La Pavoni Pro - Frågor och funderingar

johey

Well-known member
Ja, den dregglar gärna en stund efter shoten. Har fått för mig att det är helt normalt, eftersom det inte finns någon baksugsventil. Jag ställer under en mjölkkanna med lite vatten i som den kan dreggla i.
 

mikfri

Well-known member
Om någon av er som byter packningar skulle kunna tänka er att spara de gamla packningarna och skicka dem till mig, så ska jag forska lite i att hitta en packningssats i Sverige.

Hej HE!

Nu har jag bytt ut lite packningar i min maskin. Vill du fortfarande ha mina gamla så är du välkommen att hämta dem. PM:a i så fall.

/m.
 

martink78

Well-known member
Har också bytt mina, de enda som är kvar är dem till nivåröret, de verkar rätt krångliga så jag avvaktar lite med dem..
 

martink78

Well-known member
Har observerat en liten lustig effekt av packningsbytet. Min Pava får numera *host* resning när den kallnar.. När jag lämnat den rengjord och fin men varm så är spaken i nedfällt läge men när jag kommer tillbaks efter nån timme så är det i uppfällt läge!
Antar att det är undertrycket som uppstår när vattnet kallnat som suger upp kolven och spaken. De gamla packningarna läckte förmodligen och därför blev den väl kvar i bottenläget då..
Nån annan som får samma effekt på sin?
 

mikfri

Well-known member
:D Nej ingen resning här inte...

Jag struntade också i nivårörspackningarna, men lämnade också kokaren och den mellanstora O-ringen som var i samma storlek som packningen mellan grupphuvud och kokare. Den orkade jag i ärlighetens namn inte ta reda på var den satt.

Jag var ffa intresserad av att få stopp på läckaget mellan just kokare och grupphuvud när jag pressar som värst. Den problemet löstes också omedelbart av nya packningar men dessvärre droppar fortfarande ångröret lite efter att jag "blöder" ut det falska trycket. Sedan droppar den ett par tre droppar innan jag är klar med min morgonkaffe. Inget stort problem, men det skulle vara skönt att slippa...
 

martink78

Well-known member
Den mellanstora packningen är nog den som är lättast att byta, den sitter på bakelitlocket till kokaren, den man skruvar av för att fylla på vatten.. ;)

Antar att du bytte de o-ringar som man ser när man tar bort ångröret?

Så funderar jag på att offra mitt enda pf och göra nakenfilter av det. Om jag har förstått allt rätt så behöver jag egentligen bara originalfiltret om jag vill göra en dubbel ned i två koppar (har dubbelspout)?
Och eftersom det aldrig händer, shotsen blir ju små nog ändå, så känns det inte som någon större förlust..
 

mikfri

Well-known member
:blush: he he.. Var det däär den satt...

Ibland är det lättare att hitta de svåra problemen. Jo jag har bytt alla packningar runt ångarmen, men den droppar fortfarande som sagt. Inte mycket, men det borde väl ändå inte droppa alls? Ska testa att skruva isär och se om jag lyckades klanta mig med den inre packningen på ångdelen.

Angående "spoutsen" så är det nog ganska säkert att skippa dem. Det är ju sällan man vill bjuda på en 1 cl kaffe...

Droppar din maskin inget alls från ångröret?

/m.
 

martink78

Well-known member
Nä, tror inte det, det droppar om man precis har släppt ut ånga (vilket inte är så konstigt) men om jag drar åt den så brukar den hålla sig.
 

bodaniel

Well-known member
mikfri, min Europiccola har droppat, spottat och fräst ur ångröret. Droppet försvann helt efter att jag gängat ur hela "armen" och torkat av den koniska spetsen. Jag gissar att det fanns någon skit kvar på konen som gjorde att den inte slöt tätt när jag drog åt den. Det är väl metall mot metall i den änden?

EDIT 28 jan 2010: Efter att ha rengjort Pavonin ett antal gånger – mest troligt lite för ofta – har ångröret börjat droppa mer och mer. För några dagar sedan ledsnade jag rejält och var tvungen prova något nytt. Jag doppade pistongen, inklusive gängorna i rapsolja och skruvade tillbaks den. Jag köpte min Pavoni ny och vill minnas att den konformade pistongen var rejält kladdig (vaselin?) den första gången jag skruvade av den. Efter inoljning håller ångröret tätt igen. Visst, första gångerna jag öppnade ångvredet kom det lite olja, men den värsta oljan försvann snabbt. Jag känner inte någon bismak på mjölken. Nästa gång skulle jag dock vilja använda någon annan olja – helst en helt smaklös. Frågan är sedan varför oljan hjälper. Räcker det med att olja in gängorna för att kunna dra åt ordentligt? Min gissning är att det helst ska finnas lite kladd även på den konformade pistongen så att det sluter tätt. Rätta mig någon om jag har fel.

EDIT 10 mars 2010: Ok, då var det dags igen. Ångröret spottar och fräser på nytt. Det hjälper inte att rengöra eller skita ner ned konformade pistongen. Problemet har verkat omöjligt att lösa. Men, för några dagar sedan rengjorde jag grupphuvudet – något jag inte gjort på några månader. Jag tog ut kolven och rengjorde allt ordentligt. Det fanns en hel del kafferester på kolven som nu är borta. Efter rengöringen har min Pavoni slutat spotta ur ångröret. Nu håller ångröret helt tätt, ännu en gång. Frågan är sedan varför? Släpper grupphuvudet ut en del av trycket i maskinen efter rengöringen?
 

Itzak

Member
Dags att liva upp denna tråd igen!

Har precis investerat i en La Pavoni Proffesional från 98 (mellanperioden med en knapp, termostat, kolv okänd ännu). Den verkar fräsch med hyfast nya packningar, lite skit i kokaren etc. Men man vill ju ändå rengöra den. Någon som har lite tips på rengöring? Citronsyra i kokaren har redan diskuterats i tråden, och grupphuvud-borste, men vad mer kan man göra för att undvika skit? När det kommer till rengöringsmedel borde den väl klara sådana medel som rekommenderas för halvautomatiska (klordoftande saker)?
 

attis

Well-known member
Själv kör jag alltid på vinäger eller citron/vin syra, enkelt att få tag på och inte fasligt överprissatt. Sällan såna där dyra medel är bättre, men har du lite kvar lär det inte skada Pavonin.
Utvändigt är väl sån där mirakeltrasa/fibertrasa eller vad dom heter oslagbara.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp