Compak K3 touch, första intrycken och moddningen

eimermusic

Well-known member
I onsdags bytte jag upp mig från min Quick Mill Apollo Quick Mill Apollo till en Compak K3 touch.

Den gamla kvarnen har fungerat mycket bra men jag kände att jag ville åt något mer. Efter en del research på detta och andra forum runt om i världen landade valet på en Compak K3 touch. En svart med mini-hopper. Jag har använt K10wbc och visste därför redan att Compak kan göra grymma kvarnar så hur dålig kan lillebror vara egentligen? :)

Jag ska nu komma till saken direkt. Som kvarn är jag fantastiskt nöjd med K3 touch. Den är bättre än den gamla kvarnen på precis alla punkter utom en. Maler jämnare, lite spill, snabb och tist. Många bäckar små och så vidare.

Min fru frågade vid första provsmakningen om jag bytt till någon ny kaffeböna... Det är ett bra betyg eftersom hon vanligen klarar på smaken om jag gör små fel.

"Standardbönorna", J&N 5 Estate, var först i kvarnen och jag kunde hitta nya nyanser och toner jag inte märkt förut. Igår testade jag några koppar Harar (också J&N) och var inte besviken då heller.

Jag nämnde att det fanns en punkt på vilken denna kvarn inte toppade Quick Mill. Det är inget som påverkar smaken eller funktionen på kvarnen men det är ändå synd på en annars så bra produkt. Det är kvalitetskänslan på de plast-delar som finns, främst passningen av hoppern i kvarnen. Tyvärr verkar det som att många hoppers inte riiiiktigt passar på kvarnen. Det blir lite glapp vilket gör att hoppern kan skallra och vingla lite.

Min första hopper var skadad så jag fick byta den. Det var inget problem eftersom jag köpte kvarnen på Kaffecompagniet och enkelt kunde titta förbi och byta hopper. Martin var mycket trevlig och hjälpsam som många säkert redan vet (har sett att han postar här i forumen ibland). Jämför med vissa som säljer kvarnen som inte ens lämnar ut en e-post adress... nej tack.

Tyvärr var passningen inget vidare på den nya hoppern. Jag ordnade dock på ett enkelt sätt igår. Jag lade ett mycket tunt lager genomskinlig latexfog (finns på järnaffären) på det lilla röret på hoppern. Det som sticker ner i kvarnen. Dels fyller det ut den saknade millimetern plast och som bonus är det både elastiskt och "vibrationsdämpande". Eftersom fogen är genomskinlig synns det inte alls som exempelvis tejp skulle gjort.

Jag bifogar några bilder på hur jag justerade hoppern så den passar.
 

Bilagor

  • P1000448.jpg
    P1000448.jpg
    44.4 KB · Visningar: 77
  • P1000449.jpg
    P1000449.jpg
    47.6 KB · Visningar: 66
  • P1000450.jpg
    P1000450.jpg
    50.3 KB · Visningar: 55

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp