Vad gör jag för fel?

hoganb

Member
Hej!
Jag är ny här idag!
Jag har haft maskin sedan 1997 men idag fick jag en ny leksak en Isomac Gaida. Hur jag än beter mig så blir espresson skit ingen crema och vattnet rinner igenom för fort. Jag har testat olika malning även ett färdig malet zoega för espresso. När jag kör en shot går mätaren upp till 10 bar ( om det är någon hjälp) Någon som har några tips? ska jag slänga skiten eller söka hjälp?

tacksam för hjälp Hogan :angry:
 

PF013

Well-known member
Det är väl bara att mala så fint du kan, och om det rinner för fort (eller över huvud taget alls) är det bara att slänga skiten. Kvarnen alltså. ;)
 

johey

Well-known member
Zoegas färdigmalda "espresso" (snarare moka) är inte tillräckligt fint malet för din maskin. Du måste ha en ordentlig kvarn. Den du har duger säkert, och om du inte får tillräckligt fint på finaste läget kan det tänkas att det finns en stoppskruv du kan ta bort. Därefter är det dock ditt ansvar att se till att inte ställa ner kvarnen för mycket, för då kan det ryka.

Jag antar att du tampar som du ska?
 

Kaffegalningen

Brewtal kaffenörd
Vad har du för kvarn? Rinner det för snabbt så är det inte tilräckligt finmalet.
Vad är det för maskin du har haft sedan 1997? En espressomaskin?
 

hoganb

Member
Hej! tack för tipset jag tampar som, mätaren går upp i 14 bar men det vill ändå rinna igenom lite fort.. antar att jag får trixa vidare men det blir dyrt hehe
 

hoganb

Member
Hej! maskinen jag haft sedan -97 är en spansk maskin (Solac) som jag köpte när jag bodde där. Inget märkvärdigt men har funkat bra under alla år men nu gick brygghuset sönder och det finns inga delar. Jag har en Bosch kvarn tror den kostade ca 700 hundra kronor för 4-5 år sedan. Funkat bra till min Solac.
 

Stefan Böna

Mr Microtext
Testa att mala på den finaste inställningen som går på din kvarn. Om det fortfarande rinner igenom toksnabbt är nog en av anledningarna att kvarnen inte kan mala fint nog för Giadan. Testa även detta med färskt (så färskt det går; gärna ett par veckor max) kaffe.

Jag vet att Hugin (Coffean) fixar espressomalning utan mod, men inte med alla kaffen och åldrar av kaffe. Ett gammalt kaffe kräver en finare malgrad än ett färskt.

//Stefan (som nog satsar sina slantar på att det är kvarnen som inte är tillräcklig för maskinen)
 

hoganb

Member
Ok får experimenter lite.. tack för råden. har varit nere och köpt kaffe hos en som maler kaffe på plats ska tesat det nu..
 

johey

Well-known member
Men håll i hatten... 14 bar? Nu är det inte säkert att mätaren visar rätt, men om det verkligen är 14 bars tryck ur gruppen så ska nog allt pumpen justeras lite. Men prova som sagt först med garanterat bra malning. Om den fortfarande visar 14 bar och det fortsätter skvätta så får du ta till plan b.

Du har för övrigt, tror jag, är en utomordentlig espressomaskin. När du väl justerat den och kvarnen rätt så får du igen för din möda.
 

jazz

Active member
Jag har haft giada i 6 år och min mätare visade oftas typ 14 bar ,titta inte så mycket på mätaren utan på det du får i koppen !! Du måste hitta rätt malning det är viktigt .
Det kan ta tid att hitta rätt !!
Man blir kompis med sin maskin med tiden så släng den inte !!!!
Lycka till

Är din Isomac ny ?:coffee:
 

hoganb

Member
Justera pumpen

hur gör jag då?

tog upp tråden igen efter att ha glömt bort den... fick mycket bra tips minns jag och snabbt gick det :)

Isomac Gaida
 
Oavsett vad folk säger om tryck, mängd kaffe, malningsgrader och tid på skottet så är det faktiskt bara en sak det handlar om: smaken i koppen. Om du får fantastiska skott med din maskin/process behöver du inte ändra något. Däremot om man känner att man inte får till det och att man verkligen provat malningsgrader, se till att man tampar och preppar pucken rätt, temperaturen på vattnet är rätt etc då kanske det är dags att härja i maskinen.

Jag har en Isomac Rituale som hela tiden visade 12 Bar. Jag fick bra resultat men aldrig så där super.

Så jag öppnade och justerade och sedan dess har det blivit lättare att få bra koppar plus att de blir bättre.

Om du tittar på bilden så ser du att en T-ventil ( antagligen kallas den för övertrycksventil eller nåt) och att den har en silikonslang som sticker ut. Fästet för slangen går att vrida på. Och det är så du justerar den. Slangen går tillbaka till tanken så att när pumpen börjar arbeta så släpper den ut vatten vid ett visst tryck. Glöm inte att silikonslangen har lite inbyggt motstånd som kan vrida tillbaka ventilen så tipset är att du justerar med slangen på tills du är nöjd, markerar så du ser hur ventilen står, stänger av låter den kyla ner, tar bort slangen så att slangen får 'vrida tillbaka sig' och sedan sätter tillbaka den.

Tänk dock på att du nästan bör ha maskinen igång när du justerar och att det är kablar och 220v etc så var djääävligt försiktig.

Ett tips till: jag justerade min till nio bar när den var kall. Nu när jag kör skott så kommer den upp i 10 bar och inte nio så du kanske ska dra ner den till 8, 8.5 och sedan se hur den beteer sig.

Jag körde med blindfilter i och lät pumpen gå bara korta intervall: det räcker ju att se vart toppen är och sedan vrida ner/upp trycket.

Jag vet inte om garantin inte längre gäller efter ett sådant ingrepp eller om det är dåligt att testa med blindfilter så du gör det på egen risk. Men att justera trycket i min maskin var bland det bästa som jag gjort... och gå en barista-kurs förstås!

Lycka till!
 

Bilagor

  • IMG_0413.jpg
    IMG_0413.jpg
    48.2 KB · Visningar: 70

hoganb

Member
Tjena!

Oj missade denna tråden igen. Jag testar ditt tips direkt.... hm ingen förändring jag skruvar ut skruven och in den.
Utan kaffe i handtaget går min mätare upp i 10 bar. När jag har kaffe i ligger den mellan 10-14 bar och när den kommer upp i fjorton så får jag bäst espresso, dock inte 100%. Mer än 14 bar har den aldrig gått upp i. Jag tycker jag maler, tampar etc lika varjegång, trots det varierar det så-
Mer tips??

tack!
 

hoganb

Member
Har inte bytt kvarn än:( Fick barn för 2.5 år sedan) och espresson har blivit lidande...men nu är den igång igen och nu vill jag göra bra espresso!

Tips på bra hobbykvarnar till en Isomac Gaida?

Så mycket har jag lärt mig så här långt att detta med att tillverka bra kaffe är riktigt komplext och beroende av en massa parametrar och lite personliga åsikter på det :)

Mvh Micke
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,672
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp