Dålig ånga Gaggia Classic

Espressisten

Active member
Jag har fått problem med för "torr ånga" i min Classic. Den har tidigare skummat riktigt bra mjölk och nästan gett för mycket och bra skum. Långsamt har detta försämrats och nu skummar den mycket sämre. Den klarar fortfarande av att värma mjölken men något skum blir det knappt alls. En annan skillnad jag märkt är att den skriker MYCKET mer när jag skummar.

Vad kan detta bero på? (avkalkad för ca 2 veckor sen)
 

Espressisten

Active member
Jag lät den stå i ca 2 timmar med rätt så koncentrerad citronsyra/vatten blandning. Men det är kanske värt att testa igen...
 

Espressisten

Active member
Jag blir inte riktigt klok på min Gaggia Classic.. igår bytte jag ventilpaket då det ändå droppat länge från ångmunstycket men detta hjälpte föga. Ångan försvinner redan efter 20 sek och det börjar skrika i mjölken. Låter jag ångan fortsätta vara på kommer ingen mer ånga vilket måste betyda att den tömmer vattnet i kokaren men sedan inte fyller på det igen. Är detta normalt?

..och JA.. jag har avkalkat maskinen så det räcker och blir över :)
 

Marv

Well-known member
Jag blir inte riktigt klok på min Gaggia Classic.. igår bytte jag ventilpaket då det ändå droppat länge från ångmunstycket men detta hjälpte föga. Ångan försvinner redan efter 20 sek och det börjar skrika i mjölken. Låter jag ångan fortsätta vara på kommer ingen mer ånga vilket måste betyda att den tömmer vattnet i kokaren men sedan inte fyller på det igen. Är detta normalt?

..och JA.. jag har avkalkat maskinen så det räcker och blir över :)

Lyser "ok" lampan under tiden som ångan tar slut ? Om den gör det misstänker jag att ångtermostaten börjar ge upp.
 

Espressisten

Active member
Ja "ok" lampan går till trots att det inte kommer någon ånga alls efter ett tag. Det sitter två termostater på kokaren. En på sidan och en på toppen - vilken är ångtermostaten?
 

Marv

Well-known member
Den som titter uppe på kokaren är ångteromaten om jag inte missminner mig, det låter som om den slår av när dn kommer upp i temp men att den inte slår till igen när temperaturen skunkigt, jag skulle prova att ta byta termostaten, eller åt minstånne verifiera dess funtion.
 

Espressisten

Active member
Blir inte klok på min Classic. Helt plötsligt försvann problemet lika fort som det kom och jag har gått igenom exakt samma förlopp en gång tidigare. Borde väl antyda att jag har någon komponent som inte är så stabil.

"Ett tag" avsåg ca 20 sekunder. Fattar fortfarande inte om kokaren fyller sig själv i ångläge? Eller krävs det att man kör bryggaren för att återfylla kokaren?

Det lutar väl åt att det är termostaten som spökar men nu fungerar den som sagt så nu är det bara att ånga på!
 

Gholam

Well-known member
20s? Det får jag när jag tempsurfar (väntar tills lampan varit släckt i 10-15s innan jag öppnar ångvredet på nytt)...
 

jb

Well-known member
Efter att ha läst dina inlägg så kan jag konstatera att du missat ett enkelt faktum med enkelkokarmaskiner...

ALLA enkelkokarmaskiner måste ventileras* efter användning av ångan annars riskerar du att skada värmeeleentet då kokaren står utan eller med för lite vatten i sig!

Har du för lite vatten i kokaren och startar ångfunktionen får du naturligtvis också till följd att du får sämre ånga...

Denna procedur rekommenderar vi för alla våra maskiner också varje gång du startar maskinen, då man kan passa på att pumpa igenom ca 1-3dl vatten (beoende av kokarstorlek) för att samtidigt få in fräscht vatten i kokaren.

Likaså är det lämpligt att göra om maskinen står påslagen väldigt länge oanvänd (eftersom det sakta dunstar lite vatten och så småningom påverka ångresultatet samt ökar risken för s.k. torrkokning).

*Ställ en mugg under ångröret, öppna ångvredet och starta sedan bryggfunktionen så att du på så vis pumpar ut vatten via ångröret. När det rinner en jämn stråle vatten är kokaren fylld (maskinen ventilerad).:huh:

Hoppas det är till någon hjälp,
 

Marv

Well-known member
jb's förklaring är troligen den riktiga. Jag bara förutsatte att du fyllde kokaren, kanske klantigt av mig att förutsätta det.
Tack jb för detta grundläggande förtydligande.
 

Espressisten

Active member
Tack för alla inlägg. Jag känner till att man måste flusha maskinen efter ångning och detta gör jag alltid efter ångning också. Min fråga var istället om kokaren fyller sig själv under själva ångfunktion eller om man måste tillföra nytt vatten i kokaren genom att köra bryggaren efter ett tag?
 

Marv

Well-known member
Tack för alla inlägg. Jag känner till att man måste flusha maskinen efter ångning och detta gör jag alltid efter ångning också. Min fråga var istället om kokaren fyller sig själv under själva ångfunktion eller om man måste tillföra nytt vatten i kokaren genom att köra bryggaren efter ett tag?

Nej, på classicen måste man själv fylla kokaren, inga automatiska fyllningar.
Om du alltid har fytt kokaren som jb beskriver misstänker jag i alla fall att ångtermostaten sjunger pp sista versen.
 

Espressisten

Active member
Häromdagen var detta problem som bortblåst och den skummar som aldrig tidigare. Maskinen har gjort PRECIS så här vid ett tidigare tillfälle vilket gör att jag tror att detta problem kommer att återkomma.

Jag tror att det kan vara problem med termostaten precis som flera också har föreslagit i tidigare inlägg. Men till dess jag får problem igen är det bara skumma på.. ROCK ON!
 

osman

New member
Lite mer än ett år sen, men hur fort försvinner ångan om man kör på för fullt?
Får bara varm mjölk typ.
Är det bara att trycka på brygg knappen så den fyller på kokaren?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det beror lite på hur många hål du har, och hur stora de är, i munstycket. Många (och lite större) hål gör att ångtrycket dör snabbare. Om det börjar skrika i mjölken när du skummar är det ett klart tecken på att ångtrycket är för lågt. Får du inte något skrikande innan mjölken blir (tillräckligt) varm är det nog mer en fråga om teknik vid skumningen.

//Stefan (som sätter kanna efter kanna numera, men som tappat lite i hällandet istället)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Okej
Men måste man fylla på kokaren manuellt när man skummar?

Vet inte hur det är med Classicen, men Silvian behövde jag aldrig fylla manuellt: det skötte den självt. Det som händer när man slår om till ångläge är att kokaren värmer upp vattnet tillräckligt för att kunna skapa ånga och av denna anledning är det viktigt att följa jbs råd, när man har en enkelkokare. Själv har jag numera en dubbelkokare, så jag har inte denna "problematik" längre!

//Stefan (som överraskades positivt av Kahl's Yirgacheffe Peaberry tidigare i kväll)
 

hne

Well-known member
Om man bara flushar genom brygghuvudet fylls inte kokaren. Öppna upp genom ångröret tills det kommer vatten. Ser man till att skölja ur ev mjölkrester så efter varje skumning (ja, det kommer ånga först!) vet man att man alltid har full kokare utan mjölk i. Dessutom sänker det temperaturen på kokaren till något som är närmare rätt för nästa espresso!

Under tiden du skummar ska du inte behöva fylla på vatten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp