Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 8 av 11

Gaggia Classic med Gaggia MM kvarn

Köpte en beg Classic med tillhörnade MM kvarn i helgen. Många här har talat illa om kvarnen, så mina förhoppningar var inte så stora.

Har nu kvarnen på tredje finaste och med en mycket lätt tampning får jag en espresso som tar ca 30 sek. Är det något inte stämmer eller är kvarnen rätt ok trots allt?

Kan där vara något fel på maskinen? Tycker det kommer ett bra vattenflöde när man kör utan filterhållare.

Jag hade samma kvarn och samma maskin innan och det stämmer som du säger, körde ibland på 3:e finaste och ibland på andra finaste.
    Problemet med knivkvarnar är att alla partiklar inte blir lika stora och kaffet värms också upp vid malning, något som sägs påverka smaken negativt (rostas liksom igen).
    Jag kan säga ifrån min egen del att gå ifrån en Gaggia MM till en Compak K3-Touch som jag har nu var ett mycket stort steg och något jag absolut inte ångrar! Kör med MM kvarnen ett tag och sedan kommer du förmodligen vilja uppgradera efter ett tag (även om du inte tror så nu). Då kommer du också att uppleva skillnaden i espresson
    Kaffe is da shit - Hemsida med bilder

Men bortset från att smaken kan påverkas med kvarnen, så borde väl malningsgraden anses vara bra på en MM om man kan köra på tredje finaste och ändå¨få en lång extraktionstid?

Ja men ojämnare än med en kvarn med malskivor. Classicen är också ganska förlåtande och jag skulle hålla för tveksamt att den skulle räcka för exv Sivlian som brukar vilja ha 2-3 hack finare samt möjligen också ställen krav på jämnheten.
    //Alexander

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    det stora problemet med MM enligt mina erfarenheter är att den maler rent ut sagt skitdåligt. Den kan mala fint, visst den har chokat min silvia flera gånger men tyvärr så har det varit ojämn och ett stort spann mellan storleken på korn vid varje malning. Det du kan göra är att skruva isär den och göra ren den där pyttepyttevarianten av malskiva (MM är ingen knivkvarn) med en nål eller liknande för att få den så bra den kan bli.

... sen när du känner att du vill och har råd kan du alltid ge efter för uppgraderingsdjävulen
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Mitt problem var inte att jag tyckte att den malde dåligt utan nästan tvärtom. min undran var om min maskin var ok när jag fick en god espresso på ca 30 sek med en "skitkvarn"....

Nej, jag skulle inte säga det är fel på Gaggian, inte heller kvarnen, de kommer säkert tjäna dig väl. Men jag gissar att du kommer känna skillnad i både hantverk och smak när du byter upp dig.

Bytte själv upp mig marginellt, bytte min Rocky mot Anfim best och både jag och min sambo tycker kaffet blir godare! Då skall det väl också sägas att Rockyn var en av de som haft problem med skeva malskivor och kanske malt lite ojämt (?) och inte nog grovt.

Men kör hårt så länge du är nöjd, se en möjlighet i att det går att få det ännu bättre när lust och anda faller på
    //Alexander

Citat Ursprungligen postat av stein82 Visa inlägg
    Mitt problem var inte att jag tyckte att den malde dåligt utan nästan tvärtom. min undran var om min maskin var ok när jag fick en god espresso på ca 30 sek med en "skitkvarn"....
    Läs ditt eget inlägg, gör grejerna bra kaffe så är det väl bra

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •