Jura ENA inställningar för en god kopp kaffe?

Cynic

Member
Hejsan!
Undrar om någon har en jura maskin och kan tipsa om hur man beter sig för att få ut en god kopp kaffe =) Jag är igentligen en brygg kille men älskar tanken på att vid ett knapptryck för ut en kopp kaffe.
Köpte mig en ENA3 tillsammans med Profi munstycket igår och har kört som en dåre med olika inställningar och kaffen men inte lyckats.

Har provat Coops Kenya, Gevalias röda mellanrost (som jag druckit i brygg variant tidigare) och snart ska jag ge mig på Zoega Zuprema.

Jag är ute efter en större kopp kaffe ca 100ml+ och undrar om någon kan tipsa om inställningar som malningsgrad, vattenmängd, styrka, temp, kaffesort osv för att få ut en hyffsad kopp.
Någon här njuter väl av "vanligt" kaffe ur sin helautomatiska maskin och kan kanske tipsa lite om hur de gick till väga för att bli nöjda?

Enormt tacksam för tips!
Just nu smakar mitt kaffe lite som dåligt kaffe man köper på OK macken =D
 

berthrsd

Member
Mina inställningar...

Hade du köpt min maskin så hade den varit perfekt inställd redan från start... ;)

Jag kör generellt på så finmalt som möjligt, så varmt som möjligt och så starkt som möjligt... Möjligen "normal" istället för "strong" ibland. Att tänka på är att en dubbel kopp aldrig blir särskilt stark, det får inte plats mer kaffe än för en enkel "strong" i filtret (dvs två "weak"), vill man ha det starkare får man köra två "normal" alternativt "strong".

Sen gäller det att hitta ett kaffe som passar Juran. Jag kör nästan enbart hemmarostat, med ganska mycket robusta (runt 30-40%). Ett kraftigt, ganska oljigt kaffe brukar passa bra.

I teorin är det bra med alla inställningar man kan göra med Juran, men i praktiken är det mest finmalda/varmaste/starkaste läget precis på gränsen till att vara tillräckligt, så dom andra inställningarna blir ganska överflödiga.

Återigen, lycka till med din nya Jura!
 

Cynic

Member
Tjenare!
Haha jo hade kanske varit enklare med ding ;)
Känns som att jag började få till kaffet med Zoega Zuprema. 170ml - Flavour strong - Temp high - och finmalet. Ända är att kaffet rinner igenom väldigt snabbt. Smakar hyffsat bra just nu men tror att jakten på "rätt" kaffe är viktigast just nu för att man ska bli nöjd.

Spelade in en film för skojs skull.. mest för att testa filmfunktionen på min nya kamera =)

http://www.youtube.com/watch?v=3wAmUhlgq0I
 

larjo11

Well-known member
När jag är hos kompisar med helautomat så brukar jag dra ned mängden kaffe och trycka flera gånger för att få acceptabelt/bra kaffe. Prova att köra 2x80ml eller 3x50ml i stället när du vill ha en rejäl balja kaffe.
 

FabianP

Well-known member
Är det inte så att det alltid rinner igenom på 10-15 sekunder i Jura-maskiner, oavsett?
Det verkar logiskt att ta en mindre mängd på "Strong" upprepade gånger, men det är nog bara att prova sig fram, som med så mycket annat i kaffets underbara värld :)

/Fabian
 

matwik

Member
Jag kör på musetti(willys,brun påse) och har på Flavour strong - Temp high - och nästan finmalet med 160ml det blir en krämig och god kopp kaffe, som även avgudas av mina grannar.
 
Ett tips som jag använde på min Delonghi helauto.
Jag programmerade den att köra ut 9cl varmvatten på vattendelen, annars kan man ju köra ca 9cl manuellt.
Hur man än vrider och vänder på det så blir det oftast inte gott kaffe om man kör 1.5 dl vatten rakt igenom 14-16gram kaffe.

Det jag körde var:
1. Kör en dubbel espresso (ca 6cl) i ett förvärmt glas/mugg/kopp.
2. Kör sen i ca 9cl varmvatten från maskinen i samma.

Kallas Americano och brukar smaka fint :)

//lycka till

edit: Glömde en sak.
När du ställer malningsgrad så är det oftast smidigast att börja från finaste malningen, för att sen öka på tills man får ett bra resultat.
 

Cynic

Member
Tack för tipsen! Ska provas =)
Jag har nu i alla fall lyckats få till galet gott kaffe!!

Johan & Nyström 5 Estate tror jag den heter, starkast, varmast och fin malning på ca 160ml. Dunder gott!!
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp