Robusta. Ja / Nej eller ibland.

Robusta eller inte?

  • Aldrig robusta i mitt kaffe.

    Röster: 32 17.3%
  • Ibland kan det finnas robusta i mitt kaffe.

    Röster: 100 54.1%
  • Alltid robusta i mitt kaffe.

    Röster: 53 28.6%

  • Totala väljare
    185

theseal

Kaffeterroristen
vad fint, man FÅR tycka om vad man vill...



Jag är en trist traditionalist, gärna robusta i mitt kaffe.

/niclas, som fortfarande väntar på att någon skall visa mig ljuset i DNSS.
 

mts

Well-known member
robustan ger mer sting åt mjölkkaffet, men som espresso blir det i stort sett uteslutande arabicablends/singlar.
 

johey

Well-known member
Jag beställde några 50g-påsar av någonting Costas hade på utförsäljning. Minns inte vad den hette. Fick hem den nu och har just provat ett skott på den. När jag öppnade påsen såg jag något mellanrostat utan minsta snudd på blänk, så jag tänkte att jag kommer bli besviken. Efter att ha kört ett skott ändrade jag uppfattning. Mycket syrligt, men en annorlunda och angenäm upplevelse. Antar att det är 100% arabica.

Nåväl, detta är en trevlig variant, men det är inget som håller i längden. Är jag sugen på syra äter jag en citrusfrukt. Espresson ska vara mörkrostad och ha en rejält tilltagen proportion robusta.
 

Satyricon

Well-known member
Sempre robusta. Men inte nödvändigtvis 100 procent (även om den andelen är fantastisk som omväxling).

För övrigt är jag inte säker på att man bör kalla den skandinaviska espresson för espresso utan kanske hellre ”espresso”.
 

PytteLatte

Member
25% robusta ger fin crema. Något som arabica inte alltid klarar av eftersom det innehåller mera oljor.

Men personligen tror jag det handlar mer om vem som håller i spakarna än 100% arabica eller 75-25...
 

Jay

Well-known member
25% robusta ger fin crema. Något som arabica inte alltid klarar av eftersom det innehåller mera oljor.

Men personligen tror jag det handlar mer om vem som håller i spakarna än 100% arabica eller 75-25...

Och vilken betydelse ger du creman? Smak? Att kaffet är friskt?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Eftersom detta är ett caffeforum, kan jag bara ställa frågan: varför inte Robusta?
Vad är skandinaviskt kaffe? Någon bonde i övre norrland som nyss upptäkt ett tidigare otjänt jätte fält med typ Coffea Svecanum?
(Bara en fundering...)
Och varför bara Arabica och Robusta?
 

Ciclista

Well-known member
Eftersom detta är ett caffeforum, kan jag bara ställa frågan: varför inte Robusta?
Vad är skandinaviskt kaffe? Någon bonde i övre norrland som nyss upptäkt ett tidigare otjänt jätte fält med typ Coffea Svecanum?
(Bara en fundering...)
Och varför bara Arabica och Robusta?

Dricker du kaffen med bönor förutom de två vanliga?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Så ofta jag har möjlighet.
Det är lite meckigare att få tag på, men ofta är det värt arbetet med att få tag på.
Ibland är det iof riktigt dåligt.
Jag menar bara att folk och rosterier borde jaga mer "ovanliga" bönor. :D
Det är litegrann som om man skulle gå till systembolaget för att köpa något alkoholhaltigt,
Och när man kommer fram till kassan blir till frågad om man är där för att handla Vin eller Vodka. (Som såklart skulle vara alkohol typerna som fanns att välja på)
Men kanske bara är jag som tycker det. :-o
 

Essenzatjejen

Well-known member
Back from the (almost) dead!

Alltid robusta i mitt kaffe om jag får välja själv...
När jag går till Coffee Collective (här i Köpenhamn) dricker jag 100% Arabica, men det slinker ner det med så att säga ;)



ROBUSTA for the win!
 
Topp