Robusta. Ja / Nej eller ibland.

Robusta eller inte?

  • Aldrig robusta i mitt kaffe.

    Röster: 32 17.3%
  • Ibland kan det finnas robusta i mitt kaffe.

    Röster: 100 54.1%
  • Alltid robusta i mitt kaffe.

    Röster: 53 28.6%

  • Totala väljare
    185

Calobra

Alnö Kaffehus
Klart man blandar in lite robusta (kamerun bla) när man rostat och ska köra en espresso utan eller speciellt med mjölk;):coffee:
 

martink78

Well-known member
Är det bara jag som röstar?

Jojomen, robusta är fina fisken ibland i mjölkdrinken. Ger en skön fyllighet som arabican sällan ger..
 

HeMo

Well-known member
Jag är periodare. Senaste halvåret eller så tror jag inte det har passerat någon robusta i min kvarn, men jag tror att jag kanske är på väg in i en robustaperiod igen.
 

exxy19

Well-known member
Jag röstade: "Alltid Robusta.." även om det inte riktigt stämmer.
Ett korrekt svar från mig skulle vara nånstans mellan ofta och nästan alltid.
Jag tycker SE kaffen med endast arabica blir lite väl syrliga för min smak.
 

[SH]

Well-known member
Varierar, hemma passerar det inte särskilt mycket robusta då det inte bryggs någon espresso hos mig. Men när jag dricker espresso uppskattar jag både den mer traditionella robustahaltiga espresson och den mer "skandinaviska" varianten. Men vill ju inte vara utan nägon av dem...
 

svartvest

Well-known member
Robusta är ett icke kaffe i mina ögon. (icke för för att tillföra smak utan för att blanda ut bra bönor) Dricker blandningar men njuter bäst av riktigt kaffe.
 

lupoo

Well-known member
Jag tolkar frågan som att den gäller espresso endast. Eller?

Helt rätt!

När jag har provat något robustahaltigt i någon annan bryggmetod så har resultatet inte blivit något att komma ihåg som någon större kaffeupplevelse.

Just nu i omröstningen har vi en jämn fördelning 7 - 23 - 6 . En snygg normalfördelningskurva ;).
 

robbowan

Well-known member
Med eller utan är inte viktigast utan resultatet.

Har druckit astråkiga "finarabica" och käftsmällande "robustablends" men lysande av båda dessutom.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp