Hur avkalka ett termoblock?

larjo11

Well-known member
Skulle testade att att skumma mjölk idag. Det gick inte alls bra. Startade pumpen till ångan för att rensa ut vattnet och få igång termostaten. Till min förvåning kom det bara varmt vatten. Tömde nästan vattentacken utan att den började ånga. :eek:hmy:

Nu är jag ingen mjölkmänniska och mina gäster har dricker bara espresso. Så jag har väl inte skummat mjölk på 3-4 månader. Misstänker att det är för mycket kalk i termoblocket. Men hur gör man?
Någon som har erfarenhet av termoblock?

Tänkte prova att avkalka som vanligt men kanske starta pumpen var 5 minut så att friskare avkalkningsmedel (citronsyra) kommer dit oftare. Vid avkalkning av kokaren tömmer jag den var 20 minut.

/Lars
 

larjo11

Well-known member
Men om ingen mjölkmänniska vill hälsa på mig då... :huh:

Nä så illa är det väl inte. Det är mest så att min lägenhet är mycket tråkigare än ett hus med gräsmatta. Måste få fart på både mig o maskinen nu för det vankas snart gäster.
/Lars
 

Pac

Maskindoktorn
Jag har aldrig jobbat med termoblock men om det går att få vatten ur skumröret så är ju saken biff. => Ställ in maskinen så att den inte producerar ånga och byt vätskan i termoblocksdelen med jämna mellanrum

OBS, OBS, OBS, om du har aluminium i maskinen skall du använda det avkalkningsmedlet OCH tillväga gångssättet som tillverkaren rekkomenderar. Om du använder vanlig citronsyra/Kalkosan/trolformel från nätet/... är det risk att aluminiumen fräts bort.
 

larjo11

Well-known member
OBS, OBS, OBS, om du har aluminium i maskinen skall du använda det avkalkningsmedlet OCH tillväga gångssättet som tillverkaren rekkomenderar. Om du använder vanlig citronsyra/Kalkosan/trolformel från nätet/... är det risk att aluminiumen fräts bort.

Tack Pac
Termoblocket ser ut att vara i aluminium.
Italiensk manual så där står inget om avkalkning, iaf vad jag kommer ihåg. Får höra med KM vad man ska använda.

/Lars

Edit:
Ringde KM
Det är en rostfri slinga inuti termoblocket så det ska gå att köra med citronsyra om den inte är för stark.
 

Pac

Maskindoktorn
Jag grejade med en maskin som hade aluminiumkokare i våras. Jag provade en halvmild kalkosan/Citronsyra lösning på den när kokaren var öppen. Det tog mindre än 5 sekunder att fräta bort aluminiumoxiden inuti kokaren. Den blev riktigt blank och fin :lol: Men hade jag fortsatt så hade kokaren frätits sönder av lösningen.

Så man skall ta det försiktigt. Man har starkare grejor under diskbänken än vad man kan tro. :huh:
 

larjo11

Well-known member
Nu går det att skumma mjölk igen. :)
Mycket gucka var det. Men skumningen gick inget vidare. Blir liksom 2 skick i kannan.
Får väl sätta ingång o träna lite...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp