J&N La Bomba smakar pekka helt plötsligt

Agathorn

Well-known member
Ja innan var det mer eller mindre mitt favoritkaffe men nu när jag ska dra en espresso på dom bönorna smakar det väldigt illa rent ut sagt. Så illa att när jag får det i munnen är det svårt att svälja ner ned!

Jag har provat att dosera runt 18 gram (har inte mätt men cirka) och mala lite grövre, och även provat att dosera runt 14-16 gram och mala lite finare. Runt 6 cl på 25 sekunder. Jag kör som vanligt med min Gaggia Classic att jag låter den vara varm, kör ut 6 cl vatten i min espressokopp. Maler bönorna och kör extraktionen cirka 30 sekunder efter flushen.

Några tips på vad som kan vara galet? hur brukar ni dosera La Bomba?
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Om inget handhavande är förändrat mot tidigare, kan det ju vara så att kaffet blivit för gammalt?

Varje kaffe har ett smakfönster. Detta fönster kan vara olika långt och innefattar tiden det tar för kaffet att utveckla sin smak tills dess den helt klingar ut. Vissa kaffen har en längre kurva för detta och andra kortare. Ett av mina favoritkaffen (Monmouths Organic Espresso) har ett fönster på bara drygt 10-14 dagar som ett exempel...

I min mening spelar det ingen roll vad det står på påsen när smakfönstret stängts; allt kaffe smakar då likadant...

//Stefan (som lägger in en reservation mot det sista uttalandet; det finns säkert undantag)
 

Agathorn

Well-known member
Humm, tja kanske. Men kaffet är rostat för 4-5 veckor sedan och påsen har varit öppen i 3 dagar. Tror snarare att det är något handhavandefel hos mig, alt att maskinen inte levererar rätt temperatur längre eller något. Det smakar ungefär så illa som att köra med 70 gradigt vatten i ett kallt portafilter :/
Antar att jag får köra mera vetenskapligt och väga bönorna mera exakt (så exakt jag kan med min gekås våg, hehe) och se om jag kan komma fram till något där. Ska köra vidare på riktmärket 6 cl på 25 sekunder som en konstant, borde ju smaka "ok" då i alla fall.

Om det är maskinen som strular så beställer jag Rocket Cellini eller Izzo Alex Duetto ;)
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Hur är det med creman? En för kall extraktion kan ju ge ett kaffe med väldigt svag eller ingen crema.

En mätning av vattnet kanske kan vara på plats. Kanske har kokaren slutat fungera som den ska?

Om det nu är för kallt vatten som kommer ut ur maskinen alltså...

//Stefan (som lider med de som har defekta maskiner och inte kan få bra espresso längre)
 

mikfri

Well-known member
Du kanske ska prova med ett annat kaffe som du är van vid hur det smakar och beter sig och se om det är samma sak.

Jag har varit med om liknande upplevelser med just J&N kaffe och tycker att de är lite mer ojämna än andra rosterier (det kanske är för att de är större..?) Ibland har de varit fantastiska och ibland undrar man om det verkligen kan vara rätt böna i påsen. Det kanske bara var någon som tappade snusen i just din batch...
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
WTF... har du gått och smakat på farsan min? (han heter Pekka) ;)

Prova att rengöra apparaten. Om samma kaffe smakat bra i din apparat, med din kvarn, och kaffet inte är gammalt... så är det första jag tänker på rengöring.
 

puttec

Well-known member
Jag tror också att testa med rengöring för att iallfall utesluta den biten!

Sen finns väl alltid risken att just den batchen har blivit sämre!
 

hrbrun

Well-known member
Förmodligen har J&N någon form av kvalitetsutvärdering av sitt kaffe innan det skeppas. Troligare med guck i bryggruppen....
 

Agathorn

Well-known member
Oj vad många svar :)

Ja jag vet inte hur jag ska kolla vattentempen på ett bra sätt bara. Hälla ut vatten i en kopp och ner med en ungstermometer i efteråt känns inte helt bra :)
Creman är för övrigt helt ok. Det är ju robusta i kaffet så det bidrar väl iofs till viss tjocklek på creman nästan per "automatik".

Hygienen är väl ok i alla fall. Jag backflushar efter varje skott och "jukkar" med portafiltret efter också (med vatten) för att få bort kaffe. Kör rengörning kanske varannan månad med backflushing. Kör 1-2 skott per dag bara.

Ja när denna påsen är slut ska det bli mycket intressant att se hur nästa smakar. Men jag ska nog ge mig på en rengörning och se om det hjälper, tror ändåså det är dags ungefär nu!
Lite intressant i sammanhanget är att jag fick en påse italiensk blandning gratis ifrån en affär och där fick jag samma resultat, smakade verkligen jätteilla! Dock luktade till och med dom bönorna väldigt illa, står inget rostningsdatum på dom heller. Så jag antog direkt att dom bönorna var dåliga.
 

Marv

Well-known member
Hygienen är väl ok i alla fall. Jag backflushar efter varje skott och "jukkar" med portafiltret efter också (med vatten) för att få bort kaffe. Kör rengörning kanske varannan månad med backflushing. Kör 1-2 skott per dag bara.
Gör rent med grupprengöringsmedel 1 ggn per vecka !
 

Agathorn

Well-known member
Gör rent maskinen och sluta gissa! :D

Haha, good point ;)
Håller faktiskt på med avkalkning nu (hittade någon halvgammal avkalkningsmedel till filterbryggare, Melitta, hoppas det är ok).
Sedan ska jag köra loss med grupphuvudsrengörning. Visste inte att man skulle köra det en gång per vecka!
 

Agathorn

Well-known member
Körde avkalkning nu och backflushning med rengörningsmedel och skruvade ner brygghuvudet och lade dom i rengörning.
Espresson nu smakar i alla fall ok, långt ifrån något bra shot men det kan ju bero på andra faktorer :)

Kan tillägga att maskinen verkade inte direkt så smutsig när jag rengjorde. Lite kafferester fanns ju men inte katastrofala mängder. Får se om jag får till någon bra shot snart!
 

Agathorn

Well-known member
Haha ja det är sant, kräver ju lite rengörning ibland också ;)

Förresten vad kör ni andra för avkalkningsmedel? Rengörning kör jag en stor bytta för 180 kr jag köpte på kaffegrossisten eller liknande.
 

johey

Well-known member
Turkens citronsyra (eller "sitron cyra" som det står på burken) funkar lika bra, och kostar 15 kr för en burk på runt 2 dl. Finns på lokala turkhandeln i Akalla. :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp