Kvarn för press och brygg

Joppe

Well-known member
Hej,

jag tänkte ge bort en kvarn för press och brygg i present. Behöver därför tips på en lämplig modell.
Elgiganten har ett par modeller för ca 750kr, men jag tänkte lägga ca 400kr. Tips på nytt eller begagnat i den prisklassen mottages tacksamt.
 

Barista

Member
Köp hugin coffea!
Jag har en sån!
Dem är bra! Man kan välja om man vill ha grovt, medium eller fin malet!
Absolut rekommenderat av mej!
 

Joppe

Well-known member
Hej,
är det någon som har Hugin Coffea som kan mäta dess yttermått? Jag såg en i kartong på Coop och den såg stooor ut.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Såå bra då ska jag leta efter en sådan. Vilken malningsgrad rekommenderas till press?

Jag brukar ligga på inställningen Medium eller en punkt mot grövre. Brukar ge ett bra resultat, men som med andra malningar kan det ju skilja från kaffe till kaffe.


Hej,
är det någon som har Hugin Coffea som kan mäta dess yttermått? Jag såg en i kartong på Coop och den såg stooor ut.

Kvarnen kanske är stor jämfört med knivkvarnar man kan se lite var stans, men då pratar vi om skillnad även i malkvalité... Huginen mäter (H x B x D) 28 x 16,5 x 11 cm och vikten ligger strax under 2 kilo (1975 gram fick jag det till).

//Stefan (som sett att det går att modda kvarnen till att mala kaffet espressofint)
 

treefinger

Well-known member
Jag har inte läst hela hugin-tråden. Kom vi fram till att det var en bra kvarn? Den hade inte problem med att den gick sönder eller så?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har inte läst hela hugin-tråden. Kom vi fram till att det var en bra kvarn? Den hade inte problem med att den gick sönder eller så?

Jag körde sönder min första, men det berodde nog på att jag lyckades få ner en böna eller liknande på fel ställe. Den andra fungerar fortfarande utmärkt. :)

//Stefan (som maler en kanna press lite då och då och även ibland en bryggomgång)
 

Marv

Well-known member
Min mor fick en i present av mig för 1 år sedan och är mycket nöjd...
jag kan rekomendera att köpa ett gott kaffe att ge bort tillsammans med kvarnen.
T.ex Åres Sublime tycker jag funkar mkt bra till presskanna.
 

peterparnes

Well-known member
För er som funderar på att köpa denna Hugin Coffean så verkar det som om det är en utgående produkt, i alla fall i Luleå. Här sålde de under veckan ut denna kvarn för 259:-. (Jag köpte 7! :))
 

Pjersan

Active member
Oj, 7 stk! Tror jag ska børja leta efter den kvarnen här i Oslo, och använda den till press.
Har precis renoverat en Francis francis x1, den vill ha mycket grøvre kaffe än Silvian. Finns det någon möjlighet før att kunna använda Hugin Coffean till espresso-kaffe till X1:an?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Oj, 7 stk! Tror jag ska børja leta efter den kvarnen här i Oslo, och använda den till press.

peterparnes kanske kan tänka sig sälja en eller två (jag har ett visst eventuellt intresse själv)?


Finns det någon möjlighet før att kunna använda Hugin Coffean till espresso-kaffe till X1:an?

Jag lyckades med en 23 sekunders extraktion med Silvian vilket nog kan vara en indikation på att den kan funka till X1an. Annars går det att ta bort stoppklacken(?) för finare malning. Zalve har gjort det i alla fall.

//Stefan (som nog skulle modda Coffean om Rockyn helt skulle balla ur och lädret inte räckte till en Mazzer)
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,633
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp