"Kapa i plast" eller "modda hopper"

GLC

Well-known member
Min kvarn, Brasilia BFD, skulle jag vilja ha lite lägre hopper på. Jag hade gärna kört utan om det går då jag bara doserar det jag kommer att använda för stunden. Dock sitter den övre malskivan i hoppern och kan således inte vara utan den.

Dock vill jag göra den lägre, går det att kapa i plast på något sätt utan att det spricker?

Så här ser hoppern ut:

3888542815_87a1545398.jpg


Det har jag förändrat är att nu står kvarnen på sumplådan istället, vilket gör att den blir lite för hög för skåpen ovanför...
 

HE

Well-known member
Plasten borde vara någon form av plexiglas va? Tejpa på utsida och insida där det ska kapas och såga med bågfilsblad. Bågfilsblad har ju små tänder. Det är min första reaktion. Men jag vågar inte lova.:)

/HE
 

GLC

Well-known member
Jag kan tänka mig att lämna in den till nånstans också, vill bara veta vilket sätt som kan fungera bra, eftersom den är helt rak så bör ju även locket passa efteråt. Vilka kan fixa sånt här? Finns det plastmoddare? :)

Edit: Som svar på din fråga, jag har ingen aning om vilken plast det är. Tyvärr.
 

HE

Well-known member
Prata med någon som håller på med plexiglas. Hittar du någon i Sundsvall så borde de veta. Det handlar ju om att få ett fint rakt snitt. Det finns ett företag här i Stockholm som håller på med plexiglas man kan ju alltid ringa och fråga. Jag kommer bara inte ihåg vad de heter.
En annan tanke är ju modellsnickeri, de har väl bra bandsågar och dylikt.
Är du riktigt sugen så såga en remsa lite högre upp och se vad som händer, men då har du ju klivit på resan om man säger :lol:

Nu hade det varit bra med två hoppers va? :blush:

/HE
 

mikfri

Well-known member
Gå in på något snickeri och be snällt så fixar de det säkert. Se bara till at de lägger ett provsnitt lite högre upp än du vill ha det "riktiga" snittet bara. Bandsåg borde gå alldeles utmärkt och lite efterarbete med en vass metallinjal eller sickel brukar ge bra resultat. Lycka till!

/m.
 

GLC

Well-known member
Tack grabbar. Tror ni även vanliga snickare kan kapa i plast? Spricker den är jag ju utan kvarn så att säga, om jag inte fäster den övre malskivan på nåt annat dvs.
 

mikfri

Well-known member
Det beror på vad du menar med vanliga snickare... På ett finsnickeri brukar det finnas gott om snickare med rätt fingertoppskänsla för sånt här. Men du ska nog inte fråga några byggsnickare.

Bandsågen är rätt snäll i hur den sågar. Den går så långsamt att den inte riskerar att smälta plasten och ger inte den risk för sprickbildning och kast som en justersåg kan ge. Så med rätt man/kvinna bakom spakarna ska det nog gå bra. Känner du dig osäker får du gärna komma ner med den till min verkstad så ordnar jag det åt dig. Men det kanske blir lite långt att åka... ;)

/m.
 

HE

Well-known member
Det borde ju inte vara några problem, jag tror det är viktigt att man använder något fintandat, som ett bågfilsblad.

tejpa runt om rita upp en linje och kör på.
Känn lite på hur plasten beter sig när du sågar långt upp på hoppern.

Hela det här inlägget kändes som en upprepning, men så hade jag gjort.:)

Glöm inte tala om hur det gick :blush:

/HE
 

Marv

Well-known member
Jag kan tänka mig att det kan funka med att smälta av den m.h.a kanthaltråd, men det är nog enklare att såga med ett fint blad.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Tror ni även vanliga snickare kan kapa i plast?

Det beror mest på snickaren, inte på om han är vanlig eller ovanlig, finsnickare eller fulsnickare. Det finns inget som är direkt "magiskt" med att såga i plast, så länge man använder en fintandad såg (typ bågfil?) och inte tar i eller trycker på så hårt att man spräcker plasten så.

Jag tror till och med att en vanlig människa kan klara av det, utan att behöva vara utbildad snickare. Det är bara att ta det lugnt och såga rakt.

Tejpa ett varv med frystejp innan du sågar, dels kan du rita på frystejpen så du vet att du sågar rakt och dels hjälper den väl till litegrann att hålla ihop plasten/motverka sprickor. :)
 

zzaar

Well-known member
Jag kapade av min hopper till min mahlkönig k30 med en fintandad bågfil. Sen vidare med sandpapper på kanten. Jag är mycket nöjd med resultatet!
 

Rille

Well-known member
Går att såga med bågfil, sen kan du köra med sandpapper och värmepistol för att snygga till kanten. fixa ev mothåll inne i hoppern så den inte spricker om plasten är väldigt styv. Lycka till
 

GLC

Well-known member
Ja det låter ju enklare än vad jag trodde, blir väl att fixa detta själv tror jag. Vad kan man ha som mothåll inne i hoppern?
 

HE

Well-known member
Håll handen i öppningen och såga med bara bågfilsbladet. Tejpa bladet som ett handtag. När du sågat en bit och kommit igenom plasten sticker du in bladet och sågar runt. Jag tror inte du behöver något i, möjligtvis pressa in en trasa tills du kommit igenom.
Så hade jag gjort.
Lycka till!
/HE
 

linken

lilla Kaffe & Chokladhandeln
Skulle jag såga i den så skulle jag stoppa i en påse och fylla den med fogskum och låta det stelna. Då vet du att den inte kommer att flexa om sågbladet skulle "hugga", vilket skulle kunna leda till att den spricker.

(Annars är nog Marv's förslag det bästa i min mening hittils.)

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp