Smakar kaffe godare med otvättat kaffekanna?

cammli

Member
Mina två vänner jobbar på två olika restauranger, De sa de har aldrig rengjort ordentlig med kaffekanna eller kaffemaskinen på jobbet, men det händer de skölja kaffekanna och torka av kaffemaskinen med vatten ibland. De påstår deras chef har sagt att kaffet smakar bättre då.
Är det ett myt eller renat skit snack??
 

Jay

Well-known member
Skitsnack! Jag har hört liknande historier, som verkar bygga på vissa personers lathet. När det gäller att inte göra rent espressomaskinernas portafilter t ex så har jag hört vidriga argument som att det skulle ge extra olja från gammalt kaffe... ehh..
 

Marv

Well-known member
Detta förklarar varför kaffe på resturanger ofta smakar skit ! Såklart påverkar det smaken. En icke rengjord maskin eller kanna påverkar smaken till det sämre....
 

Jay

Well-known member
Jag jobbade på ett ställe som hade thaipersonal en gång. De förstod inte språket, och hade ingen som helst kaffekultur. När vi stängde stod en full kaffekanna kvar ute på värmebordet, när vi öppnade stod det en full kaffekanna på värmeboret, som nu var på. Jag trodde att kocken gjort kaffet, men ingen sa något. En gäst kom sedan och klagade att kaffet smakade så där jättekonstigt nu igen, och det visade sig att de inte ens bytt... de satte bara på värmeplattan igen... ehh... jag skämdes som en hund..
 

martink78

Well-known member
Det beror väl iofs på hur man definierar gott kaffe också. Det verkar ju finnas en föreställning om att kaffe som smakar bitter och bränt är starkt kaffe och starkt kaffe är ju gott..
 

godis_knugen

Well-known member
hehe min gamla farmor har precis den inställningen. hon gör aldrig rent sin kanna, bara köljer med vatten. det enda som man åstakommer med den inställningen är hål i kannan.... aha hål, hon fick en ny kanna av oss för ett tag sedan hon som sagt kokat hål i botten på den gamla kannan (den var iof 10-20år så vad som fick den att ge sig får vara osagt)
 

cammli

Member
Det värsta är att kompisarna tar efter den där ”inte rengör kaffekanna eller maskinen” även hemma.
Fy, jag ska aldrig dricka mer kaffe hos de i fortsättning-
.
Min kompis berätta också, de återservera restmat som blir över till andra kunder. Va äcklig!!!!
Man ska nog inte gå in till ett restaurang där kaffe smaka konstig.
 

cammli

Member
hehe min gamla farmor har precis den inställningen. hon gör aldrig rent sin kanna, bara köljer med vatten. det enda som man åstakommer med den inställningen är hål i kannan.... aha hål, hon fick en ny kanna av oss för ett tag sedan hon som sagt kokat hål i botten på den gamla kannan (den var iof 10-20år så vad som fick den att ge sig får vara osagt)

Va synd om din farmor, jag skulle vilja ger henne en fin kaffekanna! men då skulle hon bara bränna hål på den :eek:hmy:
 

eimermusic

Well-known member
Jag tror den här myten delvis kan härstamma från att det inte är speciellt gott att dricka kaffe bryggt på rengöringsmedel. Vissa rengöringsmedel kan lämna små små rester kvar på de rengjorda ytorna. En dålig liknelse skulle vara bilschampo med vax som ju inte lämnar bilens lack "ren" utan lite extra skyddad. Jag sa ju liknelsen var dålig :)

Även lämpliga rengöringsmedel kan vid slarvig disk lämna rester kvar speciellt i trånga utrymmen inne i en kaffebryggare, espressomaskin, mocka-kokare eller vad det nu är.

Dessa två saker kan ju lätt gå från en uppmaning att skölja väääldigt noga och inte använda fel diskmedel till att det blir enklast att inte använda rengöringsmedel alls... speciellt i restaurang miljö.


Mitt värsta rengöringsexempel är min far. Han struntar inte bara att rengöra mocka-kokaren. Han lämnar den alltid hopskruvad med sumpen och all fukt kvar... blir väldigt gott kaffe när t.o.m. gummipackningen börjar mögla. Dessutom blir han lite småsur när jag kommer på besök och genast går loss på den lilla kokaren med allt diskmedel som finns i huset :)
 

cammli

Member
eimermusic;106107 Vissa rengöringsmedel kan lämna små små rester kvar på de rengjorda ytorna. Även lämpliga rengöringsmedel kan vid slarvig disk lämna rester kvar sa:
Det ligger nåt sanning i det du sa, jag avkalka kannan bara vid behov, men annars så diska rätt jag ofta med lite diskmedel, är själv rädd få i mig avkalkningsmedel från kannan. det kan inte vara gott,

ang om din pappa, jag tror om man dricka en och bestämd sort av kaffe hela tiden, så sitta smaken och arom betydlig längre i kannan och maskinen och möjligtvis kan kaffe smaka godare, däremot om man dricka olika sorter av kaffe, kan smaken och arom ändras pga man blandat in för mycket från tidigare kaffe, och då
smaka kaffe mycket sämre, så som de kanske har det på restauranger.
 

robbowan

Well-known member
Tja, här lär ju folk få vatten på kvarnen - med tanke på andra diskussioner - men en (eller i ärlighetens namn: två) italienare jag känner hävdar att de i deras familjer aldrig mer än ordentligt sköljer ur sina moccabryggare för att själen sitter där.

Charmigt eller felaktigt...?
 

theseal

Kaffeterroristen
Jag får citerara femmyror-Brasse; FELFELFEL!

Dock märker jag att en precis rengjord espressomaskin inte presterar drickbart kaffe, men det beror gissningsvis på rester från rengörningsmedlet osv.

Gör jag däremot INTE rent maskinen så smackr det brännt, peck och gammalt.
 
Jag hörde att man inte skulle tvätta sin mokabryggare (i aluminium) med diskmedel då kaffeoljorna skyddade det nya kaffet från att ta metallsmak. Numera sköljer jag bara ut alla delar med vatten. Tycker nog att det blir lite godare kaffe.

Jag är ganska lat iofs. Kan nog vara det. :nowink:
 

Teddy

Active member
Mina två vänner jobbar på två olika restauranger, De sa de har aldrig rengjort ordentlig med kaffekanna eller kaffemaskinen på jobbet, men det händer de skölja kaffekanna och torka av kaffemaskinen med vatten ibland. De påstår deras chef har sagt att kaffet smakar bättre då.
Är det ett myt eller renat skit snack??


Intressant, då kanske man skall skippa tandborstningen också, för att inte förlora en massa god arom i munnen...:huh:
 

Teddy

Active member
Oj, var visst lite väl tuff jämförelse... diskusionen dog.

Men som sagt, för en finfin smakupplevelse så är det kanon med rena grejer (o munnar).
 

Jay

Well-known member
Tja, här lär ju folk få vatten på kvarnen - med tanke på andra diskussioner - men en (eller i ärlighetens namn: två) italienare jag känner hävdar att de i deras familjer aldrig mer än ordentligt sköljer ur sina moccabryggare för att själen sitter där.

Charmigt eller felaktigt...?
Nja, jag vet inte, men jag sköljde bara noga ur min när jag höll på med mochabryggare för en del år sedan, eftersom jag hörde att om man använde diskmedel eller borste så kunde man skrapa aluminumet vilket skulle ge upphov till ditt eller datt... ingen aning om det är sant, men vidskeplig som jag är så valde jag att göra vad the urban legend sa:D
 

Buffeln

Well-known member
Visa mig ett cafe' som diskar portafiltret mellan shotsen... :nowink: Jag har aldrig sett mer än på sin höjd en nogrann avtorkning. Det viktiga är att få ut gammalt kaffe, annars smakar det inget bra.
 

Agathorn

Well-known member
Jag sökte igenom trådar efter hur man bäst rengör en termos men hittade ingen. Men det passar ju bra att ställa frågan i denna tråden tror jag :)

Jag har en Siemens Porsche filterbryggade och termosen där (med glas på insidan) bara går inte att få helt ren. Efter rengörning så är det en klar kaffedoft ifrån den och då har jag diskat den noooga med diskmedel (yes). Även provat att låta den stå med ättika över natten i kokhett vatten, men det blev ingen skillnad.

Så har ni några tips hur man får en termos riktigt ren?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp