Stockholm Te-bar

treefinger

Well-known member
Vill man komma lite enklare undan och slippa teblad i muggen så kan man köra med tepannor av Yixing lera. De ser ut som vanliga tepannor fast i dockskåpsstorlek. De är precis som mokkabryggare anpassade efter hur många koppar man brygger (och kopparna är ju små som snapsglas). De har extremt hög WAF.. ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=dwxB_OaeAAg

Nu har jag iof aldrig fått något teblad i munnen från en Gaiwan, men kannan du länkade till var riktigt fin.
 

martink78

Well-known member
Nu har jag iof aldrig fått något teblad i munnen från en Gaiwan, men kannan du länkade till var riktigt fin.

Nä, om man får till snitsen alternativt kör med te med lite större blad så är väl tebladen inget problem med Gaiwan heller antar jag.
Som jag har förstått det så används Gaiwan oftast i mer vardagliga sammanhang, och vid motsvarigheten till koppning. Medans kannorna används lite mer cermoniellt t.ex när man får gäster eller är flera som skall dricka.
Kannorna har dessutom nackdelen att de är gjorda i porös lera så de tar & ger en del smak och man skall därför ha en kanna för varje tesort och så kräver de en del inkörning innan de smakar bra. Själv har jag därför kannor i glas som inte tar åt sig smaken. Har inte riktigt råd och plats med en kanna för varje tesort..
Men de är är väldigt fina, även de enklare gör sig bra i vitrinskåpen. In The Mood for Tea har väl en lite uppsättning av dem tror jag.
 

FabianP

Well-known member
Om man brygger flera gånger, hur skall man lagra bladen där emellan? Skall de torka emellan, eller måste de vara fuktiga, dvs bryggas i ganska snäv följd?
Börjar tycka te är mer och mer intressant, men egentligen borde jag väl dra i bromsen redan nu, så det inte blir ett till intresse som går helt åt helvete över styr... :) (Läs: Kaffe, surdegsbakning etc etc)

/Fabian
 

treefinger

Well-known member
Kannorna har dessutom nackdelen att de är gjorda i porös lera så de tar & ger en del smak och man skall därför ha en kanna för varje tesort och så kräver de en del inkörning innan de smakar bra. Själv har jag därför kannor i glas som inte tar åt sig smaken. Har inte riktigt råd och plats med en kanna för varje tesort..
Det där retar ju nördnärven i mig. Tänk att ha en kanna för varje tesort.:blush:


In The Mood for Tea har väl en lite uppsättning av dem tror jag.

Japp, de har ett par riktigt fina där. Både i glas och krackelerad keramik eller om det var lera?
 

martink78

Well-known member
Om man brygger flera gånger, hur skall man lagra bladen där emellan? Skall de torka emellan, eller måste de vara fuktiga, dvs bryggas i ganska snäv följd?
Börjar tycka te är mer och mer intressant, men egentligen borde jag väl dra i bromsen redan nu, så det inte blir ett till intresse som går helt åt helvete över styr... :) (Läs: Kaffe, surdegsbakning etc etc)

/Fabian

Man brygger i en följd, kopparna är ju rätt små, som ett snapsglas, så det går rätt fort att dricka en kopp. Låter man bladen torka emellan så tappar man smak, det är precis som med kaffet att de oljor som bär mycket av smakerna dunstar eller oxiderar.

För min del odlar jag rätt mycket av teintresset på jobbet faktiskt, brygger i en vanlig kopp (med en insatssil) och behöver bara fylla på med varmt vatten när koppen är slut. Det är naturligtvis inte helt ortodoxt eftersom bladen t.ex. hinner torka lite (eftersom koppen är stor). Men det klår de vanliga tepåsarna med råge trots det och är smidigare än kaffe (och så kan jag dricka mer av teet).

Surdeg har jag också ägnat mig åt, fast det mesta av mitt brödbakande gör jag i en bakmaskin faktiskt. Brödbakning tar ju lite mer tid annars..
 

juicyfruit

New member
In the mood for tea och Chaikana låter garanterat intressanta, ska nog besöka dem.

Och precis som någon nämnde tidigare, boken "Te. Från Sencha till Lapsang" är väldigt välskriven och intressant.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp