Isolera kokare

ask2

Well-known member
Hej

Har haft min nya Brasilia portofino hemma en dag ungefär. För tillfället är den provisoriskt inkopplad till baljor med vatten och avlopp. Men funkar väldigt bra!!

Funderar lite på två saker. Nämligen att isolera kokaren och kanske få ner ljudnivån på ett relä? som slår till när kokaren startar.
Om man isolerar kokaren kanske inte reläet slår till så ofta men annars låter det rätt så högt.

Nån som har lite tips på isolering samt relä?

Såg en länk till http://www.stotdamparverkstan.se/documents/varmeisolering.htm

Skulle det funka?

SKickar med 2 bilder på maskinen samt kokaren också.

MVH
Joakim
 

Bilagor

  • brasilia.jpg
    brasilia.jpg
    81.5 KB · Visningar: 108
  • kokare.jpg
    kokare.jpg
    89 KB · Visningar: 118

Marv

Well-known member
Jag håller på att isolera min kokare och använder Armaflex HT -13mm, jag funderade på den isolering som beskrivs på sidan du hänvisade till men tyckte inte den var särskillt billig eller bra för detta ändamål. Jag hade igentligen velat ha Armaflex plattor 13mm, men hittade bara rörisoering 13mm tjock för 22mm rör som jag har klippt upp och satt runt kokaren. Jag köpte också 12mm rörisolering som jag har satt runt rören till ånging etc. Jag har håller nu på med att isolera röen i thermosifonslingan, men där är det litet klurigare, för de komer att påverka hur uppvärmingen av gruppen sker så där får jag prova mig fram om de går att isolera och i så fall hur mycket.
 

hjeltman

Active member
Hur gick det med isolerandet? Funderar på om jag skall isolera min kokare nu när det är dags att sätta ihop maskinen...
 

ask2

Well-known member
Har inte gjort det ännu :(
Men jag har det på min "vill göra" lista.

Nån som har bra tips på vart man kan köpa isolering enkelt över nätet?

Planen är att isolera kokaren så bra som det går utan att montera isär hela maskinen. Vad tror ni om det? Det ser ju rätt trångt ut!

//Joakim
 

Marv

Well-known member
Aramflex HT klarar upp till 150C om jag minns rätt, det är vad jag har använt mig av.
 

S-fors

Well-known member
Ahh jag kikade på vanliga armaflexen på jobbet för 22mm rör, HX är lite högre klassad.

Kikade på plattor och det var inte heller några problem, tyvärr klarar den förlimmade plattan bara +85.

Minsta kvantiteten jag kan jag ta hem är 1x8m.
 

hjeltman

Active member
Själv har jag inte direkt kollat runt, men jag funderar på isolering som man har i motorrummet på bilar.. Har för mig att biltema säljer sånt. Vet att det snackades om det en gång i tiden när jag tyckte det var tufft att modda datorer :)
Kanske får ta en kik på det när jag kommer hem igen..
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp