Förvaring av kaffe direkt efter rostning?

peterparnes

Well-known member
Hej allesammans som rostar hemma,

Hur förvarar ni ert kaffe direkt efter rostningen?

Jag har fått för mig att kaffe mår bra av att ligga i frysen om det inte "används" men hur gör man med nyrostat kaffe? Just nu låter jag kaffebönorna stå i burk utan lock i ca 12h och sedan sätter jag på lock. Här velar jag dock med hur jag ska göra. Ska de in i frysen direkt eller ska de få mogna i rumstemperatur i 4-5 dagar först?

Hur gör ni? :unsure:
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Frysen är helt onödigt, om du nu inte har tänkt spara på bönorna i flera månader. Jag har bönorna i glasburkar med en silicontätning som "trycks på plats av locket", alltså inga spännen eller lliknande. Jag inbillar mig att ett sådant lock fungerar lite som en envägsventil, skulle det byggas upp tryck i burken så kan det säkert pysa ut genom tätningen, men det släpper inte in luft.

Stoppa dem i en burk direkt du. Det är inga enorma mängde med gas som bönorna avger, så det är ingen risk för burksprängning eller liknande.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag har köpt påsar med envägsventil och ett sådant där "dragkedjelås" upptill (du vet säkert vad jag menar). Efter rostning brukar jag hälla ner kaffet i en sådan påse, försluta den och lägga påsen längst ned i kylen (fullhöjd med sval längst ned).

Jag vet inte med kylförvaringen, men envägsventilen släpper i alla fall ut det som ska ut och håller kvar det som bör vara kvar. Vad jag förstått... :huh:

//Stefan (som snart måste damma av iRoasten och köra några batcher igen; det var ett tag sedan sist)
 

peterparnes

Well-known member
Det låter bra.

(Visst är det mycket spekulationer, religion, konstiga idéer och annat fuffens i den här branchen? Rosta på och vad glad ;)
 

martink78

Well-known member
En del av poängen med att rosta är väl just att man bara rostar det man hinner konsumera innan det blir gammalt.. ? Iaf var det en av de stora anledningarna till att jag började.

Men ibland blir man kanske lite väl rost-entusiastink och rostar mer än vad som går åt antar jag, i mitt fall så brukar jag faktiskt lägga dem i en tät burk (jag använder sådana där syltbyrkar i glas med spänne på). Lägger man dom så så fort de är svala så innebär det att bönorna ligger under tryck och i en inert gas, dvs i den CO2 de avger. Om jag har förstått Illys bok rätt så borde det bli bra.
 

peterparnes

Well-known member
Visst rostar jag bara för husbehov men de ska ju ligga till sig och mogna några dagar (4-5) innan konsumption och då måste man förvara dem på något sätt.

Jag förvarar mina i gamla majonäsburkar (de där med grönt lock i metall). Funderar på att gå över till Click&Lock-lådor istället då metallocken verkar ta åt sig lukt.
 

martink78

Well-known member
Då förstår jag. Jag skulle inte lägga bönor som skall mogna i frysen eller kylen, annat än om man vill förvara dem under en lång tid (mer än någon månad eller så). Kyla dem så gör man ju för att åldringsprocessen skall gå långsammare och under mognadsfasen så vill man ju (oftast) att de skall mogna färdigt så snart som möjligt.

Dessutom riskerar man fukt om man förvarar bönorna kallt så då kan man inte gå och provlukta på dem för att se hur de utvecklas.. Vilket åtminstånde jag tycker om att göra.. :)

För min del så fungerar syltburkar i glas bäst, jag brukar faktiskt ha dem stängda under mognadsfasen också men i stället gå och lukta på dem så att de får lätta på trycket då och då. Då hör man också hur mycket gas de avgivit när man öppnar locket. Jag tror det förhalar mognaden en del men för min del är det bara bra för då ges fler möjligheter att smaka på kaffet under mognaden.

Glas är väl inte idealt eftersom kaffet helst skall stå mörkt, men å andra sidan innebär det att jag kan jämföra rostgrad på olika bönor utan att behöva öppna locket och jag tror faktiskt luft är mycket värre än ljus. Dessutom står ju burkarna mörkt. Så i praktiken blir det inte så mycket ljus.
 

peterparnes

Well-known member
Klart måste man lukta på dem (flera gånger om dagen :)).

Det där med ljus har jag inte tänkt på tidigare. Tack! Just nu har de stått framme på ön (eller i frysen). De får bo i ett skåp istället i framtiden.
 

zix

Well-known member
Lite större "kaffeburkar" i glas, oftast med ett lock i plåt och plastgänga, som man kan köpa lite varsomhelst (clas ohlson, inredningsaffärer, ICA m.m.) gillar jag bra. Har en just nu som är en glasburk med nån extra vit plåt runt. Locket blir lagom tätt, troligtvis inte helt tätt, men det passar mig fint.
Ungefär så här, fast med en extra vitmålad plåt svept runt alltså:
http://shop.textalk.se/shop/2119/art19/1361202/1361202-origpic-b9c4e1.jpg

Dom där äldre modellerna typ stora sylt- eller gurkburkar med glaslock, gummipackning och en "hake", "snäppfäste" eller vad 17 det nu heter, skulle säkert också funka lika bra. Fast jag är klunsig så jag föredrar ett lock som inte spricker lätt.

Fick jag tag i dom så skulle jag ha råkaffet i såna här fina höga svepaskar:
http://w1.605.telia.com/~u60508624/hemmasidan/bilder/annat/kaffeburk.jpg
(det var mycket döda länkar på själva websidan, men bilden finns ju att titta på)

P.S. Ingen frys- eller kylförvaring för mig, och jag dricker oftast mitt kaffe från dagen efter rostningen, och har nästan alltid druckit upp det inom en vecka.
Ibland dricker jag nyrostat direkt, om jag måste. Därför behöver jag inga helt tättslutande burkar - men har en backup hemma med påsar med backventil + ziplock om jag måste ta med mig på resa, eller vill att det ska mogna långsammare. D.S.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp