Ingen ånga från Vibiemme Domobar Junior DB

sirmc

Member
Hej,
för en vecka sedan köpte jag en Vibiemme Domobar Junior Dualboiler.
Den har funkat perfekt i en vecka.
Idag höll jag på att öva mig på att skumma mjölk, jag skummade ca 2L efter varandra. Efter att jag var färdig var ångtrycket nere vid 0,5 bar och ville inte mera stiga. Efter en stund kom det ingen ånga mera :unsure:
Kan de ha att göra med att den blev överhettad?
Jag undrar nu om ni har några tips? Annars får jag väl ringa till butiken imorgon.
Tack i förväg.:)
 

bsod

Well-known member
Ja, det lät skumt!
Den fyller ju på automatiskt när det behövs mer vatten i ångkokaren...

Skulle testa att stänga av och sen sätta på igen.
Men om en säkring löst ut borde väl inte heller ngn lampa lysa?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Ångkokaren i Vibin rymmer 0,75 liter. Har du kollat vattennivån i tanken?

En sak som hänt mig är att pluggen längst in på ångvredet har lossnat och fastnat i utloppet.

Det du kan göra är att skruva loss ångvredet och kolla. Se till att maskinen är avstängd och sval bara så att du inte får en dusch av het ånga (där gör en bar ganska mycket)!

Om pluggen fastnat får du försöka peta loss den med en potatissticka eller liknande och sätta tillbaks den i ångvredet och försöka få den att stanna där. Jag har kört med superlim i botten med ganska bra resultat. Se till bara att fästmedlet tål värme!

Annars får du nog höra med butiken!

//Stefan (som kikat inuti sin Vibi både en och annan gång; både med och utan åtgärder)
 

sirmc

Member
Jag ska vänta på att den apparaten svalnar helt. Det konstiga är (ång)boilern inte går på. Kan de ha att göra med säkerhetstermostaten? Ska försöka att trycka in den.
Vattennivån i tanken är full och att göra espresso funkar fortfarande.
 

Musikarfelix

Well-known member
Stefan på forumet, har ju en Vibiemme Domobar.

Fungerar inte ångan nu heller?

Stefan Böna nämnde att hans maskin krånglade med ångan, det var någon plastbit som sitter på ångvredet som var trasigt. Kanske samma fenomen?
 

sirmc

Member
Jag har nu försökt att trycka i säkerhetstermostaten men den var redan itryckt, kanske man måste trycka jättehårt? När jag sätter på maskinen, så sätter jag först på undre brytaren (och väntar tills röda lampan släcks) och sedan efter en stund övre.
När jag sätter på övre brytarn händer inget förutom att efter några sekunder så hör man ett klick i apparaten, men röda lampan lyser inte.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Har du skruvat ur ångvredet? Helt alltså:

- Lossa stjärnan i ratten och tag bort ratten

- Lossa på och skruva bort den stora muttern runt vredet

- Sätt tillbaks ratten och skruva ur hela vredet

Hela vredet består av en stav där ratten är ytterst. Sedan kommer gängen och innanför denna två tätningar (o-ringar). I slutet av staven sitter det en liten vit plastplupp som vid ett par tillfällen lossnat för mig och stannat kvar i utloppet.

Däremot skriver du ju att du inte får ångkokaren att gå igång alls och det kan ju tyda på något som slagit ifrån eller gått sönder. Espresso kommer du ju att kunna göra även utan ångkokaren, eftersom den senare bara används till just ånga och te-/americanovatten.

Jag minns inte huruvida min ångkokare la av eller ej, eftersom jag ganska omgående plockade isär vredet (därav vet jag hur kraftig ångstrålen blir).

Hoppas att du får ordning på maskinen! Pac kanske kan ge vidare upplysningar i ämnet; han är en riktig rackare vad det gäller insidan av espressomaskiner! :)

//Stefan (som innerligt hoppas att det löser sig för alla med problem; det är aldrig roligt när det krånglar)
 

Pac

Maskindoktorn
Hoppas att du får ordning på maskinen! Pac kanske kan ge vidare upplysningar i ämnet; han är en riktig rackare vad det gäller insidan av espressomaskiner! :)

Hehehehe, stefan du vet att jag gillar sådana här utmaningar. Så här på stört känns det som om antingen pressostaten eller elementet som gett sig. Sirmic, det är klokt av dig att blanda in försäljningsstället och inte ge dig in i maskinen själv i och med att det är en såpass ny maskin.

Jag håller tummarna för dig. :)
 

sirmc

Member
Jag har nu skickat apparaten med posten till butiken. De skall testa att reparera den/ skicka en ny inom 2 veckor.
Tack för all hjälp!

EDIT: De har nu undersökt apparaten och konstaterat att värmeelementet är sönder och ska fixas inom några dagar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp