120 grader i X1?

Krokkodylus

New member
Hej!

Jag har nyligt införskaffat en begagnad maskin av fabrikat Francis Francis, modellbeteckning X1.

Jag märkte dock ganska snart att temperaturmätaren efter ca 30 min uppvärmning klättrar till 120 grader för att sedan stanna där :huh:

Då står det väl inte riktigt rätt till, eller gör det det? :unsure: Enligt vad jag har hört skall en bra espresso göras på 60 grader. Min tanke är kanske att temperaturmätaren mäter värmeelementet eller något annat än temp på vattnet? Hade det varit 120 grader varmt vatten hade ju allt ångat bort. Samtidigt måste ju ångan från ångröret komma från något.

Ja, ni hör ... läget är lite förvirrat :) Jag vore tacksam om någon här på forumet kan bringa klarhet i mina funderationer.

Fridens!
/Fredrik
 

mts

Well-known member
säker på att ångknappen inte är intryckt? skulle ju vara logiskt isf om maskinen värmer för ånga.
 

AA

Skottjägare
Tänk på att X1:ans, i alla fall på 10 år gamla maskiner, termometer inte är världens mest exakta. Min visade 75 grader när man bryggde och runt 100 för ånga.

Lycka till!

/AA
 

Krokkodylus

New member
Kollade ångknappen och den är AV (alltså i läget uppåt). Slog jag PÅ så ökade tempen ytterligare upp till ca 130-140 grader

Även vredet för ånga är nollställd.

Jag kollade även i instruktionsboken om det fanns någon info ang temperaturen. Fanns givetvis ingenting sådant matnyttigt, däremot noterade jag att tempmätaren låg högt på alla bilder som fanns på maskinen i manualen :huh: På alla bilder låg den över mitten/klockan 12 på mätaren?! Man börjar nästan misstänka att det är någon slags "läcker" designtanke att det alltid ska se ut som om den är på väg att sprängas ...

Nåväl ... den gör iaf gott kaffe :)
 

Krokkodylus

New member
Hmm ... tror jag har löst mysteriet. Fyllde på vattentanken o plötsligt lägger sig mätaren på klart mer acceptabla 110 grader. Lite senare på kvällen i takt med att vattentanken tömdes steg tempen till 120 grader.
 
Topp