Ok att modda årgångsmaskin?

johey

Well-known member
Låt oss föra debatt!

Att göra icke återställbara modifieringar på en gammal espressomaskin från tidigt 60-tal - är det ok? Att exempelvis installera en strömbrytare på en La Pavoni, som annars sätts på och stängs av genom att sätta i och dra ur kontakten? Eller att måla aluminiumbasen blanksvart för att färgen är sliten och lätt skadad? Förändringarna gör ju maskinen smidigare och trevligare att använda, men kanske mindre åtråvärd som muséeföremål.

Har vi ägare av årgångsmaskiner (bästa översättningen av "vintage" jag hittade) ett ansvar att i möjligaste mån bevara dem i originalskick, eller är det fritt fram att ta fram den kreativa hjärnkvarten?

(Tanken grundas i att jag har just en Pavoni från 1963, där förra ägaren installerat just en strömbrytare, och att jag funderar på att måla om basen. Frågan är om jag ska ta bort strömbrytaren och lappa igen dess hål, samt måla basen i ungefärlig originalfärg, för att göra den så original som möjligt, eller låta strömbrytaren sitta kvar och måla basen svart, för att behålla dess nuvarande smidighet och få basen i den färg jag vill ha.)
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Frågan är om man vill ha den som ett museumföremål eller använda den? Kanske rentav snygga till den så den ser bättre ut i köket (enligt din smak).

Jag har inga som helst betänkligheter mot att modda något från "original" till något som passar mig bättre. Bara för att något är gammalt så ska man inte få förbättra det? Låter knasigt i mina öron.
 

bsod

Well-known member
Håller med! Modda på. Sentimentalt återställande till mint-condition som man inte kan/vågar använda är inget att ha i mitt tycke.
Visserligen en fin gammal kaffemaskin men det är ändå bara en massproducerad pryl och inte ett konstverk - för då gäller ngt annat!
 

Mayhem

Well-known member
Oavsett vad det gäller så är jag för alla typer av förbättringar så länge de görs smakfullt.
 

Marv

Well-known member
Om du har tänkt att gå till antikrundan med den och få en hög värdering så skall man nog inte modda, men om man vill använda den och vil att den skall vara snygg så modda på. Jag skulle nog göra det senare...
 

johey

Well-known member
Det blev inte mycket till debatt av detta. Ni håller ju bara med varandra. :p

Men ja, jag antar att ni har rätt. Det blir nog till att putsa till henne lite. Att ta bort den redan ditmonterade strömbrytaren vore kanske knasigt, då den faktiskt tillför en vettig funktion. Själva knappen förra ägaren valde är dock av det fulare slaget, men... Äsh. Ska dock funta på att måla om basen. Svart eller silvergrått hammarlack tror jag på. Sen får det bli en hemmagjord ersättare till gummibasen, för originalet är torrt och sprucket. 50-årigt gummi tenderar tydligen att anta den formen. Ordnar jag bara dessa grejer har jag sen världens läckraste maskin. :)
 

HE

Well-known member
Ok, bara för att vara lite emot så kommer mitt debattinlägg;)
För mig är det oxå ok att modda MEN det kan vara ännu coolare att ha det retro och lite slitet, lite ratlook helt enkelt.

Beträffande strömbrytaren borde du kunna sätta något på sladden?

Nejdå, jag är inte ett dugg avis på din Pavoni! :lol:

Jag säger: Kör ratlook!

/HE
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp