La Pavoni Pro - Frågor och funderingar

Sir Anselm

Well-known member
Jag har nu haft min La Pavoni pro i lite mindre än en vecka, så jag har liksom inte kunnat träna så jättemycket, men vissa frågor dyker ändå upp.

1. Det står i manualen att man ska släppa ut "falskt tryck" genom att öppna ångventilen. Hur länge? När jag öppnar upp så står den ju och trycker ut luft bra länge, har inte testat hur länge den skulle kunna stå på, men det känns som det är för länge för att bara handla om "falskt tryck".

2. När maskinen värms upp så rör sig inte mätaren alls först, så skall det väl vara antar jag, men sen kommer det en liten pysning och då börjar visare röra sig upp. Men den kommer liksom inte upp stabilt runt 1-strecket, utan den liksom "pumpar" upp mot 1:an men sjunker sedan tillbaka, man kan då höra kokaren dra igång och visaren går upp till 1:an, men backar sedan ner igen ganska snabbt. Ska det vara så?

3. Hur gör ni andra när ni drar? Har läst att vissa tycker att det ska droppa från PF:et när vattnet går igenom, men andra verkar tycka att om det droppar har man malt för grovt.
 

Viking

Well-known member
1. Det går fort, någon futtig sekund. Det ska bara ut lite luft som blivit kompressad.

2. Det låter som maskinen slår av kokaren när den närmar sig 1. I botten på din maskin sitter troligtvis en pressostat. Där kan du höja trycket. När jag hade min fick jag mkt bättre shots när jag ställde upp den till 1.2-1.3 istället för 1.0.

3. I mina ögon är det alldeles för klent malet när det rinner utan tryck. Skit i manualen. :)
 

martink78

Well-known member
Hoppas du inte har nått emot att jag lånar din tråd lite. Är nämligen själv lite sugen på en "Pava" faktiskt. Men förstår inte riktigt hur den fungerar.
Det jag framförallt inte förstår är hur man vet att man kommer upp i runt 9 bar när man drar i handtaget? finns det någon indikation på vilket trycket är? Eller är det helt upp till att bedöma utifrån hur resultatet ser ut?

Som jag förstår det så visar de tryckmätare som finns på professionalmodellen bara trycket i kokaren och det handlar bara om någon bar eller så? Eller har jag missförstått.. ?
 

Viking

Well-known member
Martin: Det är korrekt att den visar trycket i kokaren. Det spelar dock bara roll för värmen vid dragningen och skumningen. Det har ingen effekt alls för extraktionstrycket. Jag höjde trycket på min för att espresson blev sur. Vid 1.2-1.3 bar blev den bra. Det var dock bara värmerelaterat.

Man vet inte extraktionstrycket. Man kan räkna på arean på kolven, hävstångseffekten och med vilken tyngd man pressar armen nedåt men i praktiken så får man avgöra genom att mala ungefär som till sin semi-automatiska och pressa tills det blir bra.

Jag tyckte att kaffet blev bra men shotsen små eftersom den sammantagna volymen av kolvarean gånger slaglängden är liten och att multipla rörelser gjorde espresson äcklig.
 

martink78

Well-known member
Jag antar att högre tryck i kokar ger varmare vatten? Innebär inte ett tryck på 1.2-1.3 bar att man hamnar över 100 grader på vattnet?

Skulle vara intressant att räkna ut vad det rör sig om för tryck, antar att det borde hamna runt 9 bar om man följer instruktionerna.
 

Alfredo

Well-known member
Att till punkt och pricka följa "la pavoni's" instruktioner kommer inte ge många godshots. Sök bakåt i tiden här och kolla på lite videos.
Det viktigaste är nog att etablera en tydlig rutin som du sen kan ändra på enstaka variabler inom för att se vad som påverkar smaken i rätt riktning.
 

Sir Anselm

Well-known member
1. Det går fort, någon futtig sekund. Det ska bara ut lite luft som blivit kompressad.

2. Det låter som maskinen slår av kokaren när den närmar sig 1. I botten på din maskin sitter troligtvis en pressostat. Där kan du höja trycket. När jag hade min fick jag mkt bättre shots när jag ställde upp den till 1.2-1.3 istället för 1.0.

3. I mina ögon är det alldeles för klent malet när det rinner utan tryck. Skit i manualen. :)

1. Okej, men märks det på något sätt? För som sagt, när jag skruvar upp den så kör den på tills jag stänger.

2. Aha, det ska jag kolla på när jag kommer hem!

3. Ha ha, okej, då ställer jag ner kvarnen!
 

martink78

Well-known member
Jag tyckte att kaffet blev bra men shotsen små eftersom den sammantagna volymen av kolvarean gånger slaglängden är liten och att multipla rörelser gjorde espresson äcklig.

Jag kollade på youtube (eftersom jag blev nyfiken) och där finns det exempel på folk som när de har lyft hantaget till toppen gör ett par små tryckningar innan de för ned hantaget till botten. På så sätt sägs att man får större shot eftersom pucken fylls med vatten ordentligt.

För mig känns det som en kraftfullare variant av aeropressen, vilket iofs är ungefär vad jag vill ha...

Exempel från youtube.. http://www.youtube.com/watch?v=5g4IWLQMmcw&NR=1
 

martink78

Well-known member
Att till punkt och pricka följa "la pavoni's" instruktioner kommer inte ge många godshots. Sök bakåt i tiden här och kolla på lite videos.
Det viktigaste är nog att etablera en tydlig rutin som du sen kan ändra på enstaka variabler inom för att se vad som påverkar smaken i rätt riktning.

Jag tänkte mest/bara på trycket som blir, jag antar att om man följer instruktionerna så borde det ge runt 9 bar. Då utgår jag ifrån att de har gjort en konstruktion som försöker komma så nära de klassiska espressoparametrarna som möjligt.
 

Viking

Well-known member
Martin: Yes, lite upp och ner tills handtaget blir "stumt" brukar vara bra. Se det som lite pre-infusion. Men det blir ändå rätt små och framförallt lika stora shots hela tiden.
 

martink78

Well-known member
Så en dubbel går inte att göra med mindre än att man gör en enkel två gånger?
Hur är det att skumma mjölj med Pavonin?
 

Alfredo

Well-known member
Tror jag får ut ca 5 cl med elektra filtret så lite kort blir det ju alltid.

Med original munstycket med tre hål är det lite klurigt att skumma, det går säkert att lära sig. Men eftersom det är M gäng på pipen så tillverkade jag ett med enkelhål istället, då blev det lättare att få till en hyffsad virvel.
 

martink78

Well-known member
Är det någon som kör med nakenfiler på Pavonin? Det är kanske svårt att dra i hantaget och titta samtidigt, men med en videokamera kanske man kan överkomma även det problemet?
 

FabianP

Well-known member
Det är filterkorg som egentligen är till en Elektramaskin, men som passar precis i Europiccola pre-millenium, vilket gör att man får i mer kaffe och större shots. :coffee:

/Fabian
 

johey

Well-known member
Då utgår jag ifrån att de har gjort en konstruktion som försöker komma så nära de klassiska espressoparametrarna som möjligt.

Det är väl mer eller mindre så att La Pavonis konstruktion har definierat de klassiska espressoparametrarna och att halvautomaterna försöker efterapa dem? :)

Viking sa:
I mina ögon är det alldeles för klent malet när det rinner utan tryck. Skit i manualen. :)

Jag har märkt att om man maler tillräckligt fint, men inte tampar skiten ur sig, kan man få det att komma en droppe av bara kokartrycket, men att man ändå får lägga bra med tryck på pumpen för att få en fin mussvans. När jag lyckas med detta tycker jag mig få det bästa resultatet. På så sätt blir det dessutom rätt lagom mycket i koppen, eftersom hela pucken preinfusas med vatten.

Förövrigt Viking funkar din exmaskin hur bra som helst efter att jag bytte kolven. :)

Är det någon som kör med nakenfiler på Pavonin? Det är kanske svårt att dra i hantaget och titta samtidigt, men med en videokamera kanske man kan överkomma även det problemet?
Jag funderar på att låta svarva ur botten på mitt filter, alternativt beställa ett riktigt fint från Orphanespresso. Dyrt som fasen, men det är väl bara att blunda och betala. :) Min kundvagn där har prylar i sig för nära $300 och mer blir det om jag bestämmer mig för att köpa en handkvarn därifrån. Hehe.
 

martink78

Well-known member
Jag funderar på att låta svarva ur botten på mitt filter, alternativt beställa ett riktigt fint från Orphanespresso. Dyrt som fasen, men det är väl bara att blunda och betala. :) Min kundvagn där har prylar i sig för nära $300 och mer blir det om jag bestämmer mig för att köpa en handkvarn därifrån. Hehe.

Ja, det var rätt blodigt, tänkte köpa en begagnad Pavoni och då skulle nakenfiltret kosta mig lika mycket som själva maskinen... Blir ju faktiskt billigare att köpa en till begagnad och svarva ur den (om jag nu hittar nån som kan göra det år mig.. ) :D
 

johey

Well-known member
Ja, men å andra sidan är det där ett helt annat portafilter. Det där har tyngd som jag saknar i originalet. Skulle tro att man kan kyla ner gruppen med det där filtret så man kan brygga 4-5 espresso på raken. Hoppas det i alla fall. :D

Förresten, har du 49 eller 51 mm filter? Dvs är din maskin gjord före eller efter 2000?
 

martink78

Well-known member
Ja, men å andra sidan är det där ett helt annat portafilter. Det där har tyngd som jag saknar i originalet. Skulle tro att man kan kyla ner gruppen med det där filtret så man kan brygga 4-5 espresso på raken. Hoppas det i alla fall. :D

Förresten, har du 49 eller 51 mm filter? Dvs är din maskin gjord före eller efter 2000?

frågar du mig så har jag ingen Leva alls, men jag är fett sugen på att köpa en beg. De verkar ju rätt billiga och efter vad jag läst rätt hållbara. Det är väl inte så mycket som kan gå sönder antar jag.

Jag trodde man ville ha en varm grupp, de instruktioner jag sett betonar att man skall spola igenom med varmt vatten först så det blir varm (och rent).
 

martink78

Well-known member
Är det bättre med ett 49 eller 51 mm? Eller bättre fråga är väl kanske om jag skall försöka hitta en pre eller post millenium?
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp