Skumma mjölk...

fonseca

Active member
Hej Alla!

Har precis bytt till mig en Silvia och undrar om det finns någon som har lite tips om hur man skummar mjölk bäst. Jag är van och får bra skum på min Saeco (typ Espressohouseskum), men det blir bara blaskigt på Silvian.

Mvh
Micke
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Gjorde för ett tag sedan en liten skiss med en beskrivning på hur jag skummade med Silvian. Nu hade jag den gamla (version 2) av frk Silvia och således bara ett hål i ångmunstycket. Version 3 (2009) har tre hål och då kanske det blir annorlunda. Vet inte vilken du har, fonseca, men jag lägger in länken till mitt inlägg här ändå.

==> L Ä N K <== ;)

Kanske får du någon hjälp av min skiss... :unsure: Kan tillägga att jag ytade tills mjölken precis började ändra temperatur.

//Stefan (som har sina små problem med att få till en konsekvent mjölk men som nog är på god väg)
 

peterparnes

Well-known member
Hmm undrar varför jag bara har ett hål på min Silvia 2009. Hmmmm....

(och klipsen vid hålen under topplocket verkar inte vara rostfria).
 

fonseca

Active member
Börjar undra om det inte är lättare med ett hål istället för tre :angry:, nu blir mjölken för varm innnan jag fått upp shyst med skum. Ska försöka få bättre virvel i kannan och se om det löser problemet... :coffee:work in progres :lol:
 

fonseca

Active member
Woho!! :coffee: Imorse lyckades jag, efter tredje försöket. Körde med vanlig lättmjölk (för att det är lite svårare, tycker jag, och för att spara på dyr lattemjölken :) ).

Jag började labba (igår) med att ställa ned kannan direkt på spillplattan och luta röret mot baksidan (lite snett, men mot den bortre delen) av kannan och placerade munstycket högt upp :coffee::lol::D

Som en sann vetenskapsman :nowink: gjorde jag sedan om försöket och producerade en perfekt oboy till minstingen. Som dessutom godkände :D
 

bloke

Active member
vet att QM Emilia kom med två hål ångmunstycket men de ändrade det till 1 hål för att det fungrade
bättre. kanske samma med Silvian
 

GLC

Well-known member
För mig funkade det att få bra skum både med 3 och 1 hål, men mycket enklare med 1 hål. Största skillnaden var trycket, och att med 3 hål så krävdes det mycket färre misstag för att det skulle bli dåligt. Nu kan man ju knappt hålla kvar mjölken i kannan :D
 

fonseca

Active member
Nu har jag kört med en-hålsmunstycket ett tag... Det är enklare och resultatet är bra, för mig. Ibland är det verkligen som GLC skriver, mjölken vill ibland hoppa ur kannan :lol:
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp