Jönköping

göttle

New member
Såg igår att det finns en La Marzocco på det nyöppnade Espresso House på öster. Vet inte om de kan göra espresso dock. Det kanske tillochmed står en sådan maskin i alla Espresso House'... I alla fall var bryggkaffet över förväntan.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Borde inte jönköping ha ett eget litet microrosteri??

lite för mycket fulkaffe/kafféer här nu, Dom flesta tar ju typ 25 Kr. för en espresso som ofta känns som den är gjord på gevalia/lövbergslila´s bryggkaffe köpt på Willys eller liknande.

Enda stället jag fått bra espresso på är när någon av tvillingsystrarna varit i butiken på Kahls kaffe på a6...
...och då är jag inte helt nöjd där heller.

Jönköping borde kräva färskt kaffe på riktigt. :D
 

Jacob

Well-known member
Faktum är att Café Piquenique vid Lasarettsparken (gamla More Coffee) gör bra espresso om man gillar lite mer italiensk stil. De har inget lyxigt kaffe, bara nån Zoegas-sort, men gör väl helt enkelt rätt. Jag pratade med dem om kaffet, och de rengör noga varje dag, servar ofta maskinen (brygghuspackningsbyte mm). Det bekräftar väl vad man redan visste, att de flesta vanliga caféer slarvar med rengöring och slänger därmed sina eventuella kaffeskills i sjön.
 

Jacob

Well-known member
Nytt rosteri i Jönköping! (Ok, Vista kulle, men det måste väl räknas?)
http://www.gardsrosteriet.se/
Drivs av Ingo som startade Waynes och även Rosteriet på Smedjegatan, vilket inte finns längre, och inte heller var ett rosteri. Hoppas hur som helst på fint kaffe!
 

Jacob

Well-known member
Lite Jönköpingsuppdatering

Café Piquenique: drivs av nya ägare och jag kan inte svara för kvalitén på något där längre :)

Vista Kulles gårdsrosteri: Ingo riktar sig mest till branschfolk och säljer således mycket bryggkaffe till restauranger och liknande. Han säljer dock till konsumenter via utvalda affärer, men också i gårdsbutiken som är väl värd ett besök. Han har inte satsat så hårt på espressokaffe, men har testat sig fram till en sort som jag kan rekommendera (har inte testat bryggsorterna än). Det är Espressoblend #4 och tanken är att den ska funka i många sammanhang. Därför har han strävat efter att få till lite av "två världar"; fruktigt och sötsyrligt i början och med en kraftigare avslutning från robustan (15%). Jag tycker den är balanserad och utmärkt som finare allroundkaffe. Tanken är inte en intensiv upplevelse av ett visst register, vilket singelbönor ofta erbjuder, utan en bredare smak som kan tänkas fungera i längden på ett café, en restaurang eller bara som gött kaffe hemma. Både med eller utan mjölk. Inte dyrt heller :)
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Café Piquenique har jag ingen koll på.

Vista Kulles gårdsrosteri är bra grejer,
kul att han tog till sig robustan till slut med.

Enda stället i stan som jag varit nöjd med genomgående kvalitet är annars kahls på a6,
kahls i stan måste vara drygaste stället man kan gå dålig service om man alls får någon (väntat runt 40 min fler än en gång)
och kvaliteten på det man får är på sin höjd undermåligt.

Andra ställen jag har provat som är med på typ okey listan är:
George (den vid bion)
Johans (har varit mycket bättre)

Ställen som är med på fuckoff listan är:
Espressohouse samtliga ställen i stan, dyrt som fan och dålig kvalitet med mycket socker i allt.
Dom flesta av bernards ställena, bra och avslapnad miljö med undermåligt kaffe och tillbehör.
Igentligen alla ställen i hela stan.

Ställen med okey billigt kaffe:
Ikea (Fiket/restaurangen inte på entreplan) 5 Kr.
Godisbutiken bakom gammla wok eller vad dom heter nu. 10Kr.
 
Senast ändrad:

Jacob

Well-known member
Har märkt att man får ringa innan man åker till Vista kulle. Det är inte alltid de hunnit med att rosta espressokaffet då de prioriterar bryggkaffet som de har en massa beställningar på. Har dock fått köpa råkaffe av dem istället.

Annars blev jag positivt överraskad av espresson på café Bryggan. Helt ok. Tror de kör zoegas eller nåt sånt, men så länge de gör rätt och maskinerna är rena så funkar det ju.
 

MachoDemon

Active member
Bernats - justa bakverk men inte lika gott kaffe - annat ställe vid en rondell i bojan av stan
på parallellgata nära vattnet - samma gata som Dal Baffo o norr om dal baffo - bättre espresso
än bernats men sämre bakverk
 

Jacob

Well-known member
Lägger in en tanke under Jönköpingstråden:

Om någon känner för att träffas, dricka/nörda kring kaffe och dess parafernalia så skriv här, eller kontakta mig via PM! Jobbar mycket dygn vilket innebär en del dagledighet i veckorna. 3-årig dotter ingår.
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp