HasBean samköp till norra Sverige och Luleå

peterparnes

Well-known member
Någon här som är intresserad av samköp från HasBean till norra Sverige, Luleå?

Kan självklart samköpa med folk från övriga Sverige också och skicka inom Sverige eller ta med mig till Stockholm nästa gång jag far dit.
 

Malabar

Well-known member
Hur ser kalkylen ut? Pris per kilo jämfört med köpt i Sverige?

1. Indian Monsoon Malabar är 13£ per 2.25kg ger 70 SEK/kg
2. Celebes Toraja Kalosi är 13£ per 2.25kg ger 70 SEK/kg
3. Guatemala El Bosque Amatitlan Red Bourbon 2009-2010 är 15£ per 2.25kg ger 80 SEK/kg
upp till 8st 2kg paket (16kg) ger £27 motsv 20 SEK per kg eller mer

Vi blir då i princip 100 SEK per kg eller hur?

Är det bra?
 

peterparnes

Well-known member
jag tror till och med sek-priserna blir lite lägre (om man ska tror Google). Monsunen fick jag till 66:-/kg för 2.25.

jag räknade på 20kg och fick snittpriset med frakt till ca 97:-

Idag betalar jag 100/kg lokalt i Luleå vilket väl är ganska bra, men tyvärr har de bara 4 sorter varav bara två är goda (Kenya och Costa Rica). Jag vill gärna ha lite mer att välja på.
 

PF013

Well-known member
Kontrollvägde just en påse från HasBean, och det är 2 kg i påsarna. Jag antar att 2.25 kg är den beräknade fraktvikten med marginal. En påse (inklusive den riktigt seriösa kraftiga metalliserade och värmeförseglade plastpåsen) vägde 2049 gram. Så räkna på 2 kg. Utbudet, spårbarheten (dom har ju till och med Google Map-länkar som pekar ut fälten!) och förhoppningsvis kvaliteten gör ändå att det blir en bra mycket bättre affär än att köpa Kahls noname-Colombia för 110 spänn / kilo hos min lokala handlare.

Jag har bara rostat ett halvkilo av deras Premium Espresso Blend, och det var helt OK, men då hade jag precis stiftat bekantskap med Åre Pop och J&N 5 Estate. Jag insåg att jag behövde bygga en bättre (långsammare) rostare...
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp