Dyraste kaffet från Etiopien?

jonas63

Member
Arisha GRADE 1 organic RAW/Rostat

Rostat samma dag som flyget går (beroende på dagspris): (+)(-)30% @ spotpris $70

Standard1or (Grade 3 + 4) som alla säger sig ha kostar $29 per kilogram rostat (plus minus 30%). Men de säljer jag inte. Finns hos Wendelboe och Kaffecompaniet för 600 kronor per kilogram.

RAW priser återkommer jag med
 

mts

Well-known member
gissningsvis så är väl aricha dyrast just nu, vet att tim wendleboe säljer #28 för ~600kr/kg, finns b.la hos café ett.
Lustig fråga förresten, sugen på att utveckla?
 

jonas63

Member
Min etiopiska kontakt kommer ta in:

"GRADE 1 ARISHA" både "raw" som han kallar det och rostat samma dag som det flygs.

Tydligen är vi de enda som tar in grade 1 (eftersom etiopiska regeringen märker alla grade 3 - 4 som grade 1).

För er som är intresserade, skicka ett pm så diskuterar vi mer.
 

Englund

Well-known member
Det var inte lite vågat att säga att ni är de enda som tar in grade 1. Tror det finns några rosterier runt om i Sverige som kan ha synpunkter på det :)
 

jonas63

Member
Ja synpunkter får alla ha.

UPPDATERING:

Min kontakt är just nu i Etiopien och han kommer stanna där (besöka familj) i 2 - 3 veckor tills han åker tillbaka till Sverige.

D v s. 14 - 17 dagar kvar som ni kan beställa. (Kaffet köps och ev. rostas samma dag som flyget går)

Just nu beställde två personer 1 KG "raw" "GRADE 1 ARISHA" och 1 KG rostat "GRADE 1 ARISHA".
 

jonas63

Member
UPPDATERING 2

"RAW" vet jag inte priset på ännu. Men som jag sagt till alla andra som beställt RAW, går det över vad ni betalar för standard-1or här bjuder jag på det.

Och etiopierns ettor är ingenting att jämföra med standardettorna (grade 3 el. 4)
 

klabbarpan

Well-known member
Kanske bara är jag men jag är inte riktigt med, gör du detta som privatperson eller som företag? vilket företag isåfall?

Känns lite märkligt... men det är kanske bara jag som tycker det...

//klabbarpan
 

leitzler

Well-known member
Hela tråden verkar mest lustig.. Nigeriabrevens motsvarighet i "etiopiska" bönor? :)

I ett foto-forum skulle någon kunna sälja "SENASTE FOTOMOJJEN MED FETASTE PIXELN" där "alla andra säger att de har fetaste pixlarna, vi är snabbare och har dubbelt så mycket grön i sRGB som alla andra påstår, regeringen lurar er i alla andra fall!!!".

Hoppas ni som beställt får ett gott kaffe :)
 

Viking

Well-known member
Leitzler, nu förstår jag! De har massa bönor som de har fått under sin makttid i Etiopien. Olyckligtvis ägs transportbolaget av deras farbror som har usurpat till sig makten genom att klä ut sig till kvinna i tio år och gift sig med prinsens pappa som han senare mördade med en dålig cappucino. Prinsens försöker nu sälja bönor för att samla pengar för att återta makten. Vi måste betala frakten i förskott i vårt namn så det inte märks! Endast 100 kr!
 

jonas63

Member
Men ska vi ta en fika i Stockholm allihopa när jag fått bönerna så kan vi ju diskutera istället för att säga att jag är en kvacksalvare.
 

leitzler

Well-known member
Menar inte att du är en kvacksalvare men generellt brukar "annonser" på nätet utformade som du skriver vara en bluff så jag uttrycker bara en viss skeptism. Jag tror du hade vunnit på att t.ex. presentera dig och berätta lite bakgrund till varför du plötsligt säljer kaffe. Du är helt ny på forumet så ingen här vet något om dig förut.

Dessutom om du vill sälja något ska du kanske inte börja med frågan "dyraste kaffet?", affärer som vill sälja saker brukar göra reklam med "billigaste kaffet?" så jag tror det blir lite fel i tankegångarna hos de flesta.

När du dessutom påstår att du är den enda som säljer så här bra kaffe för att regeringen i etiopien lurar oss bör du ha mer "kött på benen" än one-liner. Ja, såg att du hade ändrat efter att några hade sagt att du nog inte är den enda.

Slutligen så tror jag inte en bra säljar-approach är "aaa, men kom då!??!!" när de eventuella köparna är skeptiska :).

(Får man påpeka att "bönerna" hör hemma i kyrkor och liknande inrättningar? Man får ju säga att "expresso" hör hemma i helvetet så man borde ju det..)
 

mts

Well-known member
måste ju onekligen se märkligt ut om man checkar in ett gäng jutesäckar med kaffebönor på planet hem :)

skämt åsido så är iaf jag väldigt skeptisk till att köpa kaffe såhär hux flux utan att få någon väl insatts åsikt i det hela, det är inte för inte som jag köper bönor från J&N, damatteo och wendleoe där jag vet vad jag får.
 

peterparnes

Well-known member
Kan bara tillägga att hade det rört sig om en billigare produkt så kanske saken inte hade varit så stor men att köpa några kilo kaffe 500:-/kg är ju en slant.
 

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,629
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp