Första seriösa rosningsförsöket i min nya GeneCafé

rosena

Member
Hej.

Idag var det så äntligen dax för det allra första seriösa försöket att få till en bra rostning i min nyligen införskaffade kafferost.

Dagens blandning:

40% El Salvador Esperanza
40% Indian Monsun Malabar
20% Robusta India Parchment
Totalt 250 gram

Rostningsprofil "Gentle Rise"

00:00 - 24 grader - Uppstart
10:21 - 230 grader - Första temp uppnått, hålls i två min
12:20 - 240 grader - Höjning av temp
13:30 - - 1st crack, håller temp 30 sek
14:00 - 235 grader -
15:05 - - 2nd crack (otydligt), håller temp 2 min
17:05 - cool - starta kyla
28:10 - - maskinen stannar

Slutresultatet blev ljusare än vad jag hade tänkt. Hade förmodligen behövt köra lite hårdare. Dock vet jag inte om jag skall köra en mer aggresiv rostprofil eller helt enkelt låta rosten gå ytterligare någon/några minuter innan jag kör igång kylprogrammet. Jag erkänner mig skapligt nojjig för överrost då jag läst så många som anser att just min rost kyler för dåligt. Vad anser ni om det synliga resultatet och vad tror ni jag bör skruva på för att få en mer "fransk" rost?

Kul som bara den är det iaf!
 

Bilagor

  • IMG_7041 2.JPG
    IMG_7041 2.JPG
    152 KB · Visningar: 62

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Det är alltid svårt att bedöma färger på bilder via internet (det beror på kamerainställningar, inställningar för grafikkortet, skärmkalibrering, osv). Tycker du att de är för ljusa kan du låta rosten gå lite längre innan du slår på kylningen. Hellre lite längre rostningstid än högre temperatur, 17 minuter är inte jättelångt. Börjar du komma över 20 minuter i rostningstid kan du höja temperaturen för att få ner tiden.
 

rosena

Member
Stort tack för hjälpen, inser själv hur svårt det är att bedömma digitalfoton och jag tycker själv att de ser lite mörkare ut på bilden än i verkligheten trots att jag försökt få en bra vitbalans i fototot.

Är grundprofilen ok då, att köra med så lågt som 230 grader i tolv minuter innan man höjer upp till 240? Profilen är tagen ifrån en broschyr från bellabarista och kändes som en juste nybörjarprofil men man kanske lika gärna kan "bränna på" på 240 grader tills första crack för att få ett snabbare initialt förlopp.

Du började väl din rostningskarriär just med GeneCafen om jag inte läst bort mig KG, vad körde du för rostprofiler på slutet med den? (Eller du kanske fortfarande har kvar GeneCafen fortfarande försten?)
 

orvadet

Well-known member
En dum fråga från en novis....Borde inte bönsorterna rostas individuellt och blandas efteråt? Trodde i min enfald att de har egna krav på "rostningsprofiler".
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Inte nödvändigtvis. Det beror på vilka kaffesorter man vill rosta samtidigt. Är det stor skillnad på storleken på bönorna så är det bäst att rosta de separat. Men många går att samrosta.
 

rosena

Member
Andra försöket just genomfört på samma bönblandning. Körde 60 sekunder istället för 30 på 240 grader innan jag sänkte till 235 och sedan "höll jag ut" till 18:20 och då var bönorna svettiga och härligt franskt rostat. Nu längtar jag tills morgondagens provsmakning av denna batch.

Kan säga att gårdagens "för ljusa" batch inte alls smakade rävskit när jag provade den tidigare ikväll. Blandningen bådar väldigt gott. Skall bli kul att jämföra mellanrostat och mörkrostat av samma blandning och se hur de skiljer sig åt.

Tycker att båda rostningarna gett väldigt jämt rostade bönor trots att jag rostat dem färdigblandat så just nu känner jag inte behovet av att rosta dem separat. Det får vänta tills jag blivit mer kräsen på min egen rostning tror jag. :)
 

peterparnes

Well-known member
Tänk på att många bönor mår bra av att få ligga till sig 4-5 dagar. Jag rostar lite försiktigare och sedan efter ca 3-4 dagar kryper oljorna ut. Blir godare!
 

zix

Well-known member
Ja, många bönor är extremt annorlunda första och även andra dagen. Undantag från regeln är till exempel Monsun Malabar (vänta dubbelt så länge som för genomsnittet, säg minst 5-6 dagar) och vissa Yirgacheffe (ibland god efter bara 1 dag eller till och med direkt, även om den byter karaktär precis som de andra).

Du kan även snabbtesta en nyss rostad batch genom att helt enkelt mala upp lite grann, lagom för en dubbel espresso kanske, och sen bara låta det vara, en halvtimme ungefär. Först efter att halvtimmen har gått så skopar du i det i portafiltret, packar och kör.

CO2-n går ut snabbt ur malda bönor, och även om du inte får exakt samma resultat som när du låter dem mogna i burk eller påse i x antal dagar så är det en indikation på åt vilket håll det kommer att gå.
 

orvadet

Well-known member
Inte nödvändigtvis. Det beror på vilka kaffesorter man vill rosta samtidigt. Är det stor skillnad på storleken på bönorna så är det bäst att rosta de separat. Men många går att samrosta.


Ok, så med andra ord så finns 8-10 olika bryggmetoder med oändligt antal parametrar i temperatur, hastighet, vattenkvalitet och malninggrad. På detta så finns flera bönsorter som växer i olika delar av världen och på olika höjder med olika jordmåner och plockas vid olika mognadsgrader och dessutom torkas på olika sätt. Sen utöver det så har vi rostning med olika rostmetoder och profiler till olika bönor samt ytterligare profiler vid blandningar.
Finns det en "Holy Grale" i den här hobbyn? :) Hmm.. funderar nästan på att åka till ICA och köpa en bryggare för 199:- och ett Gevalia E-brygg paket för att bespara mig några tusen timmars inlärningstid.:nowink:
 

TTobbe

Well-known member
Ok, så med andra ord så finns 8-10 olika bryggmetoder med oändligt antal parametrar i temperatur, hastighet, vattenkvalitet och malninggrad. På detta så finns flera bönsorter som växer i olika delar av världen och på olika höjder med olika jordmåner och plockas vid olika mognadsgrader och dessutom torkas på olika sätt. Sen utöver det så har vi rostning med olika rostmetoder och profiler till olika bönor samt ytterligare profiler vid blandningar.
Finns det en "Holy Grale" i den här hobbyn? :) Hmm.. funderar nästan på att åka till ICA och köpa en bryggare för 199:- och ett Gevalia E-brygg paket för att bespara mig några tusen timmars inlärningstid.:nowink:

Prova att njut av det du får ut från mackapären :)
 

peterparnes

Well-known member
Orvadet, visst är det så!!!

Jag gör inte detta för att hitta det perfekta kaffet utan för att jag tycker det är roligt att experimentera. Tidigare har jag aldrig riktigt förstått alla som kan spendera så mycket tid och pengar på att hitta rätt vin. Det är lite så med kaffe för mig, leta, experimentera, leka.

Nu är det dags för en hemmarostad Costa Rica som stått och väntat i 13 dagar (ja den blir faktiskt bättre av att stå så länge).
 

zix

Well-known member
Och det är bra att ge upp tanken på att nånsin få kontroll över allt vad gäller kaffe. Det är det som är så härligt! Det kommer aldrig nånsin att bli uttömt, det ämnet!
Det är lite så med kaffe för mig, leta, experimentera, leka.
P.S. Jag leker mest, letar och experimenterar inte så mycket. Bara om jag får lust. Kaffe=kul! D.S.
 

orvadet

Well-known member
Och det är bra att ge upp tanken på att nånsin få kontroll över allt vad gäller kaffe. Det är det som är så härligt! Det kommer aldrig nånsin att bli uttömt, det ämnet!

P.S. Jag leker mest, letar och experimenterar inte så mycket. Bara om jag får lust. Kaffe=kul! D.S.


Fast det måste svida lite när man hittar något man riktigt gillar eftersom det är omöjligt att replikera till 100%. För övrigt tror jag att jag blivit lite bättre med silvian :cool: kör nästan bara med singelkorgen nu och det är betydligt trevligare smak i singlar än med dubbelkorgen. Det var lite bök med att försöka få till 3cl på ca 25 sekunder men lyckas nästan alltid nu (JN espresso originale) få se om jag klarar det när jag byter sort. Har några egna lyckade rostningar nu och det blir det nog lite trixigare.:)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,469
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp