Bra kaffe i Gävle?

Stefan Böna

Mr Microtext
The Coffee Lounge (?) i Flanör-huset gjorde en helt OK espresso när jag var där. Det verkade dessutom vara intresserat folk där och det kan ju borga för god espresso. Definitivt med J&N i kvarnen och en schysst maskin.

Vad gäller Sahflor, så fick jag tvinga hon som gjorde espresson att bryta. Själv tyckte hon att man skulle fylla koppen hela vägen upp, vilket hade gett en toklång espresso... Nu blev den rätt okej ändå...

//Stefan (som inte varit i Gävle på länge nu och endast har dessa minnesbilder att erbjuda)
 

wazztand

Member
The Coffee Lounge i Flanör-huset tycker jag är det bästa i dagsläget. J&N gjorde ett bra jobb när de hjälpte till med uppstarten där.

Handlar dock alltid mina bönor på Sahflor's.

Waynes är ett hyffsat bra alternativ. Undvik dock Coffeehouse by George..

Det verkar vara ett nytt ställe på g att öppna i The Phonehouse gamla lokaler på södra kungsgatan. Det kan bli intressant..
 

Daniels

Member
The Coffee Lounge i Flanör-huset tycker jag är det bästa i dagsläget. J&N gjorde ett bra jobb när de hjälpte till med uppstarten där.

Handlar dock alltid mina bönor på Sahflor's.

Waynes är ett hyffsat bra alternativ. Undvik dock Coffeehouse by George..

Det verkar vara ett nytt ställe på g att öppna i The Phonehouse gamla lokaler på södra kungsgatan. Det kan bli intressant..

Just det!Glömde tipsa om det!
Mocca Espresso Lounge heter det och öppnar nu på torsdag...
Ligger på (i?) söderbacken.
Har av naturliga skäl inte provat dem, men hoppas det kommer att bli bra, just nu håller de på trimmar in maskin och kvarn för fulla muggar...återkommer efter torsdag med synpunkter :lol:
 

Andreas79

Member
Tack för dessa tipsen=)
Är på väg att flytta till Gävle i höst o då måste man ju gardera sig, Mocca Espresso Lounge verkar ju lovande.
 

Daniels

Member
Tack för dessa tipsen=)
Är på väg att flytta till Gävle i höst o då måste man ju gardera sig, Mocca Espresso Lounge verkar ju lovande.


De kör enbart Gevalia, Master lorenzo.
Första besöket var väl inte så där hellyckat...
Men men, nu kan det väl bara gå åt ett håll uppåt.
för det är frächa och fina lokaler, väldigt loungeinspirerat...
Glassen de har är tydligen grym!
 

wazztand

Member
Hmm.. jag fick en dubbel iaf. Den smakade inte så tokigt.
Men den blonda baristan såg väldigt förvånande på mig när jag försiktigt frågade vad det hade för bönor..

Väldigt mysiga lokaler, men noll kaffe-intresse från personalen verkar det som.

Synd att döpa ett ställe till mocca - espresso lounge och endast köra gevalia med outbildad personal..

:(
 

Daniels

Member
Jo, det hoppas vi oxå, men det är nog bara en tidsfråga innan de har kört in sig och personalen har lärt sig mer om kaffe samt tillberedning...
 

Daniels

Member
Har vart där ett par gånger till nu och måste ändra uppfattning!
Har varje gång blivit utmärkt nöjd med enkel espresson :)
Fyllig och fin crema samt ett kaffe som blommar ut i munnen..
 

Andreas79

Member
Ja nu har man varit där, damen i kassan visste dock inte vad en macchiato var men det var ju bara o förklara=) helt ok men kunde dock varit bättre.
 

Liten

Member
Har aldrig druckit espresso på Mocca (den blir nog bäst hemma:)) men jag tycker att deras vanliga kaffe är riktigt bra. Nymalda bönor i en bodum presskanna, bra mycket bättre än den sörja som de andra fiken i stan erbjuder.
 

Engström

Member
Jag har varit borta från Gävle i över ett år nu och planerar att komma tillbaka om 6 månader.

Har det hänt något i Gävle när det gäller kaffe sedan dess?
 

fredriks

New member
Har inte hänt jättemycket. Håller med om att Epí har bra kaffe. Coffe Lounge i Flanör-huset är också fortsatt stabila. Försökte byta bönor nyss, visst, men det blev inte bra så de gick tillbaka till J&N efter en knapp vecka. Verkar ju som att de har lite vett liksom. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp