte eller liknande. För det är inte så starkt och bittert."

Nåja..;-) å så finns dom som jag - som drack svart tills jag lärt mig (och även gillade att tugga de (hård)rostade bönorna). Det skulle vara mörkt och hårt (kaffet alltså..) Men i och med att jag började rosta själv, och den värld av orostade specialbönor som öppnade sig, så fanns det en värld av nyanser, och där det beska, mörka, tjäriga ej behövde vara en del av. Därför dricker jag aldrig espresso ute - för stor chans att man får just den syditalienska stilen. Nu är jag ingen fan av syrliga kaffen, men mer av chokladiga, och kanske med en viss ton av citrus. Som Vahlrona Manjari, typ..

Köpte på skoj en påse espressobönor - rostade - på ÖB. Minns ej namnet, men de kom från holland och det var en svart påse. Rostningsgraden var nästan exakt lika de bönor jag rostat samma morgon, dvs en aning mer en mellanrost. Men den dubbeln som jag gjorde på dom fick mig att åka baklänges. Besk och tjärigt, och efteråt kände jag mig som en hyperaktiv Bart Simpson med adhd... Vilket jag tolkar var koffeinkicken som drog in, och som jag ej var van vid från de arabicor jag är van vid.

Alla har vi olika preferenser, såklart, och jag hade ett tag en 10-15% robusta i mina blandningar, tills jag glömde bort att beställa mer robustaråkaffe, och har faktiskt inte saknat det heller, men så skulle jag inte vilja förstöra mitt kaffe med mjölk heller... ;-)
 

staffan karlsson

Well-known member
en stor del robusta är väl alltid att föredra för en smak som håller sig kvar i kinderna tills strax innan lunch, ja om man tar sig en kopp innan man går hemifrån på morgonen. ja, robusta blir liksom kung på något sätt. dvs. det är alltid kul med lite olika bra blandningar (oftast från johan & nyströms) lite då o då, men för att man skall känna sig liksom "hemma" så står den solitär o stark...
 

martink78

Well-known member
Jag rostar också själv och även om det mesta jag dricker är arabica så har jag alltid en batch med robusta liggandes att göra cappus på (och då är det 100% robusta i allmänhet), arabican får aldrig den där sträva tyngden som robustan har. Skillnaden för mig är lite som mellan mjölkchoklad och mörk choklad.
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Kan ni som gillar robusta och tycker att det smakar chocklad rekommendera en sort som faktiskt smakar chocklad? För jag har föreställningen att chockladsmaken i blandningar kommer från arabicabönorna i blandningen och inte robustabönorna.


Kolla mitt inlägg ovan. Den jag tyckte smakade näst mest kako var nog Ionia-kaffet.
Men just nu har jag druckit upp en J&N La Bomba, och den blir mycket chokladig på vissa skott.
Men en riktig koffeinkäftsmäll å andra sidan, huga...

Förrförra påsen Isola (J&N, rostad ca november-09) jag drack straxt efter jul smakade så mkt choklad att man nästan inte kände kaffet, ganska häftig upplevelse faktiskt.
Senare rostningar av Isola har inte alls varit lika lyckade i den aspekten.

Obs, nu refererar jag till cappuccinos. Som espessos blir chokladen inte lika lätt att locka fram, men den finns där.
 

Gholam

Well-known member
Men la Bomba innehåller Brasilien Yellow Borboun och El Salvadore Finca la Esperanza (om jag inte misstar mig) som står för chocklad smaken och hos Isola har du Brasilien Fazenda Rainha Yellow Bourbon (och kanske lite mjölkchokladtoner från Yirgan) som står för chokladen. Kan det vara så att robustorna förstärker chokladsmaken i blandningen genom att bredda spektrat av smaker och öka kontrasten? Jag får kanske testa Isola och Bomba för att uttala mig...
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Jag tror att du slog huvudet på spiken där Gholam.

Tillägg till tidigare diskussion:
Jag tror sällan världen är särskilt katekorisk och svartvit. Så angående robusta och vedervärdig smak. Kan det inte bero på flera orsaker. Dålig böna, kass rostning, odlingsplats, extraktion etc.
Precis som med kvalitén på Arabica, måste det finnas ful och fin-Robusta.
Jag har provat en espresso gjord på 100% fin-Robusta på kaffemaskinen (minns ej vad kaffet hette). Visst var den kraftfull, men det var faktiskt helt drickbart och ingen bränt gummi där inte.

Finns det ngn som sitter inne på riktiga fakta vad det gäller Robusta, kvalité och skillnader inom sorten?
 

TheWhip

Well-known member
Word! Den har betydelse för utvärderingen av extraktionen, men inte för smaken.

Sen vet jag inte om det är så att skedandet av creman vid WBC har att göra med att röra om espresson, eller endast för att se att creman är jämn och tillräckligt tjock?

Heather Perrys trick att skeda direkt från spouten som någon nämnde här ovan är ju förstås ett bra trick, men tävling skulle jag också rekommendera att göra det på en "perfekt" shot, en tight och en lös för att förstå hur kaffet reagerar vid olika extraktioner.
Edit: skedningen var i en annan tråd... zzzzzz....


Cremans tjocklek, konsistens och "hållbarhet" testas genom att tilta koppen fram och tillbaka 2 ggr, därefter rör domarna minst 3 ggr för att blanda smakerna. Detta enligt Matts Johansson (DaMatteo) huvuddomare för Barista Cup flertalet gånger. Hade coachning med honom då vi fick lära oss domarnas synvinkel samt även prova på att döma.
 

Jay

Well-known member
Cremans tjocklek, konsistens och "hållbarhet" testas genom att tilta koppen fram och tillbaka 2 ggr, därefter rör domarna minst 3 ggr för att blanda smakerna. Detta enligt Matts Johansson (DaMatteo) huvuddomare för Barista Cup flertalet gånger. Hade coachning med honom då vi fick lära oss domarnas synvinkel samt även prova på att döma.
Ok, tack för förtydligandet. Det är inte ovanligt att man skaffar väldigt små skedar till sina espressos dock så att när man rör med baksidan av skeden inte stör alltför mycket av creman, utan den faller lättare tillbaka till en helhet.
Dessutom kan ju baristan instruera domarna hur man ska dricka kaffet, d v s optimera upplevelsen genom att be dem dricka allt på en gång, eller i tre omgångar (och förklara hur kaffet utvecklas) eller röra om naturligtvis. Detta för att visa att baristan känner till sitt kaffe, och också för att ge kaffet mest rättvisa.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp