Isomac Zaffiro vs Silvia 09 m.fl.?

BloodyMezzo

Well-known member
Fan vad det är jobbigt att vara rookie. Jag har just köpt en Isomac Zaffiro på jätterea på media markt. Hade planerat köp av en Silvia i höst men plötsligt såg jag en chans att spara ett antal tusen på en dyrare maskin. Jag har bara satt min allra första fot i espressovärlden och de allra flesta termer och uttryck är helt okända för mig, så nu hoppas jag nån tålmodig person vill säga något om min nya ägodel. Har läst en recension av den amerikanska 110V-versionen av maskinen. Nu undrar jag vad NI tycker som har erfarenhet av Isomac och främst av Zaffiro.

Konkreta frågor:

-Zaffiro är normalt vansinnigt mycket dyrare än tex Silvia. Vad får man för de extra tusenlapparna? Jag hoppas det inte bara är ett blankare yttre. För- och nackdelar med den stora kokaren tex?

-Över huvud taget, vilka är skillnaderna mellan maskinerna?

-Är Zaffiro en hyfsat enkel modell att lära sig på som första maskin?

-Har någon erfarenhet av Isomacs service osv?

-Önskar jag kunde hitta en youtubevideo eller nåt sånt där man fick se hur det är att jobba med maskinen, men hittar inget. Nån som har ett tips? =(

-Till sist. Det mest negativa jag läst om Zaffiron var att det tog tid att få upp temperaturen för att skumma mjölk. Ursäkta en fråga som antagligen låter idiotisk, kan man inte skumma mjölken först då och sen brygga kaffet? Det var en kille jag pratade med på kaffemaskinen som gjorde så men då pratade vi om silvia. Kan det vara så att den europeiska 230V-maskinen får upp ångningstemperaturen snabbare än den amerikanska?

Jag är uppriktigt och ärligt jättetacksam för alla hjälpande svar jag kan få! Detta är som sagt en helt ny hobby för mig. :)
 

Grindmaster Flash

Well-known member
Hej,
Jag tror du får en helt okay maskin till ett bra pris. Jag var inne på denna själv tidigare, men det blev en Silvia då.

För en ingående analys av maskinen kolla på http://www.coffeegeek.com/proreviews/detailed/isomaczaffiro

Som du säger kan det vara bättre att skumma mjölken först. Sedan får du se till att kyla ner kokaren genom att spola vatten genom brygghuvudet och eller ångrör med pumpen igång. Du får prova dig fram till bästa lösningen. Kokaren är ju så stor att det krävs ganska mycket spolning för att få ner temperaturen gissar jag. Hur som helst, tänk på att det inte är akut att få till den absolut bästa lösningen direkt. Det brukar ta några veckor innan man är ett med maskinen (om man någonsin blir det) så ta det lugnt.

Om du vill göra espresson först brukar det gå bra att börja värma kokaren undertiden man extraherar espresson för att tjäna några sekunder.

Jag tror i all fall Zafiron är en mycket enklare maskin att få kontinuerligt bra expressoshots med än Silvian som är ganska kinkig och har en rätt jobbig termostat. Zafiron har ju en justerbar termostat som kan hjälpa till i tempcyklingen.

I huvuddrag kan man jämföra så här:
Silvian är rätt jobbig att tempcykla för att få till en bra shot och ändå halvslö att komma upp i ångläge med. Dessutom är den slabbig och har för liten spillbricka.
Zafiron vinner stort på det första och torskar lite på det andra, och vinner på det sista, så den bör vara ett bättre val om den är väl ihopskruvad.

I sammandrag, den stora kokaren gör ju att temperaturen hålls konstantare under tiden man extraherar kaffet jämfört med Silvian som inte klarar det trots tempcykling. Dessutom erbjuder ju E61 preinfusion som också gör shotsen mer konsistenta. En annan fördel med stor kokare är att man kan skumma mer mjölk och med mer skjuts, fast nackdelarna är ju såklart längre uppvärmningstid både från start och vid ångläge.

Lycka till.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Det är alltid bättre att skumma mjölken först. En espresso börjar förfalla i samma stund som kaffet börjar rinna ur spouten. Det tar inte särdeles lång tid för en färdig espresso att "dö" och en död espresso går det inte att skaka liv i...

Mjölken, däremot, är det lättare att ruska igång efter en stunds vila. Skummad mjölk har dessutom en tendens att tjocka på sig om den får stå en stund.

//Stefan (som hade en Silvia och inte tyckte att det tog lång tid mellan momenten)
 

Large

Well-known member
E-61:an är nog den stora fördelen med Zaffiron. Lätt för nybörjaren att få till skotten med och troligtvis passar standard E-61-prylar såsom gummipackning och spridarsil när det blir dags för byte av sånt.
Det är inte många som köper Zaffiron pga det ganska höga ordinariepriset så den är något av en udda fågel.
De som ägt en brukar dock genomgående vara nöjda och dricker man bara ren espresso så är den ju faktiskt billigare, snabbare och enklare att använda än en HX-dito.

Torde också vara gott om plats i lådan så den är nog relativt enkel att PID:a.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tack så mycket!

Det var tre kloka svar! :) Nu har jag ännu mer beslutsångest än tidigare. ;) Var lite inställd på att byta mot en silvia (har ju fortfarande inte hämtat ut maskinen och har öppet köp på den när den väl kommer). Men jag ska försöka lära mig så mycket som möjligt först.

Hade hoppats att hitta en riktig kaffebutik som sålde Zaffiro, där man kunde få klämma och känna på den och eventuellt se den i aktion. Men jag vet inte om en sån butik finns i sthlm. Lagamati hade Isomac men inte just Zaffiro (iaf inte på sin hemsida). Kan inte några andra butiker vid sidan av Kaffemaskinens. Några idéer?

Återkom hemskt gärna om ni kommer på nåt mer eller har några bra nybörjartips. Jag tänkte jag skulle försöka hitta nånting att läsa för att snabbt komma igång med espressobryggandet, det finns så sjukt mycket ord jag inte har en susning om vad de betyder osv. Men jag frågade på kaffemaskinen och tydligen är det magert med sån litteratur, hur det nu är möjligt. Finns det nåt "stora espressoboken" på nätet? Tänker på tips i hantverket, grundläggande principer och själva terminologin. Jag vill lära mig allt, eller åtminstone så mycket så jag kan föra en diskussion och förstå vad folk säger. ;)
 

Viking

Well-known member
Jag hade valt en Zaffiro 100 gånger av 100 hellre än en Silvia. Det är en mycket mer "riktig maskin" med E61-grupp.
 

Large

Well-known member
Har man råd så kan man visst köpa sig en. Dock får du ju nästan två Silvior eller en Silvia + en riktigt kompetent kvarn för samma pengar som en Zaffiro.

Att Zaffiron skulle vara en mer "riktig" maskin pga E-61:an är väl tveksamt. E-61:an är en trevlig gruppkonstruktion som är både funktionell och vacker men det var ganska länge sedan "riktiga" espressomaskiner slutade använda sig av den. Skälen till att den fortfarande finns och nyproduceras är nog snarare både nostalgiska och estetiska.

Silvians ev tillkortakommanden ligger snarare i kokarkonstruktionen än i bryggruppsdesignen som förövrigt är i mångt och mycket densamma som Rancilio använder i sina proffsmaskinsserier.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ja, nu betalade jag ju knappt 7000 för min Zaffiro, så att så hemskt mycket dyrare blev den ju inte. Har redan en Rocky-kvarn och den tänkte jag inte byta ut. =)

Men om jag förstått er rätt är en Zaffiro möjligtvis något tacksammare att göra espresso på för att den håller jämnare temperatur? Får väl hoppas att mitt tålamod räcker till då för att vänta på att den får lagom ångtemp. Enligt nån jag mailade med på isomac skulle det ta 30-60 sekunder att komma igång med mjölkskummande, vet inte från vilket läge det skulle gälla. På Coffeegeek gnällde de på att det tog nästan två min från espressobryggning till mjölkskumning, är det pga att den maskinen är 110V och långsammare eller har mäter isomac från ett helt annt läge? Vet inte hur man brukar redovisa sånt.

Om det nu skulle vara så illa att det tar två min från kaffebryggning tills man fått fart på ångröret, hur lång tid kan man då rimligtvis behöva vänta emellan om man börjar i andra änden och tar mjöken först? Mer tid eller mindre? Vad är normalt? Och varför råder det ingen konsensus om vad som skall göras först (mjölk eller kaffe)? För att det är en smaksak? Hur gör ni? Vore kul att veta. Många nybörjarfrågor här. =)
 

orvadet

Well-known member
Om det nu skulle vara så illa att det tar två min från kaffebryggning tills man fått fart på ångröret, hur lång tid kan man då rimligtvis behöva vänta emellan om man börjar i andra änden och tar mjöken först? Mer tid eller mindre? Vad är normalt? Och varför råder det ingen konsensus om vad som skall göras först (mjölk eller kaffe)? För att det är en smaksak? Hur gör ni? Vore kul att veta. Många nybörjarfrågor här. =)


På enkelkokare beror det väl mest på vilket som går snabbast, men på Silvia är det omöjligt att få ner temperuturen snabbt samtidigt som att temperaturen stabiliserar sig i hela kokaren. Även om du har PID som jag så visar den långt ifrån temperaturen på vattnet som kommer ur brygghuvudet om du inte väntar någon eller ett par minuter efter flush. Så jag drar espresson först. Har man en HX eller dubbelkokare gör man det samtidigt eller tvärtom. Sen har ju silvian lite problem att skumma mer än 2 mjölksatser utan att fylla på kokaren igen så har inte riktigt klart för mig hur man gör 4-6 cappuccinos på rimlig tid.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Och varför råder det ingen konsensus om vad som skall göras först (mjölk eller kaffe)? För att det är en smaksak? Hur gör ni?

Jag kan bara hänvisa till mitt tidigare svar och tillägga at en espresso kallnar väldigt snabbt. En kall espresso smakar sämre och att den dessutom fått frotterat sig med luften gör inte saken bättre. Det jag beskrev i mitt förra inlägg i denna tråd är ett skede som går tämligen snabbt och resultatet är inget att sträva efter, tro mig...

Det har talats en del (James Hoffman var det väl som drog igång diskussionen ordentligt?) om att creman inte är något att ha. Detta är en smaksak - att ta bort den själv - men har creman försvunnit därför att espresson stått, är det inte samma sak. Då smakar inte bara creman, utan även kaffet, *#%!

Mjölken, å andra sidan, är lite mer förlåtande. Vad jag kunnat utröna är att det ända som egentligen händer (bortsett från att den kallnar; dock långsammare än kaffet) är att den tjocknar lite. Den enda gången mjölken smakar hårigt däggdjur som sägs vara besläktat med människan, är om man skummar den för länge så att den bränns. Detta brukar kännas igen på en högst påtaglig doft av välling.

Summasumarum: Mjölken först och espresson sist!

//Stefan (som tröttnade på Silvian eftersom det var hart när omöjligt att göra mer än fyra cappisar åt gången)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Om jag frågar så här:

I coffeegeeks utförliga recension av maskinen står det att det tar två minuter från avslutad bryggning till dess maskinen kan börja skumma mjölk på ett riktigt vis. De tyckte det blev ungefär lika lång väntetid emellan om man gjorde mjölken först, fast att man då fick spola en väldig massa vatten genom maskinen. Isomac Sverige skrev 30-60 sekunder i ett mail till mig. Stämmer det så är jag gladare. Vad är "normal" väntetid? De angav några som ref (tex Silvia en minut) men jag vet inte om de är bra eller dåliga.

Måste man alltid spola bort en massa vatten (kyla maskinen antar jag att det betyder?) om man börjar med att skumma mjölk?

Satan vad mycket frågor det blir. Jag skulle hellre läsa på sånt här i en ordentlig manual eller liknande men den som finns på svenska är inte så utförlig och utgår inte från det korkade nybörjarperspektivet. Hoppas ni har tålamod med mig. ; )
 

Mayhem

Well-known member
Måste man alltid spola bort en massa vatten (kyla maskinen antar jag att det betyder?) om man börjar med att skumma mjölk?
Måste och måste. Klart det inte är obligatoriskt, men när alternativen är att vänta väldigt länge på att kokaren skall svalna passivt eller brygga vid högre temperatur än optimalt så skulle i alla fall jag välja att spola ut överhettat vatten och kyla med kallt...
 

BloodyMezzo

Well-known member
Haha! Ja. Det inser jag också. Det är bara det att jag har ju inte fått hem maskinen ännu. Jag vill utröna om jag gjort ett helt knasigt val innan jag väljer att behålla maskinen. Fick nycklarna till min nya lägenhet idag och kom på att det är inte ens säkert att maskinen går in i köket eftersom den är så hög. Man måste ju kunna lyfta ur vattentanken. Hm. Verkade vara ca 55-56 cm högt där jag tänkt att den skulle stå. Maskinen ska ju vara 40 cm hög. Vet inte hur mycket plats man behöver när man lyft av "takplåten". Vattentanken är ju ganska hög men några mått på den har jag inte hittat. Silvia är tydligen 6 cm lägre. Skulle vara tråkigt att behöva byta maskin bara av den anledningen. :-(
 

peterparnes

Well-known member
Just ja, glömde dett det var den tråden. Sorry.

Gällande höjd så måste du ha minst 50cm fritt för att kunna plocka ut vattentanken i Silvian.
 

knasper

Well-known member
Man måste inte ta ut tanken för att fylla på. Har man som jag Silvian under skåp så fyller man med hjälp av flaska. Det blir en del av stängningsrutinen - lite backflush med blindfilter, lite wiggel, ta fram tomma sportflaskan i skåpet, 1-2 fyll med flaskan och torka av. (Åsså en liten puss i pannan...:lol:). Någon gång emellanåt drar jag fram maskinen för att plocka ut och rengöra tanken men det blir inte så ofta. Och nej - jag märker ingen markant skillnad på nytt vatten i ren tank jmf flaskpåfylld, halvgammal tank. Skulle man se det som en princip att på varje skott ha nytt, fräscht vatten så finge man ju flusha ur kokaren helt innan :huh:, det går bort hos mig. Kan du inte göra samma med Zafiran så får du väl borra ett hål i skåpsbotten lagom för en slang/tratt?
 

peterparnes

Well-known member
Vår Nespresso Pro på jobbet blev lite "äcklig" efter att man bara fyllde på vatten hela tiden tyvärr så jag spolar ur den varje morgon.

Att spola kokaren varje kväll skulle jag inte haft något emot att kunna göra enkelt.
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp