Jönköping

jope

Well-known member
Jag har inte själv testat nyöppnade "Matvarufabriken" längst ner på Barnarpsgatan (mot stationen) , men där står en La Marzocco, de använder och säljer J&N och jag fick intrycket att de har intresset.

Någon som har testat?
 

Coriander

Well-known member
Låter intressant. Har endast druckit bra espresso på Delikatessbutiken på väster, resten har smakat mindre bra tyvärr.

Ska nog gå dit vid tillfälle/Henrik
 

jope

Well-known member
Ska jag bli först med ett "alltid sugen", inga fler????

För er som inte varit där har det alltid varit riktigt trevligt att titta in på Arabusta.
 

inline

Well-known member
Arabusta är riktigt trevligt! Jag var där i våras när dom hade koppning bl.a. Dit åker jag gärna igen :)
 

ajna

New member
Jag har provat Matvarufabriken. Färskt kaffe från Johan&Nyström. Riktigt bra dubbel espresso. Den klart bästa i Jönköping.
 

Mardukas

Member
Äntligen!

Bra doppio i Jönköping? Gå till Matvarufabriken på Barnarpsgatan.:)
Frugan är inte för rent kaffe men hon tyckte latten satt riktigt bra. J&N Isola var bönan. Skön liten möblerad del av butiken att njuta i. Bra, trevlig och ffa kunnig personal! Kommer definitivt att gå dit igen!
 

Jacob

Well-known member
Ja, Matvarufabriken är det bästa i Jönköping just nu. De är intresserade och hängivna när det gäller kaffe. Jag stöttar med att köpa kaffe även om det är lite dyrare än att köpa på nätet. Deras initiativ bör ju premieras... ;)

Dock är jag inte jätteimponerad av de koppar espresso jag druckit där. Lyckas faktiskt ofta bättre på min enkla Gaggia Classic. :blush:
 

Jonny Friberg

Well-known member
Hej på er i Jönnet! Ni har väl inte missat att det blir Barista Cup i Värnamo på lördag? Tävlingsstart ca kl. 12 och sen håller det på till kvällen. Det finns en gästbar med bra kaffe, bäddat för kaffemingel mao!
 

Jacob

Well-known member
Gick förbi en lokal som är under ombyggnad idag i Jönnet. Kände att kanske finns det hopp för stan ändå?

http://rosteriet.com/

Hoppas de inte bara kallar sig rosteriet för att det låter ballt, utan även rostar själva!;)
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Trevligt! Rosteriet låter som en plats som Jönköping behöver. Lite googlande gav följande. Rosteriet verka drivas av deters Coffee AB där ägaren är Ingo Deters. Ingo var med och öppnade Waynes Coffee för ett par år sedan och som nu i januari såldes vidare.

"Ingo kommer satsa på ett nytt kaffe- och tekoncept med tonvikt på kaffe och events. En av anledningarna till att han säljer är att han vill få fria händer att ordna arrangemang som han idag inte har möjlighet att göra inom Waynes ramar."

http://www.jnytt.se/nyhet/29514/waynes-coffee-i-jonkoping-till-salu
 

ottomedin

New member
Jag var i Jönköping för första gången nu i veckan och kollade forumet från tåget. Tack för tipset om Matvarufabriken! Klanderfri cappuccino, trevlig personal och god mat.
 

Jacob

Well-known member
Trevligt! Rosteriet låter som en plats som Jönköping behöver. Lite googlande gav följande. Rosteriet verka drivas av deters Coffee AB där ägaren är Ingo Deters. Ingo var med och öppnade Waynes Coffee för ett par år sedan och som nu i januari såldes vidare.

"Ingo kommer satsa på ett nytt kaffe- och tekoncept med tonvikt på kaffe och events. En av anledningarna till att han säljer är att han vill få fria händer att ordna arrangemang som han idag inte har möjlighet att göra inom Waynes ramar."

http://www.jnytt.se/nyhet/29514/waynes-coffee-i-jonkoping-till-salu

Hm... Waynes. Hoppas att han vida överträffar nivån på Waynes, annars kommer jag att gråta krokodiltårar. Det är så många som försöker men som inte fattat grejen. Men det här blir nog bra. Att man lämnar Waynes är faktiskt ett gott tecken.
 

jope

Well-known member
Rosteriet:
Hade någon minut över och prövade en cortado. Han fick inte till skumningen men i övrigt bra (om än något dyrt, 20 för en enkel espresso). Igår var det J&N Orginale i kvarnen, inte helt min smak, hoppas han varierar sig.

Kul att han använder aeropress för att servera filterkaffe, dessutom uppstälda i en smart bänk (vet inte om det är en egen konstruktion).
 

Jacob

Well-known member
Var inne i lördags och köpte lite kaffe. Kul att de ligger strax under Baristashopens priser på J&N, åtminstone på de påsar jag kollad på. De fattar väl att man köper på nätet annars. Blev eld och lågor när jag pratade med den glade danske ägaren Ingo. Som jag hoppades heter de inte bara Rosteriet, utan kommer öppna ett rosteri i staden (inte i samma lokaler) och sälja purfärskt i butiken! Like!
 

ajna

New member
Jag var inne på Rosteriet idag och testade en dubbel. Inte i min smak. För mycket vatten och kafferester kvar i botten. Tyvärr verkar mannen mer intresserad av apparater och marketing än att servera perfekt espresso.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp