luftficka bildas när maskinen står på?

eimermusic

Well-known member
Hej,
Detta mindre problem upp kom för några månader sedan. Maskinen (Anderja Premium) pumpar ut luft (inte tryckluft, bara inget eller lite vatten) i kanske 10sek innan det börjar rinna vatten. Detta händer när maskinen stått på ett tag utan att användas. När man väl spolat igenom så är det som vanligt tills man lämnar den några timmar igen.

Jag undrar om någon har idé på om det är gruppen som behöver rengöras eller något inne i maskinen? Gruppen skruvades isär helt för en större rengöring för 9-10mån sedan. Avkalkning har gjorts 3ggr per år.

Jag är inte rädd för att skruva bara jag har en aning om vad jag är ute efter. Har du varit med om liknande eller vat vad det kan vara så är jag tacksam.

mvh
Martin

P.S. Anderjan är, för den som inte vet, en HX maskin liknande ECM-Goitto mfl...
 

PF013

Well-known member
Jag har samma problem på min Silvia. Där beror det (troligtvis) på att ventilsätet till ångan/hetvattnet är slitet, och den ofta står och droppar lite. Då är inte kokaren helt fylld när man kommer och ska dra ett skott.

Nu funkar ju din maskin helt annorlunda, men finns det kanske någon möjlighet att HX-slingan står och droppläcker någonstans?

Jag antar att det inte är något praktiskt problem, för du ska väl ändå flusha ner temperaturen innan ett skott, men jag förstår att du vill komma fram till vad det är som hänt... Speciellt om det är ett läckage!
 

eimermusic

Well-known member
Jag ska nog skruva isär maskinen och spana lite vad som händer. Den får köra naken en dag eller två.

Är det läckage så är inget som märks i alla fall. Ånga och vatten är täta som alltid och det droppar inte från något av hålen i botten på maskinen.

Jag funderade på om någon ventil eller packing blivit sliten. Typ av E61an inte håller kvar vatten i alla kanaler som den ska eller liknande.

Det som kan vara problem, men inte verkar hända, är om det blir torrt inne i HXen så att den överhettar. Antingen poppar något då eller så får man i bästa fall väldigt varmt vatten och måste flusha massor. Men det verkar som sagt inte hända. Det är bara lite trist att den går och pumpar fram luft.

Jag vill nästan att det ska vara något med pumpen så jag får en ursäkt att byta den... mot något fetare :)

tack för tipsen, ska se vad jag kan se i morgon.
 

PF013

Well-known member
Jag har svårt att se hur maskinen skulle skadas av att det blir torrt i HX-slingan. Den blir ju aldrig varmare än det omgivande vattnet i kokaren. Om det däremot skulle bli torrt i kokaren så får man hoppas att övertemperaturskyddet är återställbart.. ;)
 

eimermusic

Well-known member
Uppdatering.

För en veckan sedan slutade maskinen krångla och jag har inte luft i systemet längre. Det får mig att tro att det var någon liten kalkflisa som fastnat i någon packning. Den skulle i så fal ha kunnat sakta lösas upp och nu försvunnit helt.

Får se efter nästa avkalkning :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp