Hur genomför jag en provning hemma?

rosena

Member
Hej.

Jag har tillsammans med ett par kaffeintresserade vänner bestämt oss för att prova dessa överhypade kaffen i kontrollerad form så vi har beställt en liten mängd av dessa:

Kopi Luwak
jamaica blue mountain

Vi tänkte köra en blind provning av dessa två tillsammans med ytterligare ett känt referenskaaffe.

Nu återstår dock frågan om HUR denna provning skall gå till, tex vilken bryggmetod bör användas?

Är det någon som känner sig manad att komma med lite goda råd? Jag har tillgång till följande utrustning:

Kvarn Rancillio Rocky
Espressomaskin Rancillio Silvia
Aerobie Aeropress
Bistrokanna
Perculatorbryggare
Kaffebryggare
Melittafilter

Just nu lutar jag åt att pressa tre koppar mha Aeropressen och sedan låta alla smaka av med sked. Jag skulle gärna köra ren espresso men jag är rädd att allt dyr-kaffe kommer gå att att justera in justa skott på min silvia.

Vad skulle ni gjort?
 

bchi

Well-known member
Beror nog lite på rostning också. Är de mycket ljust rostade kanske inte espresso lämpar sig jättebra.
Aeropress tror jag är utmärkt

Dock, som du säger, dessa kaffen är "överhypade" och inte sällan är det något annat i påsen än vad som förtäljes på etiketten.
Jag skulle lägga till 2-3 kaffesorter, varför inte en riktigt syrlig variant, kanske någon italienare med robusta och någon fin arabica-blandning.
 

GLC

Well-known member
Varför inte som en riktig koppning, det borde väl bli bäst, dvs malet kaffe i kopp och sen slå på vatten. Sök lite så hittar du mer om detta sätt, så som man brukar smaka av kaffen.
 

Englund

Well-known member
Ni ska absolut "koppa" kaffena eftersom de andra bryggmetoderna tar för lång tid och det kommer att skilja för mycket i värme mellan första och sista koppen.

Detta kräver grov malning, mellan brygg och presskanna. "Flusha" gärna kvarnen med ett par gram bönor mellan byte av bönor för att rensa ut föregående kaffe.
 

rosena

Member
Jag hade ingen aning om att man bryggde i koppen och surplade sump när man koppade, gissa om jag känner mig som en nybörjare igen :)

Blir det inte knepigt när kaffet så att säga fortsätter att brygga i koppen hela tiden?

Någon som har en länk till en beskrivning av tillvägagångssättet?
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp