Isomac Gaida

Espressisten

Active member
Om du läser på forumet är det inte direkt den mest omtyckta modellen... Jag köpte en för ca två månader sedan och fick kämpa länge innan jag fick en bra espresso. En bra kvarn är ett MÅSTE till denna maskin då den är mycket känslig med malningsgraden på kaffet.

Skummaren är också helt ok om man låter den stå på ett tag. När indikatorlampan slocknar har den inte fått upp fullt tryck än utan blir först riktigt bra efter 2 min.

Annars är det ju kanske den snyggaste maskinen på marknade och det är ju inte fel.

Lycka till!
 

Large

Well-known member
Köp hellre en Silvia isf. Det är stor skillnad på byggkvaliteten mellan dessa maskiner för i princip samma pengar. Gillar du inte Silvians utseende så titta på en Gaggia istället. Inte samma gedigna känsla som Silvian men ändå mycket kompetenta och väldigt populära. Bättre ihopkomna än Isomacs motsvarighter iaf.
Bra kvarn måste du dock ha oavsett maskin annars är det som att kasta pengarna i sjön.
 

Espressisten

Active member
Jag var helt enkelt inte nöjd med kvaliteten på mina shots. Inte tillräcklig crema framförallt. Men med färskrostat kaffe med rätt malningsgrad får man creama så det räcker och blir över men det tar ett tag att hitta dit. Även skummaren tog ett bra tag att lära sig.

Jag tror absolut att Silvan är en mer "förlåtande" maskin som dessutom har 58mm portafilter istället för Isomacens 53mm.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Jag var helt enkelt inte nöjd med kvaliteten på mina shots. Inte tillräcklig crema framförallt. Men med färskrostat kaffe med rätt malningsgrad får man creama så det räcker och blir över men det tar ett tag att hitta dit. Även skummaren tog ett bra tag att lära sig.

Jag tror absolut att Silvan är en mer "förlåtande" maskin som dessutom har 58mm portafilter istället för Isomacens 53mm.

Silvian är inte särdeles förlåtande vad det gäller malgraden. Hon är kinkig som den på det området... En Silvia utan ordentlig kvarn är mets en stor brevpress i mina ögon... ;)

Ångskumning av mjölk är en konstart som tar tid att lära sig. För att inte prata om latte-art...

//Stefan (som levde ett tag med sin Silvia och lärde sig ett och annat)
 

Espressisten

Active member
Jo jar förstått att Silvian kräver rätt malningsgrad också. Det jag menade var att jag tror att det är lättare att få till en bra shot i Silvian. Ibland vill inte Isomacen göra bra shotar av någon anledning vilket kan hänga ihop med allt från rostning, malning, bönsort, tampning o.s.v. vilket gör att den är mer "svårarbetad" och Silvian mer "förlåtande".
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp