Hitta espressomaskin i Malmö?

Agathorn

Well-known member
Jag är i köptankarna på en ny espressomaskin, tänker främst på dubbelkokare som Izzo Alex Duetto eller la spaziale mini vivaldi II.

Ska på kurs i Malmö i september och tänkte passa på och kolla in lite maskiner. Finns det någon affär där med bra utbud så man kan känna och klämma och kanske få någon maskin demad?

Känns svårt att köpa maskin för så mycket pengar enbart på Internet recensioner.
 

Pediatrik

Well-known member
Jag försökte förgäves klämma på en Duetto både i Sthlm och Malmö/Lund utan att lyckas. La Spaziale kan jag däremot inte uttala mig om. Bästa möjligheten att få bli hands on med en Duetto är nog hos övriga Duetto-ägare här på forumet. Köpte själv min Duetto "i blindo" och ångrar mig inte en sekund!
 

Daffy Duck

Well-known member
Alrp i Malmö verkar ha Duetton.
Nu har jag inte stenkoll på om de har någon riktig butik, men ett showroom verkar i alla fall finnas. Enligt hemsidan håller de till på Annelundsgatan 55 i Malmö.
En av kaffebranchens fulaste webbsidor kan du titta på här: www.alrp.se
 

Agathorn

Well-known member
Jag försökte förgäves klämma på en Duetto både i Sthlm och Malmö/Lund utan att lyckas. La Spaziale kan jag däremot inte uttala mig om. Bästa möjligheten att få bli hands on med en Duetto är nog hos övriga Duetto-ägare här på forumet. Köpte själv min Duetto "i blindo" och ångrar mig inte en sekund!

Duetton verkar ju klockren om man kollar på specifikationerna:

* Dubbla kokare
* Pid
* Roterande pump
* Vattenanslutning och vattentank

Det som jag är skeptisk till är:

* Utseendet. Ser ut som en klump utan någon tanke alls på design. Imho.
* Folk verkar ha svårt att få till mikroskum, speciellt med små mängder mjölk.
* Inget isolerat ångrör.

Så det vore nice att se den i verkligheten! Gärna tillsammans med andra maskiner också.
 

Pediatrik

Well-known member
Jag kan inte tala för andra Duetto-ägare, men själv får jag faktiskt till bäst microskum i min minsta kanna, dvs 0,35L!

Ångröret går att uppgradera. JKolmo har koll på pris etc.

Tycker personligen om Duettons "klassiska" utseende, avsaknandet av "överhäng", plast etc var bara ett plus, men smaken är ju olika!
 

Agathorn

Well-known member
Jag kan inte tala för andra Duetto-ägare, men själv får jag faktiskt till bäst microskum i min minsta kanna, dvs 0,35L!

Ångröret går att uppgradera. JKolmo har koll på pris etc.

Tycker personligen om Duettons "klassiska" utseende, avsaknandet av "överhäng", plast etc var bara ett plus, men smaken är ju olika!

Drog precis iväg ett meddelande till JKolmo, tack för tipset! Ifall man på ett hyffsat lätt sätt kan uppgradera till isolerat ångrör och det i alla fall går att få till bra skum med lite övning är det jättebra!

Ja utseendet är som baken såklart, ifall man gillar maskinen så växer nog utseendet i mina ögon också såklart! Ifall jag får möjligheten att se den irl i malmö vore det också sweet!
 

JKolmo

Well-known member
Huuhh, Duetton är ju supersnygg!

Kolla fö in svaret på ditt besökarmeddelande på min profil. Sammanfattningsvis är uppgraderingen till isolerat ångrör + enhålspip billig, enkel, snabb och klockren!

Så nu är alla dina punkter under "Det jag är skeptisk till" borta...
 

Agathorn

Well-known member
Huuhh, Duetton är ju supersnygg!

Kolla fö in svaret på ditt besökarmeddelande på min profil. Sammanfattningsvis är uppgraderingen till isolerat ångrör + enhålspip billig, enkel, snabb och klockren!

Så nu är alla dina punkter under "Det jag är skeptisk till" borta...

Hehe ok, tackar. Då bör ju ångningen tuffa på fint mao!

Fast utseendet är ju en punkt som inte är borta :)
 

Forumstatistik

Trådar
14,631
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp