Robusta. Ja / Nej eller ibland.

Robusta eller inte?

  • Aldrig robusta i mitt kaffe.

    Röster: 32 17.3%
  • Ibland kan det finnas robusta i mitt kaffe.

    Röster: 100 54.1%
  • Alltid robusta i mitt kaffe.

    Röster: 53 28.6%

  • Totala väljare
    185

Salvenius

Active member
Kan ni som gillar robusta och tycker att det smakar chocklad rekommendera en sort som faktiskt smakar chocklad? För jag har föreställningen att chockladsmaken i blandningar kommer från arabicabönorna i blandningen och inte robustabönorna.

En av mina absoluta favoritblandningar (som dessvärre verkar vara slut för tillfället) är Del Doge Nero 50/50 med hälften arabica, hälften robusta. Väldigt tydlig smak av mörk choklad, fyllig och kraftig men inte så att det blir för mycket av det goda. Kan du, eller någon annan, rekommendera någon ren arabicablandning eller singelsort med tydlig chokladsmak? Dit räknar jag inte exempelvis 5 Estate som i övrigt ger en mycket god och trevlig kaffeupplevelse men saknar de härliga chokladtonerna som, åtminstone enligt mina smaklökar, är mer framträdande i blandningar med robusta.
 

Gholam

Well-known member
En av mina absoluta favoritblandningar (som dessvärre verkar vara slut för tillfället) är Del Doge Nero 50/50 med hälften arabica, hälften robusta. Väldigt tydlig smak av mörk choklad, fyllig och kraftig men inte så att det blir för mycket av det goda. Kan du, eller någon annan, rekommendera någon ren arabicablandning eller singelsort med tydlig chokladsmak? Dit räknar jag inte exempelvis 5 Estate som i övrigt ger en mycket god och trevlig kaffeupplevelse men saknar de härliga chokladtonerna som, åtminstone enligt mina smaklökar, är mer framträdande i blandningar med robusta.

Ja, det kan jag faktiskt:
Koppis Finca Alto (komplett namn här till vänster)...
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Testa Musseti Blå, finns på Willys. 100% Arabica och väldigt bra för att kosta ungefär 100kr/kg. Smakar mjölkchoklad tycker jag.

Provade precis, och ja det smakar lite mjölkchoklad.
Svårt att definiera smaken, den är ju rätt okomplex. Mjölken som ger en viss sötma och krämighet får den att likna mjölkchoklad.
Inte alls oangenämt, men lååångt ifrån den chokladsmak jag är ute efter, tänk en tugga mörk choklad med ca 70% kakao.

Tack för tipset, kan ha den som billig backup om förrådet tryter :)
 

Ciclista

Well-known member
Provade precis, och ja det smakar lite mjölkchoklad.
Svårt att definiera smaken, den är ju rätt okomplex. Mjölken som ger en viss sötma och krämighet får den att likna mjölkchoklad.
Inte alls oangenämt, men lååångt ifrån den chokladsmak jag är ute efter, tänk en tugga mörk choklad med ca 70% kakao.

Tack för tipset, kan ha den som billig backup om förrådet tryter :)

Jo väldigt okomplex är den :) Men är som du säger bra backup-kaffe.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Verkar inte ha hänt mycket i denna tråd på länge, tycker hela forumet verkar hamnat lite i dvala...

Nu när det är så många som rostar sitt kaffe själva, tycker jag att det skulle vara kul
om denna fråga togs upp igen.
för det är väll inte så att folk dömt ut robusta helt,
bara för att ett och annat rosteri klantat sig med robusta i blandningar.

...skulle jag tänkt så hade jag aldrig druckit arabica, eftersom gevalia, löfbergs och andra rosterier
tillverkat sjukligt dåliga blandningar med just arabica.

Har en blandning just nu med 4 sorters robusta (80-85%) och tre sorters arabica(15-20%), ungerfär, smakar som jag tycker att bra kaffe ska göra. ;)
 

Gringubben

Well-known member
Jag har en teori om att de som dömer ut robusta är begåvade med extremt finstämda smaklökar.
Själv kan jag urskilja syra, bitterhet, sötma, fyllighet och de chokladtoner som jag absolut vill ha massor av. (Inte syran och bitterheten, dock.)
Men när det finns inslag av ytterligare smakämnen så blir det ofta svårt att definiera dem. Jag känner bara att det är något mer, men vad?
Där har arabicagänget full koll och kan hitta alla möjliga bär, frukter och whatever. Så när de får en riktigt fyllig robustablandning så tycker de att allt annat blir dränkt i "brända bildäck".
 

Mikael-J

Well-known member
Får ta o kopiera mitt tidigare inlägg.

Coop Extra (Linköping) har en trevlig espresso från Toskana Italien som heter Espresso Gourmet från Matric. 80% Arabica och 20% Robusta. Den kostar 199/Kg. De har även en annan sort som heter Espresso Spatciale som är 100% Robusto, men den har jag inte vågat prova.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
nu har jag provat allt från 20% - 100% robusta när jag rostat bönor för blandning..
Det enda jag märkt är att om man har en dominans av vissa sorters robustor,
är att det blir en avsevärt högre halt koffein än vad som är praktiskt.

Men för att få den där "brända bildäck" smaken,
så tror i alla fall jag att man måste bränna sönder bönorna.
Dock, rostar man på det viset blir ju allt kaffe dåligt oavsett vilka bönor man har.

min teori om arabicans dominans är att folket som uteslutande dricker
100%iga (ljusrostade) arabica blandningar i själva verket är konverterade
thé drickare. inget fel på det, men för min del det blir lite snedvridet
när man börjar jämföra bönorna med frukt och godis. :)
 
Senast ändrad:

Mellow

New member
För mig är robusta en viktig komponent i en klassisk espresso. Det finns rosterier som ersätter robustan med arabicavarianter som anses motsvara en del av robustans positiva kvaliteter med självändamålet att blandningen skall vara 100% arabica, ungefär som att det skulle vara en indikator på hög kvalitet. Sådana blandningar kan vara helt OK, men generellt är etiketten ”100% arabica” oftast en varningssignal som betyder 100% arabica av lägre kvalitet. Jag vill alltid veta kaffets ursprung, men tillstår att det finns hemliga blandningar -”Miscela di caffé grani” – som ger ypperlig espresso.

Espresso med mjölk förutsätter en sådan klassisk espresso, men jag dricker ofta espresso-shots och gillar då att utforska olika regioner, varieteter och processer. Det är både roligt och lärorikt, även om jag inte alltid betraktar resultatet som espresso. Men det kan absolut vara gott kaffe ändå. Caffe crema blir bäst med låg eller ingen andel robusta osv.

”Vi koppade robusta från Laos när jag var på Mountain Top, som ensam robusta bland kaffe från Sumatra, Brasilien, Australien och Etiopien.”

Det där är ju som att äta en paprika och sedan göra direktjämförelse med olika tomater: Usch vad den här ”tomaten” smakade konstigt (!) Man brukar inte jämföra robusta på samma koppningsskala som arabica, eftersom det är irrelevant. Däremot jämför man olika robustabönor mot varandra och där finns avgörande skillnader i smak och kvalitet. Tidigare har det varit ett något slumpmässigt sökande för rosterierna, men i dag finns det plantager som odlar sin robusta med samma omsorg som de finaste arabicorna. Det är nu lättare att välja bland kända smak- och kvalitetsprofiler, men då kostar också bönorna därefter och det är absolut inget kaffe som används som billig utfyllnad.

”Creman har betydelse för utvärderingen av extraktionen, men inte för smaken.”

Att synintrycket påverkar smakupplevelsen är ett välkänt faktum. En single Kenyan med tunn gul hinna ur espressomaskinen kan förvisso vara ett mycket gott ”kaffe”, men kan knappast betraktas som espresso utifrån etablerade ideal. Man kan köra rött te i espressomaskinen också om man har tråkigt. ”Red espresso” vill jag prova, men jag förväntar mig inte att det smakar espresso bara för att det kommer från en espressomaskin.

”Testa Musseti Blå, finns på Willys. 100% Arabica och väldigt bra för att kosta ungefär 100kr/kg. Smakar mjölkchoklad tycker jag.”

Testa också Musetti brun. Hög halt av commercial grade (billig) robusta. Smakar riktigt illa tycker jag. I ett sådant microexperiment kan man alltså komma fram till att usel robusta är ännu uslare än usel arabica. Värdelöst vetande när man kan undvika värdelöst kaffe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,463
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp