Nespresso eller Caffitaly systemet?

Thoflo

Member
Såg reklam på tv om den här kapselmaskinen: http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/espressomaskiner/c3-kapselmaskin-sv-si

Och blev riktigt sugen!

Efter att jag googlat och kollat runt på forum så vet jag inte om jag ska köpa en sån eller om jag ska välja en Nespresso maskin istället!?

Fördelen med den där Caffitaly maskinen är väl att man kan få vanligt kaffe också och inte bara espresso. Plus att den är billigare då man även vill ha mjölkskummare som den har. Sen ska det tydligen komma choklad och te kapslar till den också..

Kommer dricka MAX en kopp kaffe (med lite mjölk) varje morgon då jag inte är en stor kaffe drickare.
Plus att jag kommer vilja ha Kaffe Latte ibland.

Vilken av dessa borde jag köpa? Är helt fast nu och har ingen aning :blush:
Oerhört tacksam för hjälp!
 

Agathorn

Well-known member
Såg reklam på tv om den här kapselmaskinen: http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/espressomaskiner/c3-kapselmaskin-sv-si

Och blev riktigt sugen!

Efter att jag googlat och kollat runt på forum så vet jag inte om jag ska köpa en sån eller om jag ska välja en Nespresso maskin istället!?

Fördelen med den där Caffitaly maskinen är väl att man kan få vanligt kaffe också och inte bara espresso. Plus att den är billigare då man även vill ha mjölkskummare som den har. Sen ska det tydligen komma choklad och te kapslar till den också..

Kommer dricka MAX en kopp kaffe (med lite mjölk) varje morgon då jag inte är en stor kaffe drickare.
Plus att jag kommer vilja ha Kaffe Latte ibland.

Vilken av dessa borde jag köpa? Är helt fast nu och har ingen aning :blush:
Oerhört tacksam för hjälp!

Blir ju lite dyrare men ett alternativ är ju att köpa en vanlig semiautomatisk espressomaskin där du kan använda pods. Gaggia har sådana i sitt sortiment. Blir cirka dubbelt så dyrt som maskinen du länkade till. MEN ifall du börjar göra mer seriös espesso och caffe latte osv så har du redan en maskin som är bra och fungerar utmärkt med löskaffe så att säga.
Som denna: http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=950689
 

Thoflo

Member
Blir ju lite dyrare men ett alternativ är ju att köpa en vanlig semiautomatisk espressomaskin där du kan använda pods. Gaggia har sådana i sitt sortiment. Blir cirka dubbelt så dyrt som maskinen du länkade till. MEN ifall du börjar göra mer seriös espesso och caffe latte osv så har du redan en maskin som är bra och fungerar utmärkt med löskaffe så att säga.
Som denna: http://www.espressomania.se/prod_show.php?art_no=950689
Hade inte planerat att köpa espresso maskin då de är dyra. Bestämde mig för det just för att jag såg den där billiga på reklamen. Så vill gärna hålla mig under 2000 om det går...

Vill gärna ha det enkelt, helt ok kaffe duger för mig.
 

Agathorn

Well-known member
Hade inte planerat att köpa espresso maskin då de är dyra. Bestämde mig för det just för att jag såg den där billiga på reklamen. Så vill gärna hålla mig under 2000 om det går...

Vill gärna ha det enkelt, helt ok kaffe duger för mig.

Ok, ja billigare än så lär du inte hitta tror jag inte. Inte ifall du vill ha mjölkskummare på köpet också.
Köp den och testa
 

Thoflo

Member
Ok, ja billigare än så lär du inte hitta tror jag inte. Inte ifall du vill ha mjölkskummare på köpet också.
Köp den och testa
Nä precis, men jag kan få nespresso maskiner till inköpspris, så då kommer jag ju nästan ner i samma pris. Så därför funderade jag på om jag borde köpa nespresso maskin istället. Det kanske inte är så stor skillnad på dem? Kan verkligen inte bestämma mig... I grund och botten handlar det kanske mest om vilket kapsel system som e bäst när det gäller valet av dessa billiga maskiner? Caffitaly systemet kommer väl inte dö ut? Tvärtom va?
 

Agathorn

Well-known member
Nä precis, men jag kan få nespresso maskiner till inköpspris, så då kommer jag ju nästan ner i samma pris. Så därför funderade jag på om jag borde köpa nespresso maskin istället. Det kanske inte är så stor skillnad på dem? Kan verkligen inte bestämma mig... I grund och botten handlar det kanske mest om vilket kapsel system som e bäst när det gäller valet av dessa billiga maskiner? Caffitaly systemet kommer väl inte dö ut? Tvärtom va?

Humm ingen aning. Nespressosystemet kommer i alla fall inte dö ut inom snar framtid, det är jag tämligen säker på. Det andra vet jag inte vad det är för system.
 

Englund

Well-known member
Finns många fördelar med cafitality-systemet, där en är att de innehåller betydligt mer kaffe per kapsel än nespresso:s.
 

arto

Well-known member
Man kan göra samma sorts "vanligt kaffe" med en Nespresso-maskin med. Du gör fortfarande kaffe under tryck (dock mindre tryck & större flöde än då när du kör med "espressokapslar") med båda maskinerna när du tillreder en större kopp. Därmed blir det aldrig bryggkaffe med dessa maskiner, en annan sorts smakupplevelse, men god den med. Även Gaggia säljer maskiner med cafitalysystemet i Sverige. Om du vill ha en lättskött maskin så tror jag att du kommer bli nöjd med vilket som av dom två olika kapselsystemen.
 

Thoflo

Member
Man kan göra samma sorts "vanligt kaffe" med en Nespresso-maskin med. Du gör fortfarande kaffe under tryck (dock mindre tryck & större flöde än då när du kör med "espressokapslar") med båda maskinerna när du tillreder en större kopp. Därmed blir det aldrig bryggkaffe med dessa maskiner, en annan sorts smakupplevelse, men god den med. Även Gaggia säljer maskiner med cafitalysystemet i Sverige. Om du vill ha en lättskött maskin så tror jag att du kommer bli nöjd med vilket som av dom två olika kapselsystemen.
Det här gör det ju inte lättare.

Nespresso känns lite proffsigare. De har ju tex recept på olika mjölkbaserade drycker, plus att de har många smaker.
Vad jag kan se så har Caffitaly endast ett fåtal smaker, och ingen rekommendation vilken smak som passar bäst till tex latte (som nepresso har).

Men som du säger så kör Gaggia Caffitaly systemet också, då kanske det kommer satsas mer på det framöver...

Varför ska det vara så svårt...
 

Daniels

Member
Nespresso concept

Hej!
Jag har en Necpresso concept D290
Är väldigt nöjd med den!
Det finns ca 16 olika pods som kostar mellan 3.09 & 3.39 kr st
När man köpt en maskin blir man erbjuden ett välkomstpaket med 250 pods och en presentationsaks för 825 kr...

Det jag gillar bäst är enkelheten, det tar ca 30 sec för den att bli redo sen stopar man i valfri pod och väljer storlek.
Klart, bara att njuta :)

Jag har läst och förstått att många gillar att mecka sin espresso själv och ha ful koll på hela processen, ochh naturligtvis blir det lite som att jämföra äpplen och päron när man pratar om de olika systemen.
Men jag måste ändå tillstå att mina pods ofta smakar bättre än de espresso man kan köpa på stan...

My 5 cents

MVH Daniel
 

peterparnes

Well-known member
Jag brukar använda Nespresso 290 när jag bor på hotell i den stora staden och visst är det gott kaffe men jag tycker inte kommder i närheten av ett fin espresso på nyrostade bönor.
 

Thoflo

Member
Är d290 den enda nespresso som har sån där ångpip för mjölken? För jag har förstått att sån är bäst när man ska göra latte, och nespressos externa mjölkskummare är bättre för cappucino. Då den första gör fylligare mjölk och den andra mer skum.... Eller är jag ute och cyklar?
 

Daniels

Member
Jag brukar använda Nespresso 290 när jag bor på hotell i den stora staden och visst är det gott kaffe men jag tycker inte kommder i närheten av ett fin espresso på nyrostade bönor.

När vi bilade 18 dagar i frankrike förra sommaren så fick jag konstant hårresande goda espressos, kan fortfarande blunda och känna smaken av dem!
Har inte smakat något liknande här hemma...
Där ligger nespresso långt, långt efter, men som jag sade tidigare det är just enkelheten jag tycker är så bra.
Vakna, ta vägen via köket, en snabb espresso, toa & iväg till jobb utan att passera gå...
 

Daniels

Member
Är d290 den enda nespresso som har sån där ångpip för mjölken? För jag har förstått att sån är bäst när man ska göra latte, och nespressos externa mjölkskummare är bättre för cappucino. Då den första gör fylligare mjölk och den andra mer skum.... Eller är jag ute och cyklar?

Hej!
Ja typ, iallafall i den prisklassen... Annars finns ju Citz&Milk som har en "mjölkthermos" På min så sitter en liten slang som man för ner i en bägare mjölk och ställer på vredet om man skall göra cappuccino eller latte. Latte funkar utmärkt men cappu är det sämre med...
Tycker den suger alldeles för lite mjölk och för mycket vatten till det!

Å andra sidan så har jag inte exprimenterat så mycket med det då jag oftast dricker ½ espresso on the go...

//Daniel
 

Thoflo

Member
Hej!
Ja typ, iallafall i den prisklassen... Annars finns ju Citz&Milk som har en "mjölkthermos" På min så sitter en liten slang som man för ner i en bägare mjölk och ställer på vredet om man skall göra cappuccino eller latte. Latte funkar utmärkt men cappu är det sämre med...
Tycker den suger alldeles för lite mjölk och för mycket vatten till det!

Å andra sidan så har jag inte exprimenterat så mycket med det då jag oftast dricker ½ espresso on the go...

//Daniel
E riktigt sugen på D290 nu... Såg hur den funktionen går till, när den suger upp mjölken, ser riktigt enkelt och smidigt ut... Fungerar det lika bra som det ser ut? Det är ju Latte jag vill åt, inte cappucino, så då borde jag bli nöjd alltså? D290 kostar bara 2500 på internet. Så det blir ju samma pris som att köpa en billigare modell med mjölkskummare på sidan av...
 

Daniels

Member
Hej Thoflo!
Ja de verkar köra någon slags rea på D 290 nu, jag gav oxå 2500 fast på cervera här i stan.
Även så ingick en lungokopp samt espressokopp med fat i 290 paketet...
Som sagt lattefunktionen är jag nöjd med, kan tom ställa tempen 75-55 grader på mjölken!
Cappun var det sämre med då den suger nästan dubbelt så mycket vatten som mjölk, så det blir väldigt blaskigt med stora bubblor...

Rekomenderar dig att prova en Indriya from India som latte, mums
eller en Ristretto, men den Pure origin Indryia är bättre...

Så ja, min personliga åsikt är att skummet är fullt tillräckligt tjockt och fluffigt, men så dricker jag mest espresso och lungo, så vad vet jag :)
 

Cafissimo

New member
Kolla på Cafissimo Espresso och kaffemaskin. Den gör både Espresso, CaffeCrema och filterkaffe genom 3 olika bryggtryck. Dessutomär mjölkskummninsfunktion standard.
Lägg till 3 års garanti och Du har et oslagbart alternativ.
www.clubcafissimo.se
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp