Apropå Kaffegrossisten - Goodwill och badwill

Maldini

Member
Köpte för 1 1/2 år sedan en, i mitt tycke, dyr (knappt 15 000) BFL Levetta hos Kaffegrossisten i tron att den skulle borga för gott kaffe och god kvalitet under lång tid. (Jo, jag hörde mig för innan köpet med Kaffegrossisten om pris är lika med kvalitet och hållbarhet och fick ett jakande svar.)

Efter knappt ett år började spaken på maskinen att kännas trögare och hörde av mig till dom och fick då svaret att det var att betrakta som normalt och inte skulle inverka på maskinen. Nöjd med svaret lämnade jag aldrig in den för översyn då den fungerade bra för övrigt. När det nu har gått ytterligare ett halvår så har den lagt av och ger inget tryck överhuvud. Då jag ånyo vänder mig till KG och undrar om detta inte är anmärkningsvärt efter så kort tid på en så dyr maskin så tänker jag ju i mitt stilla sinne att de kommer att säga ungefär såhär: "-Jomenvisst, det här ska inte ske med en maskin i den prisklassen. Det fixar vi som goodwill eftersom garantitiden (1 år) precis har gått ut."

Icke sa Nicke. Garantin på ett år har gått ut och "det handlar oftast om ett handhavandefel när sådant här sker" Handhavandefelet skulle ha legat i att "maskinen har stått på i långa stunder och haft för lite vatten i tanken". Något som i o f s inte är fallet med min maskin. Bara korta perioder och alltid fylld och skött enligt instruktioner. Det ligger inte för mig att inte sköta en 15 k-maskin helt enligt instruktionerna.
Efter kontakt med två andra stora butiker i Sthlm så får jag veta att de ger antingen 2 års garanti eller gör goodwill-reparationer upp till ett år efter garantitidens utgång.

Så om någon frågar mig om råd angående Kaffegrossisten: Handla inte där - Gör det någonannanstans. Det var första och sista gången för mig![/B]
 

supinum

Well-known member
Jag har liknande erfarenheter av Kaffegrossisten. Kunder blir oerhört osexiga hos Kaffegrossisten när pengarna väl bytt ägare.
Själv försökte jag få tag i en reservdel till en MoccaMaster och fick svaret att enda sättet är att köpa en ny maskin. Proffsigt så man baxnar!

Dom tycker inte heller att man har anledning att höja på ögonbrynen då dom levererar kaffe i punkterade förpackningar.

Kaffegrossisten är bara intresserade av dina pengar - defenitivt inte av kundrelationer.
 

Agathorn

Well-known member
Ojdå, kan vara bra att veta!

Jag funderar ju på en Izzo Alex Duetto och ALRP ska dema en för mig i Malmö om några veckor. Hoppas dom inte strular lika mycket vid ett ev. köp. Om jag nu inte köper ifrån Bellabarista. Alla säger att Bellabarista är jättebra, men det känns ju lite jobbigt att det inte är ett företag i Sverige.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
... tänker jag ju i mitt stilla sinne att de kommer att säga ungefär såhär: "-Jomenvisst, det här ska inte ske med en maskin i den prisklassen. Det fixar vi som goodwill eftersom garantitiden (1 år) precis har gått ut."

Att någon ska reparera något utanför garantitiden är definitivt inget som man kan räkna med!

Jag tar det snarare som självklart att de inte kommer att stå för reparationskostnader och reservdelar. Garantin har ju gått ut.
 

hrbrun

Well-known member
Ojdå, kan vara bra att veta!

Jag funderar ju på en Izzo Alex Duetto och ALRP ska dema en för mig i Malmö om några veckor. Hoppas dom inte strular lika mycket vid ett ev. köp. Om jag nu inte köper ifrån Bellabarista. Alla säger att Bellabarista är jättebra, men det känns ju lite jobbigt att det inte är ett företag i Sverige.

ALRp har varit bra att handla av tidigare. Har köpt 2st Silvior av dem (vid två helt olika tillfällen). Ett par hundralappar dyrare än billigaste nätshopen, men så mycket bättre service. Inget problem att skicka tillbaka maskinen vid behov.
 

Musicman

Well-known member
Att någon ska reparera något utanför garantitiden är definitivt inget som man kan räkna med!

Jag tar det snarare som självklart att de inte kommer att stå för reparationskostnader och reservdelar. Garantin har ju gått ut.

Jodå - det skall man visst det :). Är inblandad i ett ärende (som jag rapporterat tidigare här på RK) och enligt konsumentköplagen gäller betydligt längre intervaller som skydd för oss konsumenter. Det som är skillnade är bevisbördan om jag minns rätt. Låt oss kolla på deras hemsida (jag måste rusa nu) så kan vi se. Dessutom skall man stå skadeslös (läs få låna en utbytesmaskin om det dröjer) under reparationstiden för såna här dyra produkter.

De flesta seriösa butiker följer dessa riktlinjer....

På återhörande:lol:
 

johey

Well-known member
Garantin har gått ut, javisst, men på en 15-tusenkronorspryl som bör hålla åtminstone 10 år är ett års garanti för lite. Jag skulle i alla fall då hellre köpa begagnat eller från utlandet, om det skulle innebära ett mycket bättre pris. Ett års garanti är en falsk trygghet.

Har man inte alltid två års reklamationsrätt enligt lag, eller minns jag fel?

Edit: Var visst fler än jag som skrev i denna tråd samtidigt. :)
 

Maldini

Member
Jo, enligt KKL så är reklamationsrätten sammanlagt 3 år, men med haken att efter 6 månader så övergår bevisbördan till konsumenten. Du ska alltså själv göra gällande att felet är att betrakta som ett konstruktionsfel eller på ett annat sätt ursprungligt. Men det innebär ju att man i så fall måste lämna in den och få ett intyg på att felet är just ursprungligt och inte ett handhavandefel. Och då kostar det väl en tusenlapp.
 

snabbkaffe

Well-known member
Att någon ska reparera något utanför garantitiden är definitivt inget som man kan räkna med!

Jag tar det snarare som självklart att de inte kommer att stå för reparationskostnader och reservdelar. Garantin har ju gått ut.

Ja och nej.

Som du säger så kan man inte automatiskt räkna med att få något på goodwill, men om det är en dyr produkt eller ett dyrt fel att åtgärda, produkten är skött enligt konstens regler, produktens ålder inte är mycket över garantitiden, etc - så bör säljaren i mitt tycke vara i alla fall till viss del hjälpsam med kostnader eller annat.

Jag jobbar själv med garanti och tycker personligen att om man är ett seriöst företag så tar man hand om sina kunder, då det är det viktigaste man har (utan kunder blir det ju kanske svårt att existera)
Seriösa företag budgeterar naturligtvis för en viss goodwill.

--------------

Reklamationsrätten (ej att förväxla med garanti) är som tidigare sagt 3år. Kunden har ansvar att bevisa att det rör sig om ett fabrikationsfel, om produkten är utanför garantitiden (eller minst 6mån). Är produkten innanför garantitiden (eller minst 6mån) så ligger bevisbördan på tillverkaren.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...på en 15-tusenkronorspryl som bör hålla åtminstone 10 år är ett års garanti för lite.

Tyvärr blir sällan garantitiderna längre bara för att prylarna blir dyrare. Men visst vore det trevligt med tio års garati på allt man köper. Det mesta går ju sönder inom ett halvår efter att garantitiden gått ut...
 

Musicman

Well-known member
Tyvärr blir sällan garantitiderna längre bara för att prylarna blir dyrare. Men visst vore det trevligt med tio års garati på allt man köper. Det mesta går ju sönder inom ett halvår efter att garantitiden gått ut...

Men hua KG, har du verkligen så jobbiga erfarenheter av allt du köper?:cool: Jag upplever det faktiskt tvärtom - hållbarheten vid köp av kvalitetsvaror är minst acceptabel och ofta helt upp till mina förväntningar. Undantag finns ju men jag tycker absolut att man kan förvänta sig ett bekymmersfritt ägande i många år för en maskin runt 15 k. Enligt Quickmill så skall en maskin jag har hålla "a lifetime" med undantag för slitage av pump såklart och annan service...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Men hua KG, har du verkligen så jobbiga erfarenheter av allt du köper?

Alltför ofta. Helst är det datorer som krånglar, med nätaggregat som eldar upp moderkort och annat roligt. Jag tror att jag har haft tre nätagg som har pajat, varav två tog med sig mer hårdvara. Fast senast var det moderkortet som pajade först, sedan nätaggregatet (efter att en ny dator byggts upp med allt nytt utom nätagg och lådan).

Det kanske låter som en hög andel datorstrul, men då ska man iofs sätta det i relation till att jag har åtta datorer som står och surrar dygnet runt. Så för varje gång en "normal" person har problem med hårdvaran i sin dator har jag det åtta gånger (statistiskt sett). :lol:

Sedan har vi förstås bluetooth-headsets som är min senaste favoritfiende. Jag har provat många, men ingen håller måttet. Nu har jag beställt sladd-headset till min mobiltelefon, kanske slipper man strul med mottagning och batteritider till slut.
 

leitzler

Well-known member
Alltför ofta. Helst är det datorer som krånglar, med nätaggregat som eldar upp moderkort och annat roligt. Jag tror att jag har haft tre nätagg som har pajat, varav två tog med sig mer hårdvara. Fast senast var det moderkortet som pajade först, sedan nätaggregatet (efter att en ny dator byggts upp med allt nytt utom nätagg och lådan).

Det kanske låter som en hög andel datorstrul, men då ska man iofs sätta det i relation till att jag har åtta datorer som står och surrar dygnet runt. Så för varje gång en "normal" person har problem med hårdvaran i sin dator har jag det åtta gånger (statistiskt sett). :lol:

Sedan har vi förstås bluetooth-headsets som är min senaste favoritfiende. Jag har provat många, men ingen håller måttet. Nu har jag beställt sladd-headset till min mobiltelefon, kanske slipper man strul med mottagning och batteritider till slut.

Oj, det låter verkligen som oflyt med datorhårdvara. De senaste 20 åren har jag haft minst en och oftast tre datorer stått igång och jag har upplevt ett nätagg som gav upp, utan att påverka resten av datorn. Inga trasiga moderkort, minnen, kontrollerkort, grafikkort, nätverkskort etc har gått sönder i övrigt.

Måste säga att jag har absolut uppfattningen av att om man håller sig till "kvalitetsmärken" så håller tekniska prylar flera år efter garantitidens slut. Visst känner man folk som har haft problem, men köper man datorprylar på Clas Ohlson och bildelar på Biltema etc så får man nog räkna med att saker går sönder.
 

Agathorn

Well-known member
Angående brinnande nätagg så har jag haft två stycken själv som råkat ut för rökmoln vid start av datorn. Båda två var av märket Antec (kvalite vill man ju tro) och dom var inte billiga direkt. Ena av dom fick jag på goodwill även om garantin var ute. Sådana företag återvänder i alla fall JAG till! (ps. det var alltså affären som gav mig ett agg. INTE antec då dom inte tyckte det var nödvändigt alls att kompensera mig i någon form).
 

johey

Well-known member
Jag brukar oftast handla prylar på Blocket. Gärna kvalitetsgrejer som enligt sägen ska hålla länge. Gärna efter garantiperioden, för då är priset bra och fungerar det fortfarande är det inget måndagsexemplar. Detta är min förstahandskälla till prylar.

Andrahandskällan är grovsopen. Här får man varierat utbud, och ibland får man ta fram verktygslådan och meka lite. Mycket ofta är det dock fungerande skit.

I sista hand köper jag i butik. Här hittar man precis det man vill ha, men till ett mycket högre pris och alldeles för ofta får jag måndagsexemplar och måste reklamera och härja. Nej usch!
 

MartinForsberg

Well-known member
Kort men intressant läsning om garantitid: http://www.wired.com/gadgets/miscellaneous/magazine/17-05/st_burningquestion , det är en "konst" att välja saker så de bara håller garantitiden ut och inte för långt där efter. Det är det som skiljer en väldesignad pryl som är tänkt att hålla från en där man designat den "tillräckligt" väl men så att den går sönder efter en tid så man tvingar kunden att köpa en ny pryl, frågan är bara om kunden kommer tillbaka eller ej1

Så det är absolut inte konstigt att något går sönder dagarna efter garantitiden gått ut, den stora frågan är ju bara hur man tar han om sina kunder när något går sönder.

Får du inte hjälp av Kaffegrossisten så vänd dig till importören/grossisten eller direkt till tillverkaren för att försöka få dem att trycka på Kaffegrossisten eller fråga om de kan hjälpa dig direkt.

Lite OT: Jag frågade Kaffegrossistens personal i Stockholm varför alla deras påsar var punkterade och inte vakuumförpackade som hos andra försäljare av samma kaffepåsar - då blev jag upplyst att det skall vara så. Då frågade jag om det som stod på påsen att kaffet skulle vara vakuumförpackat för längre hållbarhet var feltryckt av tillverkaren, då blev de först tysta men sedan försökte de hävda att det inte skulle vara vakuumförpackat!! Så jagtror jag går till de som har kaffet förpackat som det står i tillverkarens text nästa gång och inte till kaffegrossisten....
 

peterparnes

Well-known member
Jag handlade en Silvia och Rocky från dem tidigare under sommaren plus lite tillbehör senare och jag har bara goda erfarenheter av dem. Snabb respons på email och mycket snabb service. Jag hade t.ex. report på bönhållaren och fick en ny hållare direkt utan att jag behövde skicka in något alls.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp