Scottie Callaghan’s dosing tool - Dagens skratt eller decenniets uppfinning?

Musikarfelix

Well-known member
Jag tycker att 300 kr låter som alldeles för mycket.

Men det verkar ju som man får en helt annan kontroll och stabilitet i distrubitionen mot att använda fingret/fingrarna.
 

peterparnes

Well-known member
Kanske är bra att ha men känns väldigt överprissatt.

Fast å andra sidan så kan man ju tycker att en tamper för 700 också är ganska dyrt. En svarvad metalbit bara.
 

mts

Well-known member
jösses, jag känner mig ju helt ute som använder ett finger nu när scottie kommit med ännu en fantastisk produkt! :O
 

Nickeh

Well-known member
Vem är först att göra en egen? :)

Kanske skulle kunna vara bra i situtioner där man vill ha så lite variabler som möjligt, kalibrering av maskinen eller liknande men annars tror jag att någon har kämpat hårt för att få ta del av våra prylpengar helt enkelt.
 
C

crema

Guest
känns som jag har varit före min tid :) fast min dosing tool kostade 19:90 och är en isskrapa.
tycker att jag har lite mera exakt mängd vid varje skott. och jag får inte en massa kaffe som fastnar på fingrarna. använder även den till att hacka sönder klumpar i filter isf använda en tandpetare
 

Neo

Well-known member
Jag har sett folk använda linjalliknande redskap som dosing tools. Fast Scotties är iofs olika svängda.
 

Coffea

Member
Hmmmm... jag tycker en del av "känslan" och hantverket försvinner om man använder överprisplastbitar. Är skeptiskt till att det skulle bli sååå mycket bättre.

Varför inte använda skaftet på exempelvis en nysilversked? Eller rulla ihop en tusenlapp till ett stabilt rör? Jag vill först se goda resultat som får mig att ändra uppfattning innan jag tar bort fingrarna från filtert ;-)
 

Hwitlock

Member
Vad var det fjärde M:et i 5M stegen? Var det "Mano dell'operatore" eller var det "Massa onödiga prylar"? För er som vill testa, prova att skära ut några bitar från t.ex ett DVD-frodral. Mycket lämplig plast för ändamålet. Prova olika vinklar och.... Voila! 300kr sparade! =D
 

PekkaB

Well-known member
Hmm varför inte skära till en krökningsradie per sida på din isskrapa Creama och ge oss ett utlåtande? Eller bjud polarna på blindtest :)
 

Jay

Well-known member
Scotties verktyg bygger på en typisk tredjevågen föreställning som lärs ut här i Australien om att man ska skrapa av innan man tampar (och helst tillbaka i doskammaren... ehh...).

Rent trams. De flesta WBC-deltagare jag sett använder bara fingarna för att massera (är det Stockfeltmetoden det heter? Minns inte namnet) och på det sättet jämna ut kaffet. Det är betydligt mer ekonomiskt, eftersom man lär sig dosera korrekt från början och inte riskerar att 1. få överblivet kaffe som slängs eller 2. åker tillbaka in i kammaren och därmed riskerar att komma ut som gammalt kaffe i nästa dosering.

Men om man får börja använda Versalab vid WBC kanske det roliga helt tar slut ;)
 

Jay

Well-known member
Länken till 5 Senses är förresten nog den enda jag sett till det hela. Tycker Shaughns lilla anekdot om verktygets ovärderlighet är så roligt.... Shaughn är f ö 5 Senses försäljare... say no more...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp