Pågående projekt: Gasoleldad trumrostare

PF013

Well-known member
En liten uppdatering. Häromkvällen rostade jag batch 40, 1250 gram Colombia Armenia Excelso från Calobra på Alnö Kaffehus. Rosten tuffar på utan några större byggprojekt. Den fick en integrerad piezotändning för nån månad sen, så man slipper krypa runt på knä med en tändare, men i övrigt så är kringutrustningen fortfarande ganska improviserad.

Kylluften går numera genom ett närmare två meter långt stålrör innan dammsugaren. Tidigare var det problem med att dammsugarslangen blev mjuk och kollapsade när man kylde ett helt kilo, men genom röret verkar luften hinna kylas tillräckligt. Däremot är det rätt opraktiskt med ett två meter långt rör rakt ut åt sidan från rosten... Förhoppningsvis så kommer cyklonen för avskiljning av silverhinnorna kyla luften tillräckligt när man får tid att bygga en sån. Som det är nu så måste jag göra rent filtret i dammsugaren ungefär vartannat kilo.

Jag har vid ett tillfälle testat att köra tre kilo på raken utan att vänta i mellan (börja rosta nästa batch medan den förra kyls), och det funkade. Men ganska stressigt så länge man kör manuell tempprofilloggning och skriver upp temperaturen två gånger i minuten. Lite elektronik skulle göra susen där... Den är också på gång. Men kvarnen ligger först i projektkön... :cool:
 

HE

Well-known member
Du har ju borrat två rader uppe på plåten. Ventil/avgasrör? Upplever du att det är den optimala lösningen eller har du några tips? Man behöver väl någon form av utlopp för värme och rök? Nästa vecka hoppas jag på att kunna slutföra min replica :)
 

PF013

Well-known member
Utan hålen tyckte jag att lågan fick en inte helt frisk färg, så jag drog dit dem. Jag har inte labbat med antal och storlek alls, så jag har ingen aning om de är optimala.
 

PF013

Well-known member
Nu har jag labbat lite med att rosta små provbatcher, och det börjar arta sig. Jag har kört 100g och 33 % av full effekt, och blir då färdig på drygt 6 minuter. Inte direkt samma profil som när jag kör större batcher, men det är rätt trevligt att det går undan om man ska rosta upp ett gäng sorter när man ska ha koppning.

Enda problemet är att man inte har någon hjälp alls av tempproben när jag kör så lite. Bönorna ligger och skramlar på botten, långt under proben...
 

HE

Well-known member
Hur rostar du gentemot tanken att man skall ha x antal grader i starten för att eventuellt sedan höja tempen mm. Om du inte har någon exakt tempuppgift. Får man bara lära sig maskinen och utifrån det rosta för livet.
Jag slängde ju iväg ett pm till dig angående detta problem igår. Om du vill kan vi flytta diskussionen till min "gasoltråd"?
Jag lägger in lite nya bilder nu men mitt problem just nu är ju detta med att exakt temp i trumman.
/HE
 

PF013

Well-known member
Det jag har kört med ett tag är att (för 1250g gröna bönor):

  • Tända brännaren på full effekt (beräknat till 2500 W, men jag har inte mätt upp det ännu).

  • Vänta till termometern når 160ºC (dvs lufttemperaturen ~5 cm över botten på den tomma trumman).

  • Tippa i bönorna och fortsätta på full effekt. Temperaturen dippar ner emot 60ºC innan den vänder upp igen. Och nu är termometern ordentligt begravd i bönor.

  • När termometern visar 170ºC (efter ca 9 minuter) dra ner effekten till hälften. Detta för att dra ut på tiden mellan crackarna. Om jag väntar till första crack börjar så verkar det vara för sent att dra ner, utan det bara rusar på.

  • Första crack kommer strax över 200ºC.

  • Vid 224-226 grader tippar jag ut (~17 minuter), och ofta hörs början av andra crack i kylaren.

Min termometer ger väldigt om inte tillförlitliga så i alla fall repeterbara avläsningar så länge som bönorna täcker probspetsen. Kör jag två batcher med samma böna efter varandra så kan temperaturen vid varje halvminut stämma på en grad när mellan batcherna. Och den verkar väldigt pålitlig i överensstämmelsen mellan sluttemperatur och färg på bönorna.

När jag rostar 100g provbatcher så går jag bara på färgen och crackarna, och så blir resultatet (hittills) därefter. :lol:
 

HE

Well-known member
17 min, då blir det rätt mörkrostat eller? Jag har fått för mig att jag numera gillar ljusare rostningar. :) Igår efter 16 minuter i min maskin så tyckte jag resultatet blev lite ojämnt och det kändes inte särkilt mörkrostat. Man kanske ska ge det en chans till och under inte så stressade omständigheter. :cool:
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp