Pågående projekt: Gasoleldad trumrostare

PF013

Well-known member
Som jag nämnde i en annan tråd så håller jag på och bygger mig en lite mer seriös rostare. Det är kul med popcornmaskin, men det går lite väl fort (3-6 minuter), vilket verkar framhäva syran i kaffet på ett sätt som inte faller mig helt i smaken. Jag funderade på att effektreglera den för att få upp tiden, men man kan fortfarande bara rosta 100g åt gången. Jag har vant mig vid att rosta 500g varannan vecka, och med 15-20 minuter per 100g så håller inte det.

Så vad göra? Bygga en större rostare så klart!

Med mängden halvfärdiga projekt som jag har liggande så beslutade jag mig för att outa denna här, så ni kommer att tjata livet ur mig om jag inte håller takten uppe. ;)

Designmålet är att den ska fungera bra mellan 500g och 1250g råbönor (för att få upp till ett kilo rostade). Det blir en öppen trumma vinklad 15º uppåt som kan tippas framåt för att tömma ut bönorna i kylaren. Kylaren kommer i första versionen vara en låda kopplad till en dammsugare med en passande sil (och tillhörande slev att röra om med)

Förhoppningsvis ska jag kunna få igång svetsrökutsugsfläkten som husets förra ägare lämnade kvar, så jag kan rosta inomhus.

Jag började med att konstruera och bygga en prototyp till gasolbrännaren.
picture.php

Den har en beräknad maxeffekt på 2500W, och ska bli elektriskt styrd. För tillfället ha jag lite problem med styrningen så den inte är så steglös som man skulle vilja, men det går utmärkt att välja mellan full effekt och sparlåga elektriskt. Jag har ett bra uppslag på hur den ska förbättras, så framtiden ser ljus ut. Eller varm... :)

I kväll så gav jag mig på trumman:
picture.php

Bottnen/bakväggen till trumman kapas till. 3mm rostfri plåt.

picture.php

Bottnen fastsvetsad vid trumman (200 mm rostfritt rör, 400 mm långt, 2 mm vägg). Färdig för slipning!

picture.php

Om man kan TIG-svetsa på riktigt så kanske man ska titta bort, men jag tycker det blev ganska hyffsat! Jag har trots allt mer erfarenhet av att bygga svetsen än att använda den... :cool:

picture.php

Lite mer slipning gör susen. Denna gång med flapdisk i vinkelslipen.

picture.php

Hrm... Röret var inte helt runt... Får försöka hitta mitten så gott det går.

picture.php

Det är trevligt med en stor pelarborr. Det är rätt trevligt med en lokal att ha den i också... ;)

picture.php

Axelflänsen färdig och gängad...

picture.php

... och monterad.

Nu är det verkligen dax att gå och lägga sig! Jag har familjefritt i morgon också, så det kommer förhoppningsvis en ny uppdatering.
 

Malabar

Well-known member
Verkligen härligt att se lite rejäla grepp på detta området. Har fuskat lite i ugnen men insåg tidigt att det inte är bra nog. Gillar att du har satt upp en kravspec och att du siktar på 1kg.

Varför har du valt plåt istället för galler i trumman?
 

Pac

Maskindoktorn
Riktigt roligt med seriösa projekt! :)

TIG-svetsning är inte för de med dåligt blodtryck. :nowink: Jag tycker att det såg både snyggt och tätt ut. Har du provat tätheten?

Elektronisk reglering av gasflöde är inte det lättaste. Enklast är det nog om du skaffar dig en elektrisk tryckregulator så att du direktstyr trycket in till förbränningen snarare än direktflödet. På det viset kan du också göra dig en enkel modell av energiflödet in till trumman och börja modellera rostningen.:)

Eller, ja, själva rostningen blir nog väldigt svår att modellera på grund av alla obekanta i bönan, men du kan åtminstone göra dig en modell av rostningsprofilen.

Varför har du valt plåt istället för galler i trumman?
Gasol är ju bra på att ge värme men jag skulle tippa på att man får ha en tät trumma för att inte resterna från förbränningen skall leta sig in i bönorna?? Även om gasol brinner väldigt rent så finns det rester som man nog inte vill dricka upp?:huh:
 

PF013

Well-known member
Anledningen till att jag inte ens tittat på att köpa en färdig elektronisk tryckregulator är en annan del av kravspecen som jag inte skrev ovan: budget 500 kronor. :D

Det värsta är att jag ser ut att inte gå så långt över... Jag har rätt mycket bra-att-ha-saker liggande...

Det jag köpt hittills är:

200:- Rostfritt rör och plåt till trumma
149:- Gasolregulator och slang
079:- Rostfri ånginsats till kastrull för bönkylning

summa 428:-

Delarna till brännaren, motor med växellåda, plåt till chassi och mycket annat har jag liggande i bra-ha-högen.

Regleringen av gasolflödet består av en fjäderbelastad magnet som med hjälp av en spole skjuter en "nål" in i 0.9-mm-hålet som sprutar in gasen i brännaren. När den är helt inskjuten så är effekten låg.
Problemet är att när gasen är på så blir reglerfönstret mycket mindre (mindre ändring i ström ger fullt utslag) än när man torrkör och tittar på nålen. Det verkar bero på att gasflödet som i dagens design passerar förbi "kolven" med magneten utövar en extra kraft. Jag ska göra försök med att få in gasen från sidan så den inte måste passera magneten.

Största anledningarna att köra med helt rör är dels att inte få in en massa silverhinnor runt brännaren (brandfara), och lathet (rör finns färdiga och är (hyffsat...) runda. Och det verkar som att det fungerar på en hel del stora rostare.
 

PF013

Well-known member
TIG-svetsning är inte för de med dåligt blodtryck. :nowink: Jag tycker att det såg både snyggt och tätt ut. Har du provat tätheten?

Jag förstår inte alla som säger att TIG är den svåraste svetsningen att lära sig. Jag har aldrig lyckats få till nåt snyggt med pinne (och visserligen aldrig provat MIG/MAG), men jag tycker TIG är lättare. Man ser ju vad man håller på med! Med pinne så lyckas jag aldrig se själva smältan, så när jag knackar bort slagget så sitter ofta delarna inte ihop. Men å andra sidan så har jag aldrig hållfasthets- eller tryckprovat något jag TIG-svetsat heller...

Jag har inte provat tätheten här heller. Först tänkte jag inte svetsa runt om hela, för att bottnen skulle slå sig så lite som möjligt, men sen gick det av bara farten. Den verkar fortfarande vara hyffsat plan.
 

Malabar

Well-known member
Bra argument för plåt tycker jag. Jag funderade på skillnad i effekt på bönatemperaturen. galler torde väl ge snabbare och jämnare? temp. Men som du sade här var det slow cook som gällde. då blir nästa grej mekanik som motor och rotationshastighet. e plåten varm måste bönan i blandas. Tänkt dig några lister på cylinderinsidan som skapar blandning (tumbling) istället för glidning (dvs bönhög glider oblandad runt i burken)? Motor? Kollade tidigare på liten stegmotor med påbyggd växellåda hos Conrad som hade lagom rpm. Hur skall man mäta temperaturen då? snurrar det blir kablar svårt. Lutar trumman och är om den är öppen på övre sidan kanske en probe kan stickas ned uppifrån. Trummans temp är väl inte rättvisande? lutar trumman får man väl ha en "skruv" som lyfter upp bönorna så de inte ligger på botten.

.....

Sa ja inte lycka till så gör jag det nu..
 

PF013

Well-known member
Jag planerar att ha en vanlig trådbunden köttermometersensor på en arm ner i trumman. Den har jag missat i summeringen. Ikea, 59 kronor. Det verkar vara en NTC-termistor i sensorn, så den ska gå bra att använda till den riktiga styrelektroniken när man kommer så långt. Termometern kommer användas som den är till att börja med. Den har till och med en magnet så man kan fästa den på lämpligt ställe!

De trådlösa ugnstermometrar jag sett har en sändarenhet man placerar utanför ugnen (och inte tål temperaturen). Mottagaren kan man bära med sig så det piper i bältet när steken är klar. Funkar inte riktigt här.

Motorn är en riktigt biffig industrimotor med växellåda till ungefär 60 rpm. Det ser ganska fånigt ut att den bara är på 40 W, men den är specad för kontinuerlig drift på riktigt, och troligtvis vid högre temperatur än 25ºC också. Bilder på den kommer ikväll, när jag fixar den flexibla kopplingen mellan trumman och motorn.

Jag tänkte pröva med raka omrörare i trumman först. Tanken är att bönorna ska ligga mot nedre delen av trumman (annars ramlar de ur!), men det är möjligt att jag får gå på någon form av spiralformade omrörare för att få bönorna att cirkulera i trummans längsriktning. Omrörarna kommer vara av 1 mm rostfri plåt, och blindnitas fast i trumman, så det går lätt att modifiera.
 

PF013

Well-known member
En liten uppdatering:

Den flexibla axelkopplingen mellan trumman och motorn är i äkta ghetto style. Den uppmärksamme noterar att axeln på trumman är centrumborrad:
picture.php


Det är den utgående axeln från växellådan också. Mellan axlarna, i centrumborrningarna, placeras en kullagerkula:
picture.php


Sen kopplas axlarna ihop med en stump bilvärmeslang och två slangklämmor:
picture.php


Kulan mellan axlarna hjälper förhoppningsvis till att hålla axlarna i linje även när trummans bakända hänger i axeln. Tanken är att trummans framkant ska rulla på två kullager, och ett till rakt uppåt för att se till att den ligger still även när man tippar upp trumman ör tömning. Längden på axeln är anpassad så att slangkopplingen ligger utanför väggen och (förhoppningsvis :)) inte blir för varm.

Här ser man också hur stor motorn är. Ingen direkt referens i bilden, men trumman är 200 mm i diameter.

Jag provkörde (med motorn stående på golvet, fastklämd mellan fötterna och styrde trumman med händerna) och det såg riktigt bra ut. Varvtalet känns bra (och det var 45 rpm, inte 60) och trumman är bara lite oval. Jag borde kunna hoppa lite på den för att få den rund i ytterkant, där den ska rulla på kullagrena. Jag kunde utan problem böja axelkopplingen 10 grader utan problem eller missljud.

Motorns märkplåt:
picture.php



En annan liten mojäng jag fixat är denna:
picture.php


För att kunna ta reda på vilken effekt brännaren utvecklar så vill man veta hur mycket gas den förbrukar. Normalt kör jag med P11-flaska, som väger runt 12 kg tom, så det är svårt att väga flaskan för att avgöra om det förbrukas 180 eller 200 g gas i timmen. Eller så får man köra väldigt länge... ;) Därför modifierade jag en regulator för koppling till campingflaskor av engångstyp. En sån flaska väger full en bra bit under kilot, så man kan väga den med gramupplösning med en vanlig hushållsvåg. Det är visserligen en butan-propanblandning i engångsflaskorna (mot ren propan i de stora), så förbränningsparametrarna skiljer lite. Men jag kan i alla fall se om förbrukningen är konstant och konsekvent beroende på styrsignalen.
 

orvadet

Well-known member
Ska du värma trumman med gasen eller ska gasen värma luften i trumman? DUm fråga säkert men jag har inte sett så många olika rostare...
 

PF013

Well-known member
Gasbrännaren sitter under trumman och värmer trumman. De flesta stora rostare jag sett fungerar på det sättet.
 

Pac

Maskindoktorn
Jag har klurat lite på det där med avgaserna. Har du funderat på hur du separerar avgaserna från bönorna? Är det kanske där lutningen på trumman kommer in?
 

PF013

Well-known member
Om du menar avgaserna från brännaren så kommer de aldrig i kontakt med bönorna. Brännaren sitter under trumman, och de varma förbränningsgaserna stiger runt trumman till ventilationshål i toppen av huset, rakt ovanför trumman.

Om du menar gaserna som bönorna avger under rostningen så har jag ingen plan för det. Jag har antagit att det inte är ett problem. Är det det?
 

hrbrun

Well-known member
Det kan ju vara risk för att böngaserna kräver så mycket plats att du måste bygga ut garaget. Jag skulle tro att du ev behöver ytterligare en våning för att få plats med allt. Alla gaser och så alltså. För övrigt får vi hoppas, för grannarnas skull, att trumman är av tillräckligt tjockt gods så den inte exploderar när du överdoserar din rostning!
 

PF013

Well-known member
Det kan ju vara risk för att böngaserna kräver så mycket plats att du måste bygga ut garaget. Jag skulle tro att du ev behöver ytterligare en våning för att få plats med allt. Alla gaser och så alltså. För övrigt får vi hoppas, för grannarnas skull, att trumman är av tillräckligt tjockt gods så den inte exploderar när du överdoserar din rostning!

:lol:

Börjar du bli sugen på att komma och rosta lite? Lyckas jag hålla takten uppe så skulle det kunna bli provrostning inom ett par veckor...

Det verkar som det kryper fram en del hemrostare i området (Linköping, Norrköping, Boxholm osv). Kanske läge för en rostningsträff framöver?
 

hrbrun

Well-known member
Ja, en rostningsträff vore kul. Framför allt borde vi göra ett test på samma blandning i din nya, fina, feta trumrost och min ugnsrostning. När vi gjort den är det dags att rosta lite Harrar :)
 

orvadet

Well-known member
Ja, en rostningsträff vore kul. Framför allt borde vi göra ett test på samma blandning i din nya, fina, feta trumrost och min ugnsrostning. När vi gjort den är det dags att rosta lite Harrar :)


Är också gärna med på en rostningsträff, har inte så mycket att bidra med en men ser och lär gärna. Har köpt på mig några kg Kenya AA och Columbia Excelso så ska väl göra några försök till snart. Mina senaste försök blev lite för ljusrostade
 

PF013

Well-known member
Jag har 60 kvadrat garage med dörrar i tre riktningar (så man blir ganska väder och årstidsoberoende), 25 A huvudsäkringar (så man borde kunna köra både det ena och andra i rostarväg) och 10 kilo fint råkaffe liggande. Behövs bara en dag då familjen kan underhålla sig själv. :)

Det är bara en djävla röra i garaget nu. Och så vill nog alla att jag blir färdig med trumrosten innan en träff... ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp