Isomac Viper

oOTINDRAOo

Well-known member
Har ni några fakta att komma med ang. denna maskin. Jag är på jakt, men vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig av de maskiner som finns i den prisklass jag tänkt mig. Jag vill inte slänga pengarna i sjön, då väntar jag hellre till jag sparat ihop mer pengar. Är denna Okej? Jag vill ju kunna göra hyfsat goda shots och kunna skumma mjölk på ett vettigt sätt.

Jag tittade på en Silvia på Kaffemaskinen idag, men de verkade vara lite tvekamma till om min kvarn pallade att göra tillräckligt finmalet kaffe. Jag har en Monteriva M-203, som jag förstod skulle vara samma som en Demoka?

Nåja... Är ju eg. intresserad av en Silvia, men Är Vipern ett vettigt allternativ?:)
 

algr01

Well-known member
Kvarnen borde greja både Vipern och Gaggian. Silvian vågar jag inte uttala mig om men jag gissar att det inte är uteslutet.

Vipern är väl en 2 el möjligen 3 dl kokare. Mässingskokare är ett plus. Vi har den enklaste Isomacen i stugan, Napolissima (2 dl och al-kokare tror jag) och tycker den är helt ok. 2 hål i skumningsröret gör den lite svårare att skumma med än Gaggia eller Silvia men lika gott kaffe.
 

Mayhem

Well-known member
Bytte nyligen upp mig från just en Viper. Tyckte det var en helt okej lägsta-nivå (riktig kokare, inte termoblock som på den billigaste skiten) men om jag i dagsläget började från noll skulle jag nog ändå satsat på en maskin med större/bredare filter och backventil. En begagnad Silvia eller Gaggia Classic känns som mer maskin för pengarna.
 

algr01

Well-known member
Filtret är säkert en subjektiv sak men visst känns 58 lite mer klassiskt/rätt, samma som i de stora maskinerna...

Spana på denna sajt och köp en classic här, de är ofta nyare samt bättre skötta av de som haft kaffe som intresse. Sålde min här för ett halvår sedan knappt, då knappt 2 år gammal, för 1500 spänn tror jag, möjligen någon hundring mer. Men är du ute efter en maskin som kan skumma skulle jag säga att du skulle satsa på Silvian, där har du STOR skillnad, gaggian 1 dl kokare i al, silvian 3 dl i mässig.

Gaggian är kanske smulan bättre än isomacen på kaffet, isomacen är bättre flås i för mjölk men Sivlian har bådas fördelar. Sedan borde din kvarn räcka till Silvian, åtminstone tills du känner dig motiverad och har pengar att lägga på en ny kvarn och du tycker det är värt det. Det är ingen jätteskillnad mellan gaggia och silvia, kanske 2-3 hack (på en Rocky), ungefär lika stor skillnad i malningsgradering som man får ha mellan en nyöppnad påse och det sista du tar ur den innan den tar slut (1kg påse)
 

algr01

Well-known member
Å du, nu kollade jag på annonsen, det är är en äldre version av gaggia som ej finns idag, den classic som finns idag är en uppdaterad (snyggare) version. Kanske inte någon jätteskillnad men jag hade släpp den på blocket...
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Okej, ja jag tilltalas ju också av utseendet på maskinerna och tycker nog att Gaggian är ganska ful, speciellt den på blocket. Måste matcha mitt kitschiga kök med en snygg maskin. Fast främst måste den vara hyfsat bra.
Silvian är ju den jag tittat mest på, men inte har råd med just nu. Kanske skulle köpa Isomacen så länge tills jag har råd med Silvian. Såg att det låg en till Isomac ute på blocket nu, en Napolissima. Vad jag förstått är det i stort sett samma maskin som Vipern, bara lite olika utförande i färg och så?
 

algr01

Well-known member
Ja men isf skall du inte nödvändigtvis ge 900 spänn som i annonsen utan möjligen försöka pruta, kanske föreslå 700 spänn, de brukar titt och sätt säljs nya för mellan 1200-1400kr, ibland ännu billigare. Men har du lite tålamod och hittar du en gaggia för runt 1500 spänn på denna sajt skulle jag nog ändå köpa den :)

Lycka till!
 

oOTINDRAOo

Well-known member
Musicman: Har du testat själv?

Jag tänkte att demokan borde väl vara ganska bra då den kostar nästan 3000:- Det är ju i alla fall ingen billig skitkvarn ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp