Apropå Kaffegrossisten - Goodwill och badwill

snabbkaffe

Well-known member
Oj, det låter verkligen som oflyt med datorhårdvara. De senaste 20 åren har jag haft minst en och oftast tre datorer stått igång och jag har upplevt ett nätagg som gav upp, utan att påverka resten av datorn. Inga trasiga moderkort, minnen, kontrollerkort, grafikkort, nätverkskort etc har gått sönder i övrigt.

Måste säga att jag har absolut uppfattningen av att om man håller sig till "kvalitetsmärken" så håller tekniska prylar flera år efter garantitidens slut. Visst känner man folk som har haft problem, men köper man datorprylar på Clas Ohlson och bildelar på Biltema etc så får man nog räkna med att saker går sönder.

Jag är en av de som sällan har problem med mina datorer. Märkesprylar eller ej. Sen är jag också mycket försiktig vid viss hantering.
I vissa fall beror säkert haveri på ägaren eller omgivningen. Ett nätaggregat kanske ger upp efter att det blivit matat med damm under en längre period?
Hanterar man elektroniken i datorn oförsiktigt, och utan antistatutrustning så är sannolikheten större att saker slutar fungera efter ett tag. Det är sällan en komponent slutar fungera direkt pga oförsiktig hantering, utan den får en skada som drastiskt minskar livslängden och på längre sikt kan slå ut komponenten.
Jag tror att många sitter typ i ylletröjor på en pläd ;) och meckar dator och sedan när det startar så tror dom att allt är 100. Går det sönder några månader senare så är det givetvis tillverkningsfel på komponenten... eller? :)
 

johey

Well-known member
Kvaliteten på elen är troligen också en faktor när det gäller livsländen på nätagg. Spänningsspikar och strömsvackor är inte bra. Trist nog är det svårt att mäta dylikt och ännu svårare att spåra i vilken transformatorstation eller kabel felet ligger.
 

Maldini

Member
@Maldini; Vad gör du nu då? Hur tänker du lösa problemet?

Ja, jag tror inte att det är någon idé för mig att ödsla tid på Kaffegrossisten. Dom svarar inte på mail. Jag kommer inte heller att kontakta mina bundisar med skinnvästar, skägg och dansk accent. Hittar jag en generalagent så kanske jag hör med dom (är det ngn som vet vem som har agenturen?). I forskningssyfte skickar jag kanske ett brev till ARN. Har dock lämnat in maskinen för reparation.

Hur som ska jag inte lägga fingrarna emellan för att påverka alla jag kan att INTE handla på Kaffegrossisten. I mig har dom förlorat en fortsatt kund. Och för att förtydliga: Det handlar inte om garantitiden, den har gått ut. För mig handlar det om hur man ser på och värdesätter kundrelationer.

Så nästa gång ska jag inte jaga billigaste ställe för att tjäna 4 % utan hellre välja ett ställe som förmår skilja på badwill och goodwill.

Så Kaffegrossistens grosshandlarmanér ger jag en: :mad:
 

lupoo

Well-known member
BFC agentturen fanns tidigare hos JB Coffeehouse (med mycket bra service och goodwill). Har vid två tillfällen fått delar som gått sönder ersatta via JB, sista gången var det efter att garantin gått ut.
Tror faktiskt (och tyvärr) att det är Kaffegrossisten som har den nu, men jag är inte säker.
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Och för att förtydliga: Det handlar inte om garantitiden, den har gått ut.

Jag måste bara kolla... Om du köper en ny TV på, låt oss säga, Onoff eller Elgiganten. Efter 2,5 år så går TVn sönder. Trist som f-n. Men blir du då riktigt sur på Elgiganten eller Onoff för att de inte lagar din TV gratis (efter att garantin gått ut)?

Jag tycker inte att det är skäligt att bli det. Bad luck, grejer går sönder. Gör de det utanför garantin så bli sur på tillverkaren/apparaten, men inte på återförsäljaren som bara står som mellanhand.

Visst kan man ibland få något fixat även efter garantitiden (om det är på håret att den precis gått ut), men det är inte något man kan ta för givet. Det är exceptionell service om man får det (och alltså inget man ens kan räkna med som standard-service).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
... Hanterar man elektroniken i datorn oförsiktigt... Det är sällan en komponent slutar fungera direkt pga oförsiktig hantering, utan den får en skada som drastiskt minskar livslängden...

Jaha, det visste jag faktiskt inte (delen om förkortandet av livslängden). Men jag har för många datorer för att jag själv ska hinna/kunna mecka ihop dem. En datorbutik får bygga alla mina datorer, det blir tryggast på det sättet. Om någon strular sedan kan jag bara dumpa in den till dem och säga "Den här strular - fixa.", det är rätt skönt att kunna göra det. :)

På tal om det måste jag pusha för Tricom www.tricom.se (de har butiker i Uppsala, Gävle och Stockholm). Det är de som bygger alla mina PC:n. Bra service och kunniga killar. :):coffee:
 

snabbkaffe

Well-known member
Om tricom bygger alla dina PC och du har mycket problem så kanske företaget inte är så bra på att bygga datorer trots allt. Eller också har du bara haft mycket otur. Vad säger man...otur med datorer, tur med kaffet? ;)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
...inte är så bra på att bygga datorer trots allt. Eller också har du bara haft mycket otur.

Eller så är det lite otur kombinerat med, tja, ett genomsnitt i statistiken? Om jag har åtta datorer som är på 24 timmar per dygn, så ger det mig 192 timmars drifttimmar per dygn. På ett år blir det 70.080 timmar.

Vi säger att genomsnitts-dator används i snitt tio timmar per dygn. Det ger 3650 timmar per år.

Om en person som använder sin dator tio timmar per dygn får ett elaggregat som havererar en gång vart tionde år... så får jag ett haveri två gånger om året. Då har våra elaggregat gått sönder precis lika ofta. Sedan är inte datorerna "bara på" om nätterna, oftast får de jobba dygnet runt. På nätterna renderingar och komprimeringar, filkopieringar och annat jox. Så jag belastar dem rätt hårt.

Statistik... Scary stuff... :lol:

Till historien med havererade nätagg. ska jag säga att den senaste var som sagt ett gammal nätagg. som jag återanvände till ett nytt datorbygge (den hade alltså redan tjänstgjort i kanske fyra år). Tyckte att den borde fungera... Och det gjorde den i ett halvår. Man är väl dumsnål som inte byter ut elagg när allt annat är nytt (ja, inte lådan allt monterades i då...).
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Angående brinnande nätagg så har jag haft två stycken själv som råkat ut för rökmoln vid start av datorn.

Mina har aldrig brunnit eller "väsnats" på något sätt alls. Bara plötsligt gjort att datorn inte fungerade.

En bekant hade dock någe blixt/eldsflammor som slog ut från en fläkt när han startade upp datorn! Behöver jag påpeka att den datorn inte fungerar längre? :cool:

Sedan har jag ytterligare en bekant som fick en mindre "explosion" i sin dator. Han skulle starta upp den och tryckte på START... och PANG! så smällde det till! Det var en kraftig smäll, så kraftig att släden för DVD-brännaren åkte ut!? Sedan var allt raderat, moderkort, minnena, alla hårddiskar har helt raderade, osv. Lite småläskigt... Då hjälper inga RAID-5 system.
 

GLC

Well-known member
Mina har aldrig brunnit eller "väsnats" på något sätt alls. Bara plötsligt gjort att datorn inte fungerade.

En bekant hade dock någe blixt/eldsflammor som slog ut från en fläkt när han startade upp datorn! Behöver jag påpeka att den datorn inte fungerar längre? :cool:

Sedan har jag ytterligare en bekant som fick en mindre "explosion" i sin dator. Han skulle starta upp den och tryckte på START... och PANG! så smällde det till! Det var en kraftig smäll, så kraftig att släden för DVD-brännaren åkte ut!? Sedan var allt raderat, moderkort, minnena, alla hårddiskar har helt raderade, osv. Lite småläskigt... Då hjälper inga RAID-5 system.

Nej, då behövs även backup :)
 

ueivar

New member
Apropå det här med krånglande kaffemaskiner och datorer m.m.

Om du som privatperson köper en sak från ett företag gäller i Sverige Konsumentköplagen som ger dig rätt att reklamera fel i tre år efter inköpet.
Eller som konsumentverket utrycker det "Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet. Men reklamera alltid ett fel så snart du har upptäckt det. Normalt ska du göra detta senast två månader efter att felet blev känt för dig."

Under de sex (6) första månaderna ligger bevisbördan hos säljaren när det gäller att bevisa att ett fel INTE föreligger.
Under resterande två och et halvt år är det konsumenten som ska bevisa att varan är felaktig.

Sök på "Konsumentköplagen" hos http://www.konsumentverket.se/

Jag tycker spontant att KG:s agerande bryter mot Konsumentköplagens anda (utifrån det som skrivits i denna tråd) så vänd dig till Konsumentverket och anmäl!

"Don't give in - without a fight"
I.
 

Maldini

Member
Epilog:
Efter att ha gett upp med Kaffegrossisten som ej svarade på mina kontaktförsök (tycks vara mer aktiva när man vill köpa något) så vände jag mig mot Italiens vackra land och då till fabriken direkt. Efter ett par vändors korrespondens så sände de mig ett nytt element. Tyvärr efter att jag redan hade reparerat min maskin, men jag har i a f ett i reserv.
Slutet gott...
(Apropå analogierna med Elgiganten och OnOff i ett tidigare inlägg så har jag valt bort att handla där men om så vore så skulle jag nog förvänta mig mer god vilja ju dyrare apparat jag köper. Det är ju en av marknadsekonomins äldsta oskrivna lagar. Jag handlar hellre potatis hos den lokale grönsakshandlaren än hos Lidl, gynnar hellre grannskapets cykelreparatör än den stora kedjans. Om inte så är det ett sätt att hålla ut i det postmoderna tillståndet.)
 

Tommytattoo

New member
Ser att den här tråden har varit död ett tag, men tänkte ge min feedback på kaffegrossisten.

Jag köpte min Rancilio från dem, med starpaketserbjudandet. Jag la även till en knockbox och en mer ordentlig tamper och lite annat smått och gott. Jag hade även en diskussion om ett blindfilter skulle följa med när man köpte maskinen, säljaren var helt hundra på att det skulle följa med.

Sen när min leverans kom så fanns det givetvis inget blindfilter (vilket inte heller ska ingå) fick heller ingen knockbox i lådan, utan istället låg det en tampingmatta, jag hörde av mig via mail och sa att jag inte fått en box, tog mindre än tre dagar så damp mitt blindfilter och min knockbox ner i lådan, gratis frakt och jag fick behålla min tamping matta.

Detta rör visserligen inte garantitider, fast för mig har jag blivit bemött på ett trevligt sätt. Kanske har ändrats sen 2006 då tråden skapades.
 

integrity

Well-known member
Själv försökte jag få tag i en reservdel till en MoccaMaster och fick svaret att enda sättet är att köpa en ny maskin. Proffsigt så man baxnar!

Jag slog omkull min Moccamaster GCS för en massa år sedan och då gick plastlockets gångjärn sönder.
Jag svor en massa och sedan ringde jag till agenturen (wilfa tror jag det var) och bad om att få köpa ett nytt lock.

Det ordnar vi sa killen i luren och ett par dagar senare fick jag en jiffy med ett nytt lock i.
'Varsågod' stod det på ett visitkort han stoppat med :)
 

supinum

Well-known member
Jag slog omkull min Moccamaster GCS för en massa år sedan och då gick plastlockets gångjärn sönder.
Jag svor en massa och sedan ringde jag till agenturen (wilfa tror jag det var) och bad om att få köpa ett nytt lock.

Det ordnar vi sa killen i luren och ett par dagar senare fick jag en jiffy med ett nytt lock i.
'Varsågod' stod det på ett visitkort han stoppat med :)
Ja men då måste jag ju redovisa fortsättningen på min Moccamaster-historia. På Kaffemaskinen i Göteborg hade dom nämligen just den felande tratten för så lite som 33 spänn. In your face Kaffegrossisten!
 
Topp