Solis Maestro 167+ sin börjat mala för grovt...

kungbore

Member
Jag har en Solis Maestro 167+ sedan ett par år tillbaka. Den har fungerat bra, men på sista tiden har hoppern börjat fastna i ett läge. Eftersom det är malningsgraden man ställer in genom att skruva på behållaren/hoppern så tänkte jag att det var dags att rengöra kvarnen.

Sagt och gjort så tog jag av bönbehållaren och började rucka på de plastpiggar som behållaren sitter fast med i kvarnen. Efter jag vänt upp och ner på maskinen och skakat den för att få ut allt gammalt kaffe som fastnat, så lossnade till slut platsskivan (med plastpiggarna).

Problemet nu är att jag bara får grovmalt kaffe! Oavsett om jag sätter malningsgraden på brygg eller espresso så blir det grovt kaffe.

HJÄLP!!! Några tips på hur man justerar/får tillbaka malningsgraden?
:(
 

godis_knugen

Well-known member
normalt när du vrider på hoppern så skruvas den yttreskivan neråt för finare malning. det låter som något inte följer med runt. du kanske inte har fått dit plastringen riktigt? eller så sitter inte den yttre malskivan som den ska. själv har jag aldrig pillat loss den, det räcker fint med att lyfta på malskivan och borsta rent (ev dammsuga).
 

kungbore

Member
Håller med att det kanske är något som inte följer med runt - MEN, den yttre ringen som hoppern driver runt följer snyggt och prydligt med. Så det är inte fel i "överföringen av snurrningen". Däremot misstänker jag att det inte händer något när den yttre ringen drivs runt.

Den vita plastringen som håller nere den yttre malskivan verkar dock sitta lite löst. När man tar på den, kan den ruckas lite. Är det normalt? Kan man få fast den bättre?
Kan man på annat sätt justera den yttre malskivan?

Måste få detta att fungera...börjar sakna morgonespresson!
 

godis_knugen

Well-known member
när hoppern är av ska ju yttre malskivan gå att lyfta ur. plastringen(vita) som håller malskivan har två flikar som som passas ner under två likadana flikar i kvarnen(i toppen på gängorna som ska föra ner malsivan). kolla när du vrider på den svarta plastringen att flikarna kommer ner under som de ska.
 

kungbore

Member
Förtydligande bild...

Jag har kollat igen ikväll och jag kan varken lyfta bort den yttre malskivan eller justera den genom att lyfta den vita plastringen.
För att förtydliga:
Plastpiggarna (A i bilden) i den yttre ringen snurrar runt m h a hoppern. Det fungerar bra. Däremot snurrar eller justeras inte den vita ringen (B i bilden) eller den yttre malskivan/-ringen som jag kan se det.

Två frågor:
1. Hur justerar eller lyfter man bort den yttre malskivan? Jag har inte kommit på hur jag ska lossa den vita plastringen (B)
2. Ska den vita plastringen (B) snurra med eller justeras när den yttre svarta planstringen (A) snurrar?
 

Bilagor

  • IMG_2607.JPG
    IMG_2607.JPG
    54 KB · Visningar: 15

godis_knugen

Well-known member
nu ser jag ett litet problem. din kvarn har inte samma design som min, skillnad mellan "167 " och "167+" eller bara åldersskillnad?!

Så här ser det iaf ut för mig (med och utan yttre malskiva):
 

Bilagor

  • IMG_0517_1.jpg
    IMG_0517_1.jpg
    48.9 KB · Visningar: 15
  • IMG_0511_1.jpg
    IMG_0511_1.jpg
    51.8 KB · Visningar: 11

godis_knugen

Well-known member
har du provat att lyfta med en skruvmejsel eller dyl i den vita ringen? tror den ska komma ganska snällt, du kanske får vicka lite på den för att den ska hoppa ut. annars kan det ju hända att ringen har stannat i "fel" läge så att skivan inte är helt uppe.
 

kungbore

Member
Ah - jag ser skillnaden nu.
Jag har försökt att lyfta min vita ring för att på så sätt få upp den yttre malskivan, men den verkar sitta fast på något sätt. Den går att vicka på lite, men inte ens försiktigt bändande med skruvmejsel under ringen eller i någon av de fyra skårorna/hålen på den får den att släppa. Det känns som om den är "snäppt" på plats med någon av de plastbitar som går ner undertill, men jag är inte säker. Jag kan inte förstå vad som håller fast den!

Fråga för att se om konstruktionen är den samma på min och din maskin: i din bild 2 (IMG_511_1), snurrar den yttre vita plastringen när du snurrar på den svarta yttre plastringen (dvs den som hoppern skruvar på)?

När jag snurrar på min svarta yttre plastring, så snurrar ingenting annat. Jag kan alltså inte ens se hur kvarnskivan flyttas upp och ner för att justera malningsgraden. Arrrggghh.

Om jag inte får rätt på det nu, så får jag ta den till någon butik som säljer och förhoppningsvis servar kvarnar.
 

kungbore

Member
Har tittat på bilderna - ska mecka lite ikväll. Jag misstänker nu att den svarta yttre ringen antingen hoppat ur sitt läge från den vita yttre ringen, eller så har "piggen" som fäster ihop de båda brutits av. Oavsett ser det ut som det är problemet - att de inte sitter ihop!

Tack för all hjälp!
 

kungbore

Member
Jag har monterat isär kvarnen en del och kan konstatera att den yttre svarta ringen har släppt den ytttre vita p g a att piggarna som förankrar de båda slitits av. Mitt fel dessvärre att jag tagit i för hårt när jag drivit runt hoppern när den varit trög.

Problem kvarstår dock för att kunna avhjälpa grundproblemet, dvs att den yttre vita ringen som är den som justerar malningsgraden/läget för den yttre kvarnskivan, är att jag inte kan få loss den yttre kvarnskivan! Det vill inte släppa greppet om sitt fäste helt enkelt. Det sitter två plastflikar på den som går ner i den undre vita plasten, men jag kan inte se varför den inte släpper. Jag har försökt att trycka in med skruvmejslar och bända lite lätt, men den sitter kvar.

FRÅGA: Hur ser handgreppet ut om man ska lossa den yttre malskivan? Är det inte bara att dra upp, alt. trycka (in eller ut???) de nedåtgående plastpiggarna så att de snäpper loss?
 

godis_knugen

Well-known member
vet inte exakt hur det ser ut på din kvarn men är du säker på att den är helt uppe? har du testat av vrida på hållare till malskivan? på min kvarn, när hållaren är helt uppe så är de där plastflikarna helt frilagda.(man kan se en av dom i den vänstra bilden.)
 

kungbore

Member
Helt rätt - det var den yttre vita skivan som inte var uppskruvad. Som du sa så frilades plastflikarna när den var helt uppskruvad. Jag var dock tvungen att bända upp den ytttre malskivan p g a att den yttre ringen satt benhårt fast.
Problemet berodde på att fint kaffepulver samlats och packats i "hissystemet" mellan plastringarna. Det var som cement! Så...åter igen mitt eget fel och brist på regelbunden rengöring. Efter lite (mycket) rengörning fungerar den perfekt igen.
Dock har jag blivit sugen på en bättre espressokvarn nu efter att kört den nyinköpta på jobbet. Oj så mycket bättre den är, men så kostar den 8 papp också...
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp