Rocky eller Anfim

algr01

Well-known member
Har haft lite strul med skeva malskivor på Rockyn och tålamodet börjar möjligen svika...

Överväger kika på en Anfim istället (Best eller möjligen KS, Best har ju större malskivor), någon om har erfarenheter av denna kvar eller kan jämföra den med Rocky, hur bra är den, maler den lika fint som Rocky, bättre, sämre (hört att några på forumet haft problem med för grov kvalitet på det malda kaffet)?
 

mikfri

Well-known member
Jag kan bara tala för anfim då jag aldrig testat rocky. Jag har varit helnöjd med min KS. Den maler i alla fall tillräckligt fint för de tre maskienr jag testat den med. Lätt att rengöra och välbyggd. Den har två nackdelar.
1. "Näsan" sätter gärna igen vilket jag löst genom att ta loss skruven som håller den på plats för att lätt kunna skaka ur den vid malning.
2. Ej steglös inställning. Vilket jag lärt mig att kompensera för med ändring av mängd och tamptryck.

I övrigt är det en kvalitetskvarn. Maler relativt snabbt och "tyst" (=behagligare ljud än många andra kvarnar...).

Hoppas det hjälper.

mvh

Micke
 

Maestro Andreas

Well-known member
Kan bara hålla med mikfri Anfimen känns lite som en volvo bm robust och säker. Nackdelar är dock näsan och att den inte är steglös men jag är grymt nöjd med min.
Fördel med lösnäsa är att man lätt kan rengöra den om man byter malningsgrad.
 

frX

Well-known member
Jag kan bara hålla med, jag valde "Best" mest pga de större malskivorna och dosatorn. Den går stabilt och tyst och inga problem med klumpbildningar. Körde tidigare med wdt men det behövs nästan inte alls nu :) Ända nackdelen är väl att min kastar ut kaffet från dosatorn lite snett.
 

[SH]

Well-known member
Här är ännu en nöjd Anfim Best-ägare. Är mycket nöjd med kvarnen men jag maler inte till espresso utan "bara" press, brygg och Aeropress. Hyfsat tystgående är ett stort plus.
 

algr01

Well-known member
Jag kan bara tala för anfim då jag aldrig testat rocky. Jag har varit helnöjd med min KS. Den maler i alla fall tillräckligt fint för de tre maskienr jag testat den med.

Tack för alla svar, det låter ju lovande!

Enda följdfrågan jag fick var från Mickes meddelande där han säger att han använt den till 3 olika maskiner, vilka maskiner har du kört, har någon av dem varit Silvian?

Tack!

Mvh Alexander
 

jb

Well-known member
Så finns ju också Ascaso i-1 och Steel i-1 med 54mm malskivor och micrometrisk, helt steglös justering.
 

algr01

Well-known member
Hej igen,

tack för tipset, får kolla upp det...

Är lite nyfiken vilken gradering ni som kör Anfim maler på och vilken kaffemaskin ni har?
 

olof

Member
Min Anfim har halvsteg, dvs ett läge mellan varje siffra också. Var jag ligger beror på böna och hur nyrostat det är, men i snitt ligger jag nog runt läge 2 på inställningen. Har varit uppe på 3 som högst och 1,5 som lägst. Maler bara till espresso och maskinen är den som står här ute i vänsterkanten.
/ Olof
 

ask2

Well-known member
Kör väldigt nära "noll".
Det är väl nåt som jag inte riktigt gillar. Det skiljer en del i hur snabbt en dubbel rinner igenom om man ändrar ett steg i malning. Annars är den väldigt bra, stabil, ok ljudnidå, väldigt lite klumpar. Har en Best doserless

//Joakim
 

Maestro Andreas

Well-known member
Jag kör så nära nollpunkt som möjligt till espresso. Aeropress ligger jag runt 4-5. Pressokaffe ligger jag vid ca 8-9. Till brygg 6-7. Jag tycker det funkar bra. Mitt andra tips är att inte skaffa med doser finns ingen som helst anledning att ha det om man inte driver ett fik som är flitigt besökt av nördar. Klumparna som bildas när man maler direkt ner i portafiltret rör man lätt ut med en potatis sticka funkar fint.
 

mikfri

Well-known member
Tack för alla svar, det låter ju lovande!

Enda följdfrågan jag fick var från Mickes meddelande där han säger att han använt den till 3 olika maskiner, vilka maskiner har du kört, har någon av dem varit Silvian?

Tack!

Mvh Alexander

Jag har testat med BFC junior plus levetta, La Pavoni europiccola och Ponte Vecchio Lusso. Ingen Silvia, men en bra kvarn är en bra kvarn. Det spelar nog inte så stor roll vad du har för maskintyp (så länge den är ok...). Siffran man maler på säger inte så mycket som antal steg från noll. Min kvarn nollar på ca 7 och jag maler normalt runt 8-9 till espresso och tampar vääldigt lätt.

Vad gäller klumpar har jag fått en vana att liksom röra ut kluparna med näsan medan jag maler. Då slipper man potatisstickan och allt kaffespill ramlar ur på en gång.

/m.
 

algr01

Well-known member
Har nu bytt in min nyinköpta Rocky mot en Anfim Best (dosator), kul med dosator, testa något nytt samt att den har större malskivor. Jag mal nyöppnad påse på 3 - 3,5 (6-7 på Rocky) vilket känns rimligt. Återstår att se hur fint jag behöver mala när påsen är mot sitt slut... säkert 2-2,5 men det må fortfarande vara ok.

Inget oljud som i Rockyn vid tom kvarn, skivorna snuddar varann vid 0:an, perfekt och skönare malljud, låter lite som ett minikafé (Rockyn låter ju lite "hårdare" när den maler). Hoppas man får lite ro ett tag nu och att ingen strular med denna kvarn.

Tack alla ni som bistått med bra info och tack Kaffemaskinen för utmärkt service och efterköpssupport!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp