Gaggia Classic med Gaggia MM kvarn

stein82

Member
Köpte en beg Classic med tillhörnade MM kvarn i helgen. Många här har talat illa om kvarnen, så mina förhoppningar var inte så stora.

Har nu kvarnen på tredje finaste och med en mycket lätt tampning får jag en espresso som tar ca 30 sek. Är det något inte stämmer eller är kvarnen rätt ok trots allt?

Kan där vara något fel på maskinen? Tycker det kommer ett bra vattenflöde när man kör utan filterhållare.
 

Agathorn

Well-known member
Jag hade samma kvarn och samma maskin innan och det stämmer som du säger, körde ibland på 3:e finaste och ibland på andra finaste.
Problemet med knivkvarnar är att alla partiklar inte blir lika stora och kaffet värms också upp vid malning, något som sägs påverka smaken negativt (rostas liksom igen).
Jag kan säga ifrån min egen del att gå ifrån en Gaggia MM till en Compak K3-Touch som jag har nu var ett mycket stort steg och något jag absolut inte ångrar! Kör med MM kvarnen ett tag och sedan kommer du förmodligen vilja uppgradera efter ett tag (även om du inte tror så nu). Då kommer du också att uppleva skillnaden i espresson :)
 

stein82

Member
Men bortset från att smaken kan påverkas med kvarnen, så borde väl malningsgraden anses vara bra på en MM om man kan köra på tredje finaste och ändå¨få en lång extraktionstid?
 

algr01

Well-known member
Ja men ojämnare än med en kvarn med malskivor. Classicen är också ganska förlåtande och jag skulle hålla för tveksamt att den skulle räcka för exv Sivlian som brukar vilja ha 2-3 hack finare samt möjligen också ställen krav på jämnheten.
 

mts

Well-known member
det stora problemet med MM enligt mina erfarenheter är att den maler rent ut sagt skitdåligt. Den kan mala fint, visst den har chokat min silvia flera gånger men tyvärr så har det varit ojämn och ett stort spann mellan storleken på korn vid varje malning. Det du kan göra är att skruva isär den och göra ren den där pyttepyttevarianten av malskiva (MM är ingen knivkvarn) med en nål eller liknande för att få den så bra den kan bli.

... sen när du känner att du vill och har råd kan du alltid ge efter för uppgraderingsdjävulen :)
 

stein82

Member
Mitt problem var inte att jag tyckte att den malde dåligt utan nästan tvärtom. min undran var om min maskin var ok när jag fick en god espresso på ca 30 sek med en "skitkvarn"....
 

algr01

Well-known member
Nej, jag skulle inte säga det är fel på Gaggian, inte heller kvarnen, de kommer säkert tjäna dig väl. Men jag gissar att du kommer känna skillnad i både hantverk och smak när du byter upp dig.

Bytte själv upp mig marginellt, bytte min Rocky mot Anfim best och både jag och min sambo tycker kaffet blir godare! Då skall det väl också sägas att Rockyn var en av de som haft problem med skeva malskivor och kanske malt lite ojämt (?) och inte nog grovt.

Men kör hårt så länge du är nöjd, se en möjlighet i att det går att få det ännu bättre när lust och anda faller på :)
 

Agathorn

Well-known member
Ja det var det jag menade med mitt inlägg. Njut av espresson som du får och prova med olika bönor, experimentera för fulla muggar.
Sedan framöver kommer du kanske stöta på en riktigt god espressoshot hos någon bra barista och undra hur fasen det gick till. Du känner smaker du aldrig känt innan. DÅ kommer du bli besatt av uppgraderingsdjävulen och köpa ny kvarn och efter det ev. ny maskin :)
Så ingenting är "fel" med din maskin och din kvarn. Allt är som det ska vara!
 

stein82

Member
tack för alla synpunkter.

ville bara höra då det skrivs så Extremt dåligt om MM kvarnen, och det var inte alls min uppfattning efter att ha provat den. Fullt medveten om att det finns bättre, men många "nybörjartrådar" tipsar omatt man ska undvika denna kvarn.

JAg tycker den kan vara en perfekt nybörjarkvarn då den framförallt inte kostat många ören!
 

Marv

Well-known member
Den funkar men är i mitt tycke svår att jobba med pga stora steg i malningsgraden. Dessutom mal den inte kaffet utan krossar det. Får man den mycket billigt kan den mycket väl gå att använda, men att betala närmare 1000 för denna kvarn är ett mycket dåligt köp i min mening. När du sedan byter upp dig för kommer du att märka vad en bättre kvarn kan erbjuda.
 

Satyricon

Well-known member
tack för alla synpunkter.

ville bara höra då det skrivs så Extremt dåligt om MM kvarnen, och det var inte alls min uppfattning efter att ha provat den. Fullt medveten om att det finns bättre, men många "nybörjartrådar" tipsar omatt man ska undvika denna kvarn.

JAg tycker den kan vara en perfekt nybörjarkvarn då den framförallt inte kostat många ören!

Jag har haft min Gaggia MM i 18 år och använt den varje dag. Den väsnas lite, men kvaliteten är ju bara sjukt bra! Skulle inte förvåna mig om den håller 18 år till!
 

Satyricon

Well-known member
Däremot undrar jag om ni brukar rengöra malverket i Edra kvarnar? Jag har sett att det finns ”rengöringskulor” att köpa som man kan köra genom kvarnen som om de vore kaffebönor. Eller kan man öppna kvarnen och göra rent på annat sätt?
 

Jonken

Well-known member
Efter 18 år hjälper inte "grindz", dags att öppna upp och göra rent mekaniskt. Kan bli som lakritsremmar inuti.

Menar du bra kvalité som i att den inte har gått sönder?

Själv har jag bara haft en liknande kvarn från Bosch, men tyckte att malkvaliteten var ganska sorglig. Visst funkar den efter 12 år men det är kanske mest för att den nästan aldrig använts :blush:
 

Satyricon

Well-known member
Efter 18 år hjälper inte "grindz", dags att öppna upp och göra rent mekaniskt. Kan bli som lakritsremmar inuti.

Menar du bra kvalité som i att den inte har gått sönder?

Själv har jag bara haft en liknande kvarn från Bosch, men tyckte att malkvaliteten var ganska sorglig. Visst funkar den efter 12 år men det är kanske mest för att den nästan aldrig använts :blush:

Med bra kvalitet menar jag i första hand att den inte har gått sönder på alla dessa år, men jag tycker faktiskt också att malkvaliteten är acceptabel, om än inte i nivå med dyrare kvarnar. Jag har alltid fått bra espresso – och jag är kräsen – men jag vet ju inte om det hade blivit ännu bättre med en dyrare kvarn.

Men det är kanske dags att öppna den och göra rent. Kan väl inte vara så svårt. Jag har precis bytt pump i min Gaggia Tebe; det var rätt enkelt när man väl hittat rätt ersättningspump.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp